Hoe verwijder ik een Amazon review?

brand

Met de komst van Amazon naar Nederland, stijgt ook het belang van Amazon reviews. Amazon verkoopt in Nederland al meer online dan de Media Markt bijvoorbeeld, en heeft recent iDEAL toegevoegd. De verwachting is dat Nederlandse retailers en webshops de macht van Amazon gaan voelen. De enige oplossing? Meedoen. En dan heb je goede Amazon reviews nodig. Maar wat als je in plaats van vier of vijf sterren er maar eentje krijgt? En wat als het bericht ook jouw product helemaal afkraakt? Zeker als je alles eraan gedaan hebt om een goed product te leveren, kan zo’n slechte review erg zuur zijn. Dat voel je in je omzet. Het liefst wil je de review aanpassen of verwijderen, maar hoe doe je dat?

Reviews of recensies geheten, zijn voor Amazon een belangrijk middel om de shoppers een betere gebruikerservaring te geven. Je kunt als consument op Amazon direct zien welk product populair en welke minder gewaard zijn. Dat is waarom het achterlaten van een recensie zo door Amazon wordt gestimuleerd. Vanaf een totale uitgave van € 50 kun je een Amazon recensie achterlaten. Als beoordeling in tekst, maar ook als video. Digitale downloads die je gratis afneemt, komen niet in aanmerking voor een recensie. Je hoeft het product waarvoor je een recensie wilt geven, niet te hebben gekocht op Amazon. En let op: pas 48 uur nadat je een digitaal item hebt gekocht, kun je een recensie geven. Maar wat als je deze achteraf wilt wijzigen?

Mijn Amazon recensie verwijderen

Heb je als klant zelf een recensie gegeven op een product? Deze kun je weer aanpassen of verwijderen in je Amazon profiel. Vaak zijn problemen met producten op te lossen door contact op te nemen met de verkoper: geef deze de kans om de fout te verbeteren. Het kan goed zijn dat het probleem onbekend was en de verkoper jou dankbaar is voor de kans om zijn dienstverlening te verbeteren.

Wat kun je doen tegen een slechte Amazon product review?

Helaas. Een slechte product review op Amazon kun je niet weghalen als online verkoper. Je hebt nu twee opties:

  1. De negatieve ervaring van een klant ombuigen naar een positieve. Hiervoor moet je de klant actief benaderen. Dat wil zeggen dat je zodra je een slechte review ontvangen hebt hier vrijwel meteen een positieve reactie op moet geven. Stel de klant voor om samen naar een oplossing te kijken. Is het product stuk of voldoet het niet aan de eisen van de klant, dan kun je het product terugnemen of vervangen.
  2. De klant zijn geld teruggeven. Of wil je de klant helemaal tevreden stellen? Vervang dan het product én geef het geld terug. Hiermee stel je de klant tevreden en wellicht is deze bereid om de review op basis van geleverde service aan te passen. Bied ook altijd je excuses aan, blijf in gesprek met de klant en laat zien in de reactie op de review dat je bereid bent tot het zoeken naar oplossingen.

Wat als de review niet op het product gericht is? Amazon verwijdert reviews in deze 4 gevallen

Soms krijg je een slechte review en begrijp je er helemaal niets van. De inhoud van de review gaat totaal niet over je product. Dit is dan een review over iets heel anders. Het kan de Amazon service zijn of op de door jouw geleverde service, misschien een mail die ze hebben ontvangen of de pakketdienst. Soms klagen klanten ook gewoon om te klagen. Mocht het zo zijn dat de review helemaal niets met het product zelf te maken heeft dan kun je dit melden bij Amazon. Let op de volgende vier zaken om de Amazon review te laten verwijderen:

  • Aanstootgevend materiaal: onnodig seksueel getinte opmerkingen, hatelijke of grove opmerkingen of verwensingen, opmerkingen die duiden op laster, smaad, racisme of opruiing.
  • Reclame: advertenties, reclameuitingen of teksten die te vaak hetzelfde melden. Opvattingen van een persoon, bedrijf of site met een financieel belang in het product. Zoals een leverancier, verkoper of werknemer van een concurrend product of bedrijf bijvoorbeeld.
  • Ongepaste content: recensies in een andere taal dan het Nederlands (dus ook geen Latijn, Thierry), beoordelingen geschreven door een ander, of al eerder gepubliceerd (copy past), telefoonnummers, mailadressen en URL’s niet gerelateerd aan Amazon, details over alternatieve beschikbaarheid, prijzen, bestelwijzen of aanbieders. En: opmerkingen gericht op andere reviews. Watermerk in de video is ook niet toegestaan.
  • Off-topic informatie: feedback over de verkoper, verzending of verpakking. Deze feedback geef je namelijk via www.amazon.nl/feedback en www.amazon.nl/packaging. Gedichten, haiku’s, filosofische mijmeringen… alles wat niet hoort bij het beoordeelde product. Ook geen feedback over spelfouten of onnauwkeurigheden in de catalogus of productomschrijving: gebruik daarvoor het formulier onderaan de productpagina. En als laatste: een review is ook niet het middel om feedback of commentaar te geven op Amazon of een functionaliteit op de pagina. 

Humor mag dus wel:

grappige Amazon review over strandbal

Hoe laat je een Amazon review verdwijnen?

De meest gemakkelijke oplossing is om de slechte Amazon review te laten verdwijnen tussen goede reviews. De gemiddelde consument verwacht af en toe een slechte review, het is juist onnatuurlijk als er alleen maar positieve reviews zijn. Zorg dus voor genoeg positieve reviews.

Vraag aan al je klanten of deze bereid zijn een reviews achter te laten. Koppel daar eventueel een winkans voor een gratis product aan. Enkele tientallen positieve reviews zorgen ervoor dat die ene negatieve review naar de achtergrond verdwijnt. Als je nog weinig klanten hebt gehad is dat lastiger uiteraard. Een andere mogelijkheid is om een groepje mensen te selecteren dat jouw product mag testen in ruil voor een Amazon review. Gratis natuurlijk, want alleen dat al levert een positieve review op! Let er wel op dat ze al reviews mogen schrijven op Amazon.

Review marketing: waarom, hoe en wat

Serieus aan de slag met review marketing? Lees hier hoe belangrijk reviews zijn, wat je precies doet,  8 praktische tips voor omgaan met negatieve reviews en advies van Koninklijke Horeca Nederland over review chantage.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

2 Reacties
  • Thomas Lapperre schreef:

    Hey JeBoi, als je Amazon direct wilt benaderen én je hebt bovenstaande goed in achting genomen, dan kun je ze bereiken op reviews-help@amazon.nl.

  • JeBoi schreef:

    Waar kan je Amazon contacteren om een review te laten verwijderen

  • Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *