De impact van sociale media op trends in de game-industrie

brand
Group of friends watching smart phones, panorama

De impact van sociale media op trends in de game-industrie

De impact van sociale media op de wereld kan niet worden onderschat. Veel van de platforms zijn uitgegroeid tot de meest bezochte websites, met dagelijks honderden miljoenen gebruikers.

Deze platforms hebben volledig veranderd hoe we met anderen communiceren, waardoor we inhoud kunnen delen en virale trends met vrienden en familie kunnen genieten. Ze hebben zelfs de wereld kleiner doen aanvoelen, omdat ze barrières hebben weggenomen bij het communiceren met individuen in andere delen van de wereld.

Niet alleen op persoonlijk niveau is de aanwezigheid van sociale media invloedrijk geweest. Er zijn veel industrieën geweest die de kracht van deze platforms hebben benut om succes te behalen. De game-industrie is een voorbeeld dat heeft kunnen inspringen op trends en deze heeft gebruikt om te promoten, adverteren en nieuwe spelers te werven.

Hoe heeft de game-industrie sociale media gebruikt voor groei?

Het is bijna onmogelijk om niet te zien hoe het gebruik van sociale media transformerend is geweest voor de game-industrie. Platforms zoals YouTube, Twitch, Twitter en TikTok hebben veranderd hoe games worden gepromoot en hoe ze worden ontwikkeld, gespeeld en gemonetiseerd.

Ze zijn een extra promotietool geworden voor ontwikkelaars, aangezien ze deze platforms hebben kunnen gebruiken om specifieke individuen te targeten. Zo hebben merken bedrijfspagina’s kunnen creëren of pagina’s gerelateerd aan titels om spelers geïnteresseerd en up-to-date te houden. Zelfs iGaming-bedrijven hebben profielen gebruikt om spelers te bereiken die op zoek zijn naar specifieke ervaringen. Degenen die op zoek zijn naar goksites zonder cruks kunnen deze nu gemakkelijk vinden bij het browsen van deze sites, omdat ze accounts kunnen volgen die zijn toegewijd aan het voldoen aan hun behoeften en voorkeuren.

Veel socialemediaplatforms stellen marketeers in staat om video’s van daadwerkelijke gameplay te uploaden, wat niet altijd mogelijk was. Traditionele vormen van adverteren waren gebaseerd op kleine tv-reclames en in gedrukte media zoals tijdschriften of kranten. Nu kunnen ze adverteren met behulp van streamers op platforms zoals YouTube en Twitch. Streamers die een grote aanhang hebben verzameld, kunnen ontwikkelaars in staat stellen hun gametitels voor een publiek te brengen, zodat ze uit eerste hand kunnen zien hoe de gameplay is. Dit kan aantrekkelijker zijn dan andere vormen van reclame voor potentiële kopers, omdat ze willen weten wat ze krijgen en niet hoeven te vertrouwen op eerste indrukken gebaseerd op een marketingtactiek.

Streamers zijn een groot onderdeel geworden van de marketingcampagnes die de game-industrie heeft gebruikt. Ze zijn effectief influencers en kunnen een stuk goedkoper zijn dan het gebruik van traditionele vormen van adverteren die geen resultaten garanderen. Sociale media hebben hen in staat gesteld om verbinding te maken en deze individuen te bereiken, op dezelfde manier waarop kijkers dat kunnen.

Gezien de populariteit van socialemediaplatforms, zoals eerder benadrukt, is er een grotere kans dat er vanuit deze bron meer marketing en reclame kan worden bereikt dan vanuit enige andere. Zoals opgemerkt, gebruiken miljoenen regelmatig deze platforms, waarbij velen graag de dingen die ze leuk vinden of zien met anderen delen. Dit kan goed nieuws zijn voor gameontwikkelaars, omdat ze mogelijk kunnen profiteren van mond-tot-mondreclame, wat niet noodzakelijkerwijs extra inkomsten kost. Als ze een trailer van een spel kunnen maken die indruk maakt op degenen die het zien, is het mogelijk dat deze viraal gaat. Eenmaal viraal, is interesse gewekt, wat kan resulteren in een groter aantal verkopen in vergelijking met andere advertentiecampagnes die mogelijk zijn gebruikt.

Virale uitdagingen kunnen ook ontstaan uit gameplay van bepaalde titels. We hebben velen titels zoals Fortnite, Among Us en Fall Guys gezien bij het produceren van hun eigen inhoud en het delen op sociale media. Dit is effectief gratis reclame voor de gamestudio. Als de oorspronkelijke uploader een grote aanhang heeft, kan dit een verschil maken voor het aantal verkopen van de titel, zonder dat de ontwikkelaar actief betrokken hoeft te zijn.

Zal sociale media blijven impact hebben op gamingtrends?

Passionate millennial woman connects with her audience while presenting beauty items online.

Veel trends kunnen worden ervaren in de game-industrie die een ongelooflijke impact kunnen hebben door het gebruik van sociale media. Sommige worden al verkend, terwijl het mogelijk is dat anderen in de toekomst duidelijker worden naarmate de technologie en deze platforms verder ontwikkelen.

Gamestudio’s hebben sociale media kunnen gebruiken om feedback te ontvangen en te leren over wat hun klanten willen. Als gevolg hiervan hebben ze veranderingen kunnen doorvoeren die hen hebben geholpen titels te maken die meer in lijn zijn met wat hun spelers hebben gevraagd, waardoor ze de spelersbasis tevredenstellen. Daarnaast hebben ze kunnen communiceren met hun gemeenschap en laten zien dat ze hen waarderen, wat een gevoel van loyaliteit kan bevorderen bij de speler omdat ze het gevoel hebben dat er voor hen gezorgd wordt en niet alleen als een nummer of iemand die bijdraagt aan de onderste lijn van het bedrijf wordt gezien.

Zoals opgemerkt, zullen er waarschijnlijk veel trends in de toekomst zijn die op sociale media ontstaan die de game-industrie in haar voordeel kan gebruiken. Studio’s moeten er alleen voor zorgen dat ze dit doen wanneer ze merkbaar worden.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *