Google Mijn Bedrijf verwijderen in 2022? Doe je zo!

brand
De letter 'G', in de kleuren van Google.

Google Mijn Bedrijf verwijderen in 2022? Doe je zo!

Je bent gestopt met je bedrijf, hebt de boel verkocht of hebt een aantal negatieve Google reviews ontvangen en wilt met een schone lei beginnen. Allemaal op zichzelf valide redenen om eens na te gaan of je je Google Mijn Bedrijf wel kunt verwijderen. Dit is je bedrijfspagina op Google Maps en wordt steeds belangrijker voor je online aanwezigheid. Maar iedereen die weleens geprobeerd heeft om zijn Google Mijn Bedrijf te verwijderen , moet helaas erkennen dat dat zo eenvoudig nog niet is. Hier krijg je alle opties van 2022 om je Google bedrijfsprofiel te verwijderen.

Voor de volledigheid: dit artikel gaat over Google mijn Bedrijf (GMB) dat per 2022 nu Google Bedrijfsprofiel heet. Dit gaat dus niet over een Google Plus bedrijfspagina, het Google social netwerk dat verdween in april 2019. Google Mijn Bedrijf (GMB) is een Google bedrijfsaccount waaronder verschillende Google bedrijfspagina’s per vestiging kunnen vallen.

Google bedrijfspagina verwijderen? Eens online is altijd online

Laten we beginnen met het slechte nieuws: een GMB-vermelding van een bedrijf dat daadwerkelijk bestaat (of bestaan heeft) is principieel onmogelijk. Google doet niet aan geschiedvervalsing en vindt dat als een bedrijfslocatie eenmaal geverifieerd is, deze ook altijd raadpleegbaar moet blijven via Maps. Houdt het verhaal daar dan op? Gelukkig niet!

Er bestaat één uitzondering op die vuistregel en er zijn toch een aantal opties om, als beheerder van een Google mijn Bedrijf-vermelding, in ieder geval afstand te doen van zaken waar je niets meer mee te maken wilt hebben. We zetten de opties voor je op een rij.

Een bordje met 'Sorry, we're closed' erop.

Door je bedrijf op Google permanent te sluiten, verdwijnt de vermelding niet.

1. Een bedrijf definitief sluiten

Als je eenvoudigweg wilt duidelijk maken dat je bedrijf is opgeheven of gesloten, kun je via Maps aangeven dat de locatie ‘Permanently closed‘ is. Google noemt dit een bedrijf markeren als  permanent gesloten. Dit zorgt ervoor dat gebruikers kunnen zien dat je bedrijf wel degelijk bestaan heeft. Maar let op: de vermelding verdwijnt nooit! Voor onbepaalde tijd kunnen gebruikers zien dat jouw bedrijf hier gevestigd was. Je hebt ook de optie tot Vermelding verwijderen: niet gebruiken. Daarmee verwijder je jouw bedrijfsprofiel alleen uit je Google account, maar het bedrijfsprofiel blijft gewoon bestaan voor bezoekers.

2. Een bedrijf heeft nooit bestaan

De enige optie om een GMB-vermelding daadwerkelijk te schrappen uit Maps is aangeven dat de onderneming simpelweg nooit bestaan heeft. Dat klinkt simpel, maar heeft nogal wat voeten in de aarde. Voordat Google een Mijn Bedrijf-vermelding opneemt, wordt het adres namelijk geverifieerd. Je zult dus moeten gaan aantonen dat deze vermelding nep is. Dat is geen kwestie van op een knopje klikken! Deze optie is nuttig wanneer je last hebt van een spam-vermelding op Maps, bijvoorbeeld een ‘spookbedrijf’ op jouw adres.

3. Je eigen bedrijf overnemen

Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat een GMB-account van eigenaar kan wisselen. Het bedrijfsprofiel wordt dan gelinkt aan een ander Google-profiel. Wanneer je een bedrijf, bijvoorbeeld een restaurant, overneemt, hoef je dus niet per se de oude locatie gesloten te melden. Je kunt de GMB-vermelding claimen en deze vervolgens, na verificatie, overnemen. Je neemt dan ook alle (hopelijk positieve!) reviews over. Heeft de vorige eigenaar vooral negatieve reviews verzameld? Dan kan het handig zijn om de oude vermelding als gesloten te melden en zelf een nieuwe te starten. Je hebt dan wel een andere bedrijfsnaam nodig.

Smiley met een boos gezichtje, met een vinkje erachter.

Het is beter om slechte reviews te vermijden, dan te proberen ze te verwijderen.

4. Niet geclaimed bedrijf verwijderen van Google Mijn Bedrijf

Wanneer een bedrijf:

  1. Niet is geclaimed (en dus niet is gekoppeld aan een Google-profiel)
  2. Ook niet is geverifieerd (na het claimen)

Kun je met een Google-profiel een bewerking voorstellen aan Google voor een specifieke GMB-vermelding: deze plaats verwijderen. Dit doe je door in te loggen in Google, het bedrijf op te zoeken en te klikken op bewerking voorstellen of Feedback. Je krijgt dan een pop-up met de keuze om Naam of andere informatie te wijzigen of Deze plaats te verwijderen. Google controleert je melding en houdt je op de hoogte via je Google-profiel. Let wel: Google gebruikt ook andere signalen om de melding te verifiëren.

5. Een lokale vermelding verwijderen onder de Europese privacywet

Je bedrijf van Google verwijderen kun je ook proberen door gebruik te maken van de Europese privacywet GDPR (AVG in Nederland). Deze optie is onduidelijk omdat Google rept over het verwijderen van een lokale vermelding. En zoals Google schrijft over Google Bedrijfsprofielen: Uw gratis bedrijfsprofiel is meer dan een lokale vermelding: u kunt zo beheren hoe uw bedrijf wordt getoond op Google Zoeken en Maps. Dit proces werkt als volgt:

  • Personen of hun vertegenwoordigers die een lokale vermelding willen verwijderen, moeten een webformulier invullen. Deze.
  • De aanvrager ontvangt een automatisch ontvangstbevestiging.
  • Google beoordeelt elk verzoek afzonderlijk met een team van speciaal hiervoor getrainde reviewers.
  • Deze reviewers kijken naar de Europese privacywetten, en bepalen wanneer het verzoek opweegt tegen het algemeen belang van weergave van lokale vermeldingen. Google wilt consumenten toegang geven tot informatie over bedrijven.
  • De reviewers kunnen soms om meer informatie vragen.
  • Het besluit ontvang je per mail. Als ze de vermelding niet verwijderen krijg je een korte uitleg.

Google Mijn Bedrijf aanpassen

Zonder te vragen maakt Google een bedrijfspagina aan op Google Mijn Bedrijf voor nagenoeg ieder bedrijf. Logisch dus dat je eerste reactie is om je Google bedrijfspagina te willen verwijderen. Maar je kunt er ook eigenschap van nemen en Google Mijn Bedrijf aanpassen naar hoe jij het wilt. Google bedrijfspagina claimen via Google Maps gaat als volgt:

  1. Ga naar Google Maps op je pc of laptop en zoek op je eigen bedrijfsnaam.
  2. Selecteer je eigen bedrijfsnaam, let erop dat adresgegevens overeenkomen.
  3. Klik vervolgens op Dit bedrijf claimen en dan Nu beheren.
  4. Kies een verificatieoptie en volg de stappen. Opties zijn: een verificatiecode ontvangen per mail of telefoon, of per post.

Om vervolgens je Google bedrijfspagina te kunnen aanpassen, ga je naar Google Mijn Bedrijf. Hier zie je al je geverifieerde Google bedrijfsprofielen. Klik op het bedrijf om je bedrijfsinformatie aan te passen. Je ziet dat je ook Google Posts kunt aanmaken: deze worden bij je Google Mijn Bedrijfspagina vertoond in de zoekresultaten. Gebruik je een WordPress website met regelmatige blogs die je graag zou willen doorzetten op Google? Check dan deze gratis WordPress Plugin voor Google Posts.

Slechte Google reviews ontwijken?

Tot slot: is het mogelijk om eenvoudigweg met een schone lei te beginnen nadat je (te) veel slechte recensies hebt ontvangen? Eenvoudig gezegd: nee. Je kunt je energie dan beter steken in het beter helpen van je klanten of gasten. Er is één ‘tenzij’, en dat is de nepreview. Zijn de recensies nep – dus afkomstig van mensen die je nooit als klant hebt gehad of aantoonbaar gelogen – dan kun je deze reviews als spam melden. Helaas is Google tamelijk traag met het verwijderen van Google reviews (zoals nepreviews of spam), als ze die überhaupt al verwijderen. Daar komt echter verandering in!

Per 28 mei 2022 zijn nepreviews verboden

Vanaf 28 mei 2022 zijn nepreviews en misleidende zoekresultaten wettelijk verboden. De nieuwe regels zijn:

  • Consumentenbeoordelingen moeten door handelaren eerst op echtheid worden gecontroleerd, voordat deze mogen worden geplaatst als recensie of aanbeveling.
  • Het tegen betaling door een ander laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen wordt verboden. Ook reviews laten maken door vrienden, familie of medewerkers mag niet meer.
  • Verkopers moeten aantonen of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.

Navraag bij Google leert dat ze vooralsnog denken dat er niets veranderd. Ze verwijderen door naar hun supportpagina Over reviews voor servicebedrijven. Maar op het moment dat je Google informeert over een onrechtmatige review is Google volgens de richtlijn Elektronische Handel aansprakelijk voor ‘onrechtmatige content’ op hun reviewplatform, en moeten ze dus ‘prompt’ handelen om de review te wissen. Daar kun je een Notice-and-takedown (NTD) – procedure voor volgen.

Aan de slag met reviewmarketing? Hier lees je praktische tips en handvatten.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *