Whitepaper marketing: zo zet je je whitepaper in de markt

brand
Whitepaper

In elke branche, van IT tot de zorg en van consultancy tot financiële diensten zijn ze te vinden: whitepapers. Aan een whitepaper besteed je veel zorg en aandacht, dus uiteraard wil je dat deze goed gelezen wordt. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw whitepaper bij jouw publiek terecht komt? Bloeise geeft je vijf tips om je whitepaper in de markt te zetten.

Tip 1: Verzin een goede titel

Voordat je begint met schrijven, is het goed al na te denken over een goede titel voor je whitepaper. Deze moet de lading dekken en dwingt je na te denken over de inhoud. Een aantrekkelijke titel zorgt er ook voor dat een lezer je whitepaper sneller aanklikt. Aangezien je zeker niet de enige bent die een whitepaper op de markt brengt, kun je het best voor iets opvallends kiezen.

Sla overigens niet door in het bedenken van een opvallende titel. Het moet natuurlijk wel zakelijk blijven. Je doet er goed aan om buzzwoorden uit de branche waarover je schrijft te gebruiken in de titel. Gebruik ook de juiste zoekwoorden, zodat je online beter gevonden wordt. Je kunt hiervoor een zoekwoordenonderzoek opstarten.

Tip 2: De content staat voorop

Op welke markt je je whitepaper ook loslaat, het is een enorme kans om je naamsbekendheid te vergroten. Je zet jezelf neer als een expert. Daarom is het belangrijk dat je van tevoren goed nadenkt over de content. Wat wil je nu eigenlijk precies zeggen en uitleggen in deze whitepaper? In dat opzicht is het schrijven van een whitepaper niet anders dan het schrijven van een blog of van een boek.

Als je echt een goede whitepaper wilt schrijven, zou deze de interesse van alle grote leiders uit jouw industrie moeten wekken. Als je zelf geen idee hebt hoe je dat doet, zou je een goede copywriter kunnen inhuren, die zelf al in deze industrie of branche heeft gewerkt.

Tip 3: Market je whitepaper met een landingspagina

Whitepapers en landingspagina’s zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Houd de landing page vooral simpel; toeters en bellen zijn nergens voor nodig. Ook hier geldt dat je de juiste zoekwoorden moet weten te vinden. Geef de bezoeker direct een optie om de whitepaper te downloaden, of deze aan te vragen.

Doe een A/B-test om verschillende versies te testen en zo zeker te weten dat je landingspagina gaat scoren. Monitor de conversie en maak later nog aanpassingen. Vraag op de landingspagina zelf om de naam van je lezer, het bedrijf waar deze werkzaam voor is, welke interessegebieden deze heeft en hoe je contact met hem of haar kunt opnemen.

Tip 4: Verspreid je whitepaper in je netwerk

Staat alles klaar? Dan wordt het tijd om je whitepaper te verspreiden. Dit kun je doen via blogs, vertrouwde media en uiteraard sociale media. Er zijn talloze mogelijkheden en die kunnen overweldigend zijn. Vraag jezelf daarom af wie je wilt bereiken en waar je dit publiek kunt vinden.

Zorg ervoor dat je je netwerk uitbreidt met goede journalisten, bloggers en dat je je werk promoot op bijvoorbeeld conventies en netwerkborrels. Het is ook altijd een goed idee om je whitepaper te promoten via je je eigen blog. Zo bouw je een naam op.

Tip 5: Maak gebruik van alle sociale kanalen

Sociale media helpen je een groter publiek aan te boren. Omdat een whitepaper vooral zakelijk bedoeld is, zal je publiek waarschijnlijk op LinkedIn zitten. Dit netwerk heeft de optie om content te verspreiden via LinkedIn Publisher. Je kunt je content dan in groepen zetten, waarin jouw doelgroep zich bevindt.

En als laatste tip: overweeg ook online adverteren. Dat kan via sociale kanalen zoals Facebook, maar ook via Google Ads. Een whitepaper levert jouw bedrijf nieuwe leads en omzet op, dus je kunt gerust marketingbudget hiervoor vrijmaken.

DOWNLOAD het praktische B2B contentplan & checklist

hiermee start je direct met B2B contentmarketing en meld je je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Download B2B contentplan en Checklist

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *