Wat is Kaizen? Uitleg over een Japanse bedrijfsfilosofie
Gastblog door Christian ten Have van Blikopener Advies
Kaizen is een bedrijfsfilosofie voor procesverbetering en komt van oorsprong uit Japan. Het brengt een organisatie in een status van beheersing en continue aanpassing. Kaizen is gebaseerd op het idee dat kleine voortdurende positieve veranderingen grote verbeteringen kunnen opleveren.
Kaizen is de kern van lean manufacturing, ofwel The Toyota Way. Het werd ontwikkeld in de verwerkende industrie om defecten te verminderen, afval te elimineren, productiviteit te verhogen, het doel van de werknemer te bevorderen en innovatie te realiseren.
Inmiddels wordt Kaizen gebruikt in vele andere industrieën zoals bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Het kan worden toegepast op elk gebied in het bedrijfsleven en zelfs het persoonlijke leven.
Kaizen maakt gebruik van een aantal hulpmiddelen. Dat zijn de volgende:
- Value Stream Mapping – hier documenteer, analyseer en verbeter je de informatie van workflows die nodig zijn om een product of dienst te produceren.
- Total Quality management – een management tool die werknemers op alle niveaus inschakelt om zich te concentreren op kwaliteitsverbetering.
Ongeacht welke methode je toepast binnen een organisatie, het succes van Kaizen hangt af van de steun die je krijgt binnen de organisatie, van de CEO en het gehele managementteam.
Basisprincipes
Voor de filosofie van Kaizen gelden 10 basisprincipes.
- Laat veronderstellingen los.
- Ben proactief bij het oplossen van problemen.
- Accepteer nooit de status-quo.
- Laat perfectionisme los en neem een houding van iteratieve, adaptieve verandering aan.
- Zoek naar oplossingen nadat je fouten hebt ontdekt.
- Creëer een omgeving waarin iedereen zich bevoegd voelt om bij te dragen.
- Accepteer niet het voor de hand liggende probleem; vraag in plaats daarvan vijf keer waarom “waarom” om de oorzaak te achterhalen.
- Verzamel informatie en meningen van meerdere mensen.
- Gebruik creativiteit om goedkope, kleine verbeteringen te vinden.
- Stop nooit met verbeteren.
Kaizen is gebaseerd op de overtuiging dat alles en overal kan worden verbeterd en dat er nooit een status-quo is. Het gaat uit van het Respect for People-principe.
Kaizen identificeert problemen en kansen, het creëren van oplossingen en het uitrollen ervan. Vervolgens wordt er opnieuw door het proces gefietst om andere problemen te vinden of problemen te verbeteren die onvoldoende zijn aangepakt.
Cyclus voor verbetering
De volgende zeven stappen creëren een cyclus voor continue verbetering:
- Krijg medewerkers betrokken
- Zoek problemen
- Bied oplossingen aan
- Test oplossingen
- Analyseer de resultaten
- Standaardiseer
- Herhaling.
Kaizen is vlak na de 2e Wereld Oorlog uitgevonden door Toyota. Sakichi Toyoda, oprichter van Toyota, is de geestelijk vader van Kaizen. Hij was steeds op zoek naar verbetering van zijn product. Zijn honger naar verbetering werd nooit gestild. In Japan wordt dat Kaizen genoemd, wat ‘streven naar permanente verbetering’ betekent.
Andere bedrijven hebben de aanpak ook met succes toegepast zoals Lockheed Martin, Ford Motor Company, Pixar Animation Studios.
Reacties