Conversie van je nieuwsbrief verhogen? 3 tips!
Er zijn verschillende manieren om bestaande klanten aan te zitten tot het doen van een nieuwe aankoop. Het gebruik van een nieuwsbrief is een van deze manieren! Met een nieuwbrief kun je bestaande klanten op de hoogte brengen van kortingsacties, nieuwe producten, enzovoorts. Door je nieuwsbrief op de juiste wijze in te delen, kun je klanten aanzetten tot het doen van nieuwe aankopen. Houd er echter rekening mee dat een nieuwsbrief ook averechts kan werken. Wanneer een nieuwsbrief te opdringerig op mensen overkomt, zullen zij deze minder snel lezen. Ook vergroot dit de kans dat zij overstappen naar een concurrent. Iets wat je wilt voorkomen!
In dit artikel vertellen we je meer over het opzetten van een nieuwsbrief. Hoe kun je als organisatie zorgen voor een hogere conversie? Hoe weet je wat de lezers van je nieuwsbrief interesseert? Hoe zorg je voor meer kliks die uiteindelijk resulteren in meer omzet? Dergelijke informatie is essentieel om je nieuwsbrief in te kunnen zetten als marketingmiddel.
Meten is weten bij de nieuwsbrief
Wanneer je een groot aantal e-mailadressen verzameld hebt, kan het gebruik van een nieuwsbrief interessant zijn. Met een nieuwsbrief bereik je in dit geval in een keer een groot publiek. Van dit publiek zal een groot deel in het verleden al eens een aankoop hebben gedaan. Nu is het zaak om deze groep mensen aan te zetten tot het doen van een volgende aankoop! Er zijn verschillende online services te vinden, waarmee je verschillende elementen kunt meten. Denk aan het percentage wat de nieuwsbrief opent, het aantal mensen wat op items in de nieuwsbrief klikt en wat doorklikt naar je website.
Op basis van deze informatie kun je de inhoud van je nieuwsbrieven optimaliseren. Welke items waren het populairst? Welk type titels sprak je lezers het meeste aan?
Content creëren die mensen prikkelt
Nu je weet op welke items lezers het vaakst klikken, kun je content voor je nieuwsbrief creëren. Besteed hier voldoende aandacht aan, om te voorkomen dat mensen zich uitschrijven voor je nieuwsbrief. Maak daarbij een combinatie van verschillende vormen van content. Denk aan een combinatie van nieuwsartikelen, infographics en wellicht een link naar een leuke video. Mensen nemen vaak niet de moeite om lange stukken tekst te lezen. Zij scannen de nieuwsbrief enkel op leuke plaatjes, prikkelende titels, tips en interessante ideëen. De lange stukken tekst kun je in een blogartikel op je website plaatsen. Mensen komen hier terecht als ze op de link in je nieuwsbrief klikken.
Zorg voor een call to action
Tot slot is het belangrijk om een call to action aan je nieuwsbrief toe te voegen. Met een call to action kun je lezers aanzetten tot het uitvoeren van een handeling. Dit kan een bezoek aan je website zijn, maar ook het aanschaffen van specifieke producten. Mocht je een lezer naar een blog willen leiden, dan is het belangrijk dat deze blog over een nieuwe call to action beschikt.
Met deze drie handige tips richt je een nieuwsbrief op een klantgerichte wijze in. Doel van het inzetten van je nieuwsbrief blijft natuurlijk het verhogen van je omzet!
Wil je meer weten over het verhogen van de conversie van je nieuwsbrief? Lees dan ook eens dit artikel over lead nurturing per e-mail.
Reacties