Wat zijn de belangrijkste SEO trends en ontwikkelingen voor 2020?

brand
belangrijkste-seo-trends-voor-2020

Wat zijn de belangrijkste SEO trends en ontwikkelingen voor 2020?

Gastblog door Jasper Voorn van Web Wings

Een goede SEO-strategie is een bewezen marketingtool voor bedrijven en organisaties. De voordelen van SEO zijn enorm, vooral omdat je tegen relatief weinig kosten een hoge omzet kunt behalen. Je moet echter wel op de hoogte zijn van ontwikkelingen en trends, zodat je SEO goed kunt toepassen. Vrijwel iedere bedrijf of start-up gebruikt SEO om een positie in de markt te verkrijgen, of dat nu zelf wordt gedaan, door een SEO bureau of een freelance SEO specialist. Aangezien er iedere dag nieuwe concurrenten op de markt verschijnen, is het ook steeds lastiger om je positie te behouden. In dit artikel bespreken we de 5 trends die invloed hebben op SEO in 2020.

1. Rich snippets verzamelen meer klikken

Rich snippets of aanbevolen fragmenten bieden een betere zoekervaring voor de gebruiker. De snippets worden op een prominente manier weergegeven in de zoekresultaten. Deze fragmenten geven de klant korte en aanvullende informatie op basis van de zoekopdracht. Deze rich of featured snippets verhogen de CTR aanzienlijk en dus is het belangrijk om hier op in te spelen. Ongeveer 54% van de klikken van Google SERP’s (zoekmachine resultaten pagina) zijn afkomstig van rich snippets. Om het meeste uit deze SEO 2020-trend te halen, moet je proberen om een antwoord te geven op de veelgestelde vragen. Als er gezocht wordt naar deze vragen, dan zal Google bepalen welke snippets relevant zijn voor de zoekopdracht. Het is geen uitgemaakte zaak dat je getoond word, alleen kun je de kans wel vergroten door een goed antwoord te geven op de zoekopdracht.

2. Hoge kwaliteit content is van steeds groter belang

Om SEO-strategieën effectief te gebruiken, is het voor bedrijven van essentieel belang om hoogwaardige content op hun websites en andere platforms aan te bieden. Gebruikers willen content met inhoud die nuttig, relevant en actueel is. Mensen maken meer en meer gebruik van zoekmachines en je website zal hun vragen van antwoord moeten voorzien. Je website moet gemakkelijk te lezen en te navigeren zijn. Maak gebruik van verschillende vormen content, zoals afbeeldingen en video’s, zodat je bezoekers langer op je website kunt houden en daardoor langer de tijd hebt om hun over te halen om tot actie over te gaan. En nog belangrijker, neem relevante zoekwoorden op.

3. Beveiligde websites geven vertrouwen

Ondanks dat de websitebeveiliging niet direct gerelateerd is aan SEO, is het wel een cruciaal aspect voor de gebruikerservaring van je website. Als gebruikers de waarschuwing “niet veilig” in beeld krijgen, dan kunnen deze besluiten om niet verder te gaan en je website te verlaten. Dit leidt tot een hoog bounce percentage, waardoor je organische SEO-strategieën niet effectief zijn. In een dergelijk geval is het noodzakelijk om het HTTPS-protocol in te schakelen, wat je gebruikers een veilige gecodeerde en authentieke verbinding biedt. Het implementeren van SSL certificaat geeft je site een kleine SEO-boost. Het zorgt ook voor verbeterde on-page statistieken, welke positieve gevolgen hebben voor je ranking in Google.

4. Kunstmatige intelligentie is de nieuwe norm

Artificial Intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie zal nog sneller deel uitmaken van het dagelijkse leven dan we hadden verwacht. Google werkt sinds 2015 aan het algoritme Rankbrain. Dit algoritmen zal, op basis van de zoekopdracht, analyseren welk type inhoud het meest relevant is voor een zoekopdracht en zal deze dan ook hoger tonen dan andere resultaten. Dit algoritme leert zichzelf om steeds betere zoekresultaten te presenteren. Het zal voor bedrijven nog belangrijker worden om je te verdiepen in de zoekintentie van de gebruiker. SEO specialisten adviseren om je actief bezig te houden met de mogelijkheden zodat je hiermee kunt gaan experimenteren komend jaar.

5. Hoge verwachting van digitale gebruikerservaring

Hoe goed je content ook is, als je website traag is dan heeft dit zeer slecht invloed op de gebruikerservaring en je SEO. Het is algemeen bent dat gebruikers een website verlaten als deze een paar seconden nodig heeft om te laden. Een vertraging van een seconde kan leiden tot een enorm verlies voor je bedrijf. Verbeter de paginasnelheid en focus op de gebruikerservaring.

Plaats jezelf in de schoenen van de bezoeker en bepaal wat voor hen belangrijk is. Gebruik bijvoorbeeld geen woorden of zinnen die voor hen niet vertrouwd zijn. Als je bezoekers niet begrijpen wat je bedoelt, dan zullen zij terugkeren naar de zoekmachine resultaten pagina (SERP). Als gevolg hiervan heeft een hoog bounce percentage een negatieve invloed op de zoekpositie van je website.

Conclusie SEO in 2020

Deze belangrijkste SEO-trends voor 2020 zullen grote invloed hebben op de SEO-strategieën van veel bedrijven. Als je deze trends negeert, dan zal het daaropvolgende jaar nog moeilijker worden om aan te haken bij zowel concurrenten als nieuwe trends. Denk vanuit je gebruikers, creëer hoge kwaliteit content, gebruik SEO-tools als hulpmiddel en investeer in conversieoptimalisatie.

Gastblog door Jasper Voorn van Web Wings

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *