Wat is Kaizen? Uitleg over een Japanse bedrijfsfilosofie

Gastblog door Christian ten Have van Blikopener Advies
Kaizen is een bedrijfsfilosofie voor procesverbetering en komt van oorsprong uit Japan. Het brengt een organisatie in een status van beheersing en continue aanpassing. Kaizen is gebaseerd op het idee dat kleine voortdurende positieve veranderingen grote verbeteringen kunnen opleveren.
Kaizen is de kern van lean manufacturing, ofwel The Toyota Way. Het werd ontwikkeld in de verwerkende industrie om defecten te verminderen, afval te elimineren, productiviteit te verhogen, het doel van de werknemer te bevorderen en innovatie te realiseren.
Inmiddels wordt Kaizen gebruikt in vele andere industrieën zoals bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Het kan worden toegepast op elk gebied in het bedrijfsleven en zelfs het persoonlijke leven.
Kaizen maakt gebruik van een aantal hulpmiddelen. Dat zijn de volgende:
Ongeacht welke methode je toepast binnen een organisatie, het succes van Kaizen hangt af van de steun die je krijgt binnen de organisatie, van de CEO en het gehele managementteam.
Voor de filosofie van Kaizen gelden 10 basisprincipes.
Kaizen is gebaseerd op de overtuiging dat alles en overal kan worden verbeterd en dat er nooit een status-quo is. Het gaat uit van het Respect for People-principe.
Kaizen identificeert problemen en kansen, het creëren van oplossingen en het uitrollen ervan. Vervolgens wordt er opnieuw door het proces gefietst om andere problemen te vinden of problemen te verbeteren die onvoldoende zijn aangepakt.
De volgende zeven stappen creëren een cyclus voor continue verbetering:
Kaizen is vlak na de 2e Wereld Oorlog uitgevonden door Toyota. Sakichi Toyoda, oprichter van Toyota, is de geestelijk vader van Kaizen. Hij was steeds op zoek naar verbetering van zijn product. Zijn honger naar verbetering werd nooit gestild. In Japan wordt dat Kaizen genoemd, wat ‘streven naar permanente verbetering’ betekent.
Andere bedrijven hebben de aanpak ook met succes toegepast zoals Lockheed Martin, Ford Motor Company, Pixar Animation Studios.
Herken je het? Steeds meer kanalen, een kritische empowered consument en telkens hogere verwachtingen. Kortom,…
Iedere webmaster weet ondertussen wel dat linkbuilding van vitaal belang is voor het vindbaar maken van een…
Sinds januari dit jaar past Spotify service design toe als differentiator. Senior service designer Katie…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: