De juiste persoon op de juiste plaats: executive search

brand
executive search

De juiste persoon op de juiste plaats: executive search

Je hoort de term steeds vaker als het over recruitment of werving en selectie gaat: executive search. In landen als de Verenigde Staten is executive search – oftewel: headhunting – al langer een populaire manier om aan nieuw personeel te komen. Nederland blijft wat dat betreft nog wat achter. Maar hoe kom je erachter of executive search voor jouw bedrijf waardevol zou kunnen zijn als het om het aannemen van nieuw personeel gaat? We helpen je op weg.

Wat is executive search?

wat is Executive search

Allereerst: wat houdt het precies in, dat executive search? Eenvoudig gezegd ga je, als je op basis van executive search een vacature wilt invullen, zelf proactief naar geschikte kandidaten. Dat zijn dan in de regel geen kandidaten die op dat moment zonder werk zitten en dus zelf op zoek zijn. Je benadert juist kandidaten die ‘bezet’ zijn, in de hoop ze te bewegen tot een carrièreswitch.

Dat komt voort uit de wetenschap dat ongeveer 70 procent van de Nederlandse werknemers die een baan hebben, open staan voor een mooi aanbod als dat voorbij komt. Desondanks is slechts een kwart van de Nederlandse werknemers (27 procent) in meer of mindere mate actief op zoek naar een andere baan. Die 70 procent is natuurlijk een enorm verschil met die 27 en zou voor veel bedrijven betekenen dat executive search ingrijpend beter nieuw personeel kan opleveren. Niet zo gek dus dat deze zoekwijze aan populariteit wint.

Wanneer schakel je executive search in?

Executive search is maatwerk. Dat doe je niet als je honderden callcenter agents zoekt. Dan is de oude vertrouwde vacature online zetten vaak een beter middel. Maar zoek je voor een belangrijke positie in jouw bedrijf een kandidaat met specifieke eigenschappen? Dan levert executive search je twee dingen op:

  1. Meer kandidaten;
  2. Een hoger niveau van de kandidaten.

Hangen er dan helemaal geen nadelen aan? Helaas, voor een goed staaltje executive search moet je wel wat offers brengen.

Maatwerk brengt kosten met zich mee. Executive search kun je – net zoals je wellicht een uitzendbureau gebruikt voor bepaalde functies – eenvoudig uitbesteden, maar daar hangt uiteraard een prijskaartje aan. Daar komt ook bij dat je een kandidaat die je via executive search binnenhaalt, mogelijk een hoger salaris of andere voordelen moet bieden ten opzichte van een kandidaat die zelf reageert op een vacature en momenteel geen baan heeft.

Voor wie is executive search precies en hoe begin je?

Beginnen met executive search

Vacatures gevuld krijgen is lang niet altijd eenvoudig, vooral niet als het om enigszings specialistische functies gaat waarbij je de lat gewoon op een zeker niveau wilt leggen. Het is helemaal niet gek om gewoon hoge verwachtingen te hebben van nieuw personeel, maar in veel branches ligt het kwaliteitspersoneel nu eenmaal niet op straat te wachten op een willekeurige aanbieding.

Als je dus traditioneel moeite hebt om (bepaalde) vacatures goed gevuld te krijgen, kan executive search echt een uitkomst zijn. Werk dan wel samen met een gerenommeerde partij met ook een bewezen staat van dienst, om jezelf er zoveel mogelijk van te verzekeren dat je inspanningen zich uiteindelijk ook uitbetalen. Topofminds is in Nederland bijvoorbeeld zo’n partij.

Zo’n zoektocht via een executive search partij begint met het opstellen van jouw wensen en kaders. Binnen die wensen wordt een zoektocht gestart onder ‘bezette’ kandidaten. Het executive search bureau benadert ze en polst of er wellicht een opening te creëren valt. Pas als er een serieuze kans is, ben je als opdrachtgever aan zet om bijvoorbeeld een gesprek te initiëren. Zo gooi je geen tijd weg aan kandidaten die toch niet willen komen en heeft jouw bedrijf de meeste kans op kwalitatief hoogwaardig personeel voor de langere termijn.

DOWNLOAD het e-book: Gevonden! 43 online recruitment tips voor website, content en social media

+ BONUS! Vijf tips voor een efficiënte fotoshoot

43 online recruitment tips

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.