Online recruitment via social media: 7 praktische tips

brand
Social media zijn vandaag de dag dusdanig verankerd in onze maatschappij dat ze onmogelijk nog weg te denken zijn. Ook het zakelijk gebruik van social media zit al sinds jaren – en nog steeds – in de lift. Een interessant aspect daarbij is het gebruik van social media in je online recruitment. Op social media komen jouw potentiële kandidaten samen en vertellen ze je, gratis en voor niets, hun interesses, vaardigheden én het netwerk dat ze meenemen. Onmisbare informatie voor online recruitment marketing.


Een goede recruiter zou feilloos inspelen op die informatie, om de gewenste kandidaten op een zo relevant mogelijke wijze aan te spreken. Maar hoe pak je dat nu op een strategische, effectieve manier aan, dat recruiten via social media? En mocht je het nog nooit gedaan hebben, hoe begin je op social media dan eigenlijk met werven? Je behoort in dat laatste geval overigens wel tot de laatste acht procent werkgevers die nog steeds geen social media inzet bij recruitment, dus: werk aan de winkel!

Online recruitment met social media: 7 tips

Voordat we losbarsten met onze social media tips voor jouw online recruitment, geven we je graag algemeen advies voor het inzetten van social media. Net als recruitment is social media mensenwerk. Het is communicatie tussen gelijken. Dat betekent dat je ook luistert als bedrijf, en dat je bij het maken van een fout gewoon even sorry zegt. Zeker als je net begint met social media, kun je een bepaald beeld hebben met hoe het moet. Laat dat varen, wees gewoon je professionele zelf. Social media inzetten is verder gewoon een kwestie van doen, leren, aanpassen. Ben je er klaar voor? Hier zijn onze zeven tips voor online recruitment met social media:

1. Bepaal je doelgroep

Voordat je überhaupt kunt starten met recruiting via social media, zul je moeten weten welk type kandidaat je eigenlijk wilt aantrekken. Dat bepaalt direct het imago dat je via je social media wilt ventileren. Misschien heeft jouw onderneming al echt een ‘online identiteit’ op social media? Dan sluit je hier normaal gesproken bij aan, maar het ontslaat je niet van de plicht na te denken over het type werknemer dat nodig is. Vaak zal dit ook al in de vacaturetekst beschreven staan, ervan uitgaande dat zo’n tekst je uitgangspunt is.

2. Kies de juiste social media voor je recruitment

Online recruiting is gecompliceerder dan een beetje profielen scrollen op LinkedIn. Natuurlijk is LinkedIn het meest logische platform om jouw recruitment-campagne op te lanceren, maar het is tegenwoordig allesbehalve raar om ook te werven via Facebook, Twitter of Instagram. Welk medium past het best bij het type persoon dat je zoekt? Jonge creatievelingen spreek je eerder via Instagram aan dan via LinkedIn, om maar eens een voorbeeld te noemen. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Daar moet jouw campagne zijn.

3. Zorg ervoor dat de missie en cultuur van jouw bedrijf online goed zichtbaar zijn

Zoals jouw kandidaten een profiel en daarmee een imago hebben op een social medium, zo heeft jouw bedrijf dat ook. Met een ongepolijst profiel werf je nooit de perfecte kandidaat. Kijk eens kritisch naar je aanwezigheid op de diverse social media: zijn de profielen en informatie up to date? Sluit alles nog aan bij je huidige identiteit? Is dit een goede, aansprekende afspiegeling van jouw bedrijf? Zo ja, then you’re all set.

4. Neem een actieve houding aan

De beste kandidaat voor jouw vacature is waarschijnlijk niet werkloos. Een vacature online gooien en wachten op de brieven, dat is verleden tijd. Je zult een actieve houding moeten aannemen en zelf op zoek moeten om die perfecte kandidaat op social media te werven. Maak, op LinkedIn, gebruik van de vele filteropties waarbij je binnen no-time een databank kunt creëren met kandidaten die de skills, opleiding en werkervaring bezitten die jij zoekt. De cv’s krijg je er gratis bij. Oh, en trouwens: dit hele proces is kosteloos!

5. Doe je huiswerk met social media

Laat je niet in de luren leggen door alleen een mooie cv op LinkedIn. Mensen op LinkedIn realiseren zich dat werkgevers over hun schouders meekijken. Is die positief-kritische, frisse jongeman op Twitter en/of Facebook net zo positief-kritisch? In kaart brengen hoe jouw – op het eerste gezicht – ideale kandidaat zich online presenteert is geen spionage. Wat mensen online openbaar delen, mag je zien en mag je dus ook ter kennisgeving aannemen.

6. Zet je eigen medewerkers in

Jouw bedrijf heeft geen netwerk – je medewerkers hebben een netwerk. Gebruik het. Als het personeel van jouw bedrijf zich positief uitlaat op social media en openstaande vacatures op een juiste wijze onder de aandacht brengt, komt dat vele malen effectiever over dan wanneer je corporate account dat in z’n eentje moet doen. Laat je meest betrokken medewerkers dus vooral hun steentje bijdragen – ze zullen het alleen maar geweldig vinden als het uiteindelijk succes blijkt te hebben.

7. Heb geduld, wees creatief en luister naar feedback

Net zoals klanten gaan niet alle kandidaten over één nacht ijs, vooral niet als je ze eerst bij een andere werkgever moet losweken. Met een tweetje hier en daar ben je er dan ook nog lang niet. Zorg voor een doorlopende campagne waarin je jezelf telkens opnieuw blijft uitvinden. Licht verschillende kanten van je bedrijf(scultuur) uit, gebruik verschillende media en wees creatief. Oh, en vergeet niet in gesprek te blijven met de buitenwereld! Als je campagne opvalt, zul je continu (gratis!) feedback ontvangen. Leer ervan, gebruik het, en belangrijker nog: reageer erop.

Kun jij vervolgens een gezonde dosis geduld opbrengen? Dan zul je merken dat je langzaam maar zeker inhoudelijk in gesprek komt met de mensen die jij zoekt. Uiteindelijk is dat vele malen waardevoller dan een ongemakkelijk sollicitatiegesprekje op de late vrijdagmiddag, toch?

DOWNLOAD het e-book: Gevonden! 43 online recruitment tips voor website, content en social media

+ BONUS! Vijf tips voor een efficiënte fotoshoot

43 online recruitment tips

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.