Visitekaartjes in het internettijdperk: 5 redenen waarom je nog steeds visitekaartjes nodig hebt

brand
Visitekaartjes in het internettijdperk

Visitekaartjes in het internettijdperk: 5 redenen waarom je nog steeds visitekaartjes nodig hebt

Alles gaat digitaal. De aanschaf van een auto ging in 2000 gepaard met zeven fysieke contactmomenten. Nu is dat zo’n 1,7 keer, want het opzoeken van informatie en het vergelijken gebeurt vooral online. Dat maakt die fysieke contactmomenten veel belangrijker, omdat je in veel minder tijd een persoonlijke band moet opbouwen. Een typisch onderdeel van de kennismaking is het uitwisselen van visitekaartjes.

Visitekaartjes in Japan

In Japan, het land van rituelen en traditie, heeft het uitwisselen van visitekaartjes een eigen naam: meishi koukan (名刺交換, letterlijk vertaald: visitekaartjes uitwisseling). De meest seniore persoon biedt als eerste aan. Geven en ontvangen gebeurt met twee handen, een buiging en een korte introductie. Het visitekaartje wordt nauwkeurig bestudeerd en opgevolgd met een klein compliment. Gedurende de hele ontmoeting, blijven de ontvangen visitekaartjes in beeld.

Visitekaartjes in Nederland

Deze uitwisseling gaat natuurlijk heel anders in Nederland, waar we de visitekaartjes drukken, overal uitdelen en er zelfs er op schrijven. Het is volgens de Nederlandse etiquette dan ook niet gebruikelijk om direct bij de introductie een visitekaartje te geven. Voor enige tijd was het ‘bumpen’ of het digitaal uitdelen van contactgegevens zelfs een trend.

Waarom je nog steeds visitekaartjes nodig hebt – 5 redenen

Tenzij je zakendoet in Japan, lijkt een visitekaartje weinig nut te hebben. Er staan alleen contactgegevens op, en die vind je online net zo snel. Maar visitekaartjes hebben wel degelijk een rol in het internettijdperk. We geven je vijf redenen:

  1. Tastbaar. Zelfs Google past soms direct mailing toe. Omdat in een wereld die steeds meer digitaal wordt, een tastbaar iets meer waarde heeft. Vooral bij een eerste ontmoeting zorgt dit ervoor dat je beter wordt onthouden. Dat is ook de reden waarom relatiegeschenken nog altijd zo goed werken.
  2. Opvallen. Een dik, fraai vormgegeven visitekaartje valt op. Zeker tussen een stapeltje verzamelde visitekaartjes, waarbij de meeste flinterdun zijn met een gratis ontwerp. Door creatief te spelen met de vormgeving, zoals een bijzondere uitsnede, kleur, design of materiaal, kun je het gesprek sturen naar jouw gewenste onderwerp. En een hele bijzondere visitekaartje? Die wordt gedeeld.
  3. Digitaal linken zonder mobiel. Natuurlijk wil je ook digitaal linken met die potentiële klant of partner. Maar “Jan de Boer” heeft op LinkedIn 500+ profielen. Je kunt je unieke URL op LinkedIn instellen en plaatsen op je visitekaartje. Je kunt deze ook als QR-code plaatsen. Zo houd je die smartphones uit het gesprek en focus je je meer op je gesprekspartner.
  4. Kernboodschap. De achterkant van een visitekaartje leent zich perfect voor jouw kernboodschap of slogan. Bij Bloeise is dat ‘Het begint met content’, wat onze visie uitdraagt dat social media en online marketing niet werken zonder kwalitatieve content. Je kunt ook meerdere varianten maken, per rol of per specifieke dienst die je aanbiedt.
  5. Voldoen aan verwachtingen. Het voelt onprettig om een visitekaartje te geven maar er niet een terug te krijgen. In Japan is dat zelfs erg onbeleefd. Wil je zakendoen in financiën of met hoger management, dan zul je toch in het plaatje moeten passen. Wees daarom voorbereid en heb altijd je visitekaartjes binnen handbereik.

Digitaal betekent én + én

Ook fysieke kanalen horen in de business model canvas van vandaag. Want digitalisering brengt een laag op de fysieke wereld, maar sluit deze niet uit. Het is én + én. Ja, we mailen en internetten, maar we gebruiken nog steeds papier op kantoor. Ja, we doen aan online recruitment en interviews per video, maar de echte kennismaking is altijd nog fysiek. Zo is het ook met potentiële klanten. En omdat er minder fysiek contact is, moet je ervoor zorgen dat je in dat contact optimaal voor de dag komt. Een visitekaartje (en goed kop koffie!) hoort daarbij.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *