B2B sales leads nodig? Probeer deze 5 guerilla marketing tips

brand
E-mail drip campaign

B2B sales leads nodig? Probeer deze 5 guerilla marketing tips

Guerilla marketing klinkt misschien een beetje offensief, maar dat is het niet. Deze term werd in de jaren ’80 ontwikkeld door Jay Conrad Levinson. Hij wijst met de term guerilla naar onconventionele strategieën die goedkoop en creatief zijn maar wel wat moeite kosten. Ze pogen de mensen aan te spreken met een positieve klank en op ‘straatniveau’ – oftewel de plekken waar ze in hun alledaagse leven voorbij komen. Deze verzameling marketing ideeën kunnen je helpen om nieuwe relaties te vormen met je onderneming zonder daarvoor een enorme investering te hoeven doen. 

Waarom werkt guerilla marketing zo goed? 

Guerilla marketing werkt omdat het simpel is en makkelijk uit te voeren. Het is daarnaast bizar goedkoop en vormt veel positieve connecties. Het doel van deze strategie is om ‘normale’ doelen te bereiken – zoals meer winst en meer plezier – op een abnormale manier. Deze strategieën vergen meer moeite maar minder geld. Ze omzeilen traditionele adverteerplekken die duur zijn en waar je veel competitie hebt.  

BV bedrijfsvorm

Guerilla marketing gebruiken voor verschillende doeleinden 

De principes van guerilla marketing zijn populair geworden onder de kleine bedrijven die hun naamsbekendheid willen vergroten en in hun eigen cirkels nieuwe klanten en volgers willen aantrekken. Door het enorme succes gebruiken steeds meer grote bedrijven deze strategieën echter ook. Er zijn specifieke aanpassingen die je helpen om het in te zetten voor het verkrijgen van nieuwe B2B sales leads. 

Tips & tricks om guerilla marketing voor B2B sales in te zetten

Tegenwoordig wordt een behoorlijk gedeelte van de marketing online gedaan. Dat betekent echter niet dat mensen hun ogen dicht hebben als ze door de straten lopen of een evenement bijwonen. We zijn juist steeds beter getraind om online advertenties te negeren. Daardoor heb je in de reële publieke ruimte meer kans om opgemerkt te worden – vooral als je initiatief een opmerkelijke structuur heeft, plek inneemt of zich op een relevante plek bevindt waar bezoekers hun omgeving in zich op willen nemen.  

Tip 1: Trek de aandacht op plekken waar jouw soort mensen komen 

Er zijn verschillende types guerilla marketing die je kunt gebruiken. Traditioneel gezien worden veel anders onopgemerkte plekken in de publieke ruimte gebruikt. Als je B2B sales lead zoekt, bedenk dan iets simpels dat de aandacht kan trekken zoals een vattende zin of een opzienbarend plaatje. Deze kun je samen met je logo of bedrijfsnaam laten spuiten of plakken op de stoepen en muren in het gebied waar de bestuurders van jouw mogelijke businesspartners voorbij komen. Zorg dat deze afbeelding of tekst ook voorbij komt rond evenementen waaraan ze deelnemen, de sportscholen of restaurants waar ze heen gaan en op hun social media. Het doel is om mensen te verbazen met de abnormale plaatsing en de interessante content.  

Tip 2: Vind een gedeelde visie 

In B2B marketing behaal je vaak betere resultaten als je de bedrijven waarmee je wilt samenwerken persoonlijk aanspreekt. Dat kun je doen door de grassroots strategie van guerilla marketing toe te passen. Daarbij gaat het erom manieren te creëren om contact te maken met je toekomstige businesspartners via een gedeelde visie. Je kunt bijvoorbeeld een actie opzetten waarbij je aandacht vraagt voor een sociaal, economisch of milieu gerelateerd thema waar jullie beide achter staan.  

Tip 3: Creëer een vernieuwende ervaring 

Experiential marketing is een guerilla strategie die zich erop richt om een verrassende en vernieuwende ervaring te creëren. Labello deed dat bijvoorbeeld door kissing circles te maken op stations waar mensen konden testen hoe zacht de lippen van de gebruikers van de nieuwe labello sticks waren. Om dit voor elkaar te krijgen moet je een campagne verzinnen die mensen aanspoort om iets nieuws uit te proberen. Gebruik bijvoorbeeld spelletjes die gespeeld moeten worden en een prijs opleveren. Hoe intenser de ervaring, hoe meer er over gesproken zal worden.  

BV bedrijfsvorm

Tip 4: Doe iets shockerends dat opvalt 

Een andere manier om naamsbekendheid te creëren is door Buzz marketing of Viral marketing. Deze strategieën hebben als doel om iets neer te zetten dat zo onconventioneel is dat iedereen het erover heeft. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een flashmob gebruiken. Dat is een groep (straat)artiesten die ineens een heel plein, winkelcentrum of station overnemen met bijvoorbeeld muziek, dans, beeldende kunst, zeepbubbels, circusacts, etc. Je kunt ook objecten plaatsen op openbare plekken die zo apart zijn dat de meeste voorbijgangers hun vrienden en familie er wel over moeten vertellen.  

Tip 5: Maak het makkelijk om te delen op social media 

Social media zijn de plek waar mensen tegenwoordig hun ervaringen delen. Daarop kun je inspelen door bij elke actie een mogelijkheid te creëren om een selfie of een foto te nemen. Je kunt ook mensen aansporen om dit te doen en hun foto te delen door een loterij te organiseren. Mensen moeten dan je onderneming liken met hun foto van het evenement foto op bijvoorbeeld Facebook, Instagram, TikTok of Twitter. Zo zorg je ervoor dat je naam circuleert en je netwerk groeit. Vergeet daarbij niet dat degenen die beslissen over de mogelijke zakenrelatie met jouw bedrijf ook mensen zijn. Als ze een positieve connotatie vormen met jouw naam, logo of product dan heb je een betere kans. 

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *