Personeel vinden? 6 tips voor werving en selectie

brand

Elke ondernemer die wil groeien, zal op den duur meer personeel nodig hebben. In de huidige arbeidsmarkt valt het echt nog niet mee om je vacatures op te vullen, laat staan om ze te vullen met de perfecte kandidaat. Een beetje ondernemer neemt immers alleen genoegen met het beste uit de markt. Maar hoe zorg je ervoor dat je structureel in die vijver vist? We helpen je op weg met zes originele tips.

Cartoon: man met verrekijker

Terugkijken naar het verleden kan je helpen om nieuwe aanwas te vinden.

1. Kijk eerst eens achterom

Er zijn twee redenen voor het ontstaan van vacatures: of je creëert nieuwe arbeidsplaatsen omdat je groeit, of personeel heeft je bedrijf verlaten. Kijk in dat laatste geval eens kritisch naar de achterdeur. Durf de vraag te stellen: waarom zijn ze weg gegaan? Matig management? Slechte arbeidsvoorwaarden? Als ze nog in dezelfde branche werkzaam zijn, maar voor een andere werkgever, vraag je dan eens af wat ze ertoe heeft gezet jouw bedrijf te verlaten. Of nog beter: vraag het je ex-werknemers. Wellicht krijg je een antwoord waar je veel mee kunt.

2. Zorg voor een positief employer brand

De beste arbeidskrachten hebben waarschijnlijk al een baan en zijn niet werkloos. Ze zijn niet actief op zoek naar een nieuwe werkgever en je gaat ze dan ook niet zomaar op gesprek krijgen. Je zult alleen met ze in contact kunnen komen als jouw gras groener is dan dat van hun huidige werkgevers. Hoe is het gesteld met jouw employer brand? Wat is je imago als werkgever? Kun je dit wellicht verbeteren door een mooie online campagne?

Je kunt ook kijken naar de freelancers die je nu inzet. Wie daarvan zou geïnteresseerd zijn in een vast dienstverband? Bedenk wel dat je rol verandert van opdrachtgever naar werkgever.

Een stagiair die het pand verlaat

Personeel vinden? Creëer stageplaatsen!

3. Creëer stageplaatsen

Een sterk employer brand neerzetten is een langdurig proces. Een mooie taak voor een stagiair(e), toch? Stageplaatsen zijn ideaal: je komt in contact met onderwijsinstellingen en kunt op een relatief betaalbare manier gebruik maken van arbeidskrachten die het door jou gewenste opleidingsniveau hebben. Wellicht zit er wel een pareltje tussen dat na afloop van de stage wil blijven! En valt het onverhoopt tegen? Geen man overboord, want het heeft je tenminste geen kapitalen gekost. Dit is waar werkstudenten op inspelen: goedkope arbeidskrachten met genoeg werkervaring om bepaalde werkzaamheden te doen.

4. Personeel vinden door zzp’ers te benaderen

In loondienst word je niet rijk. Mensen met uitzonderlijke kwaliteiten realiseren zich dat en beginnen steeds vaker voor zichzelf. Dikke kans dus dat de kwaliteit die jij nodig hebt, niet eens naar een baan zoekt. Ze zijn hun eigen baas, en daarom ook extra gemotiveerd. Heb je al eens contact gelegd met zzp’ers? Je kunt ze over het algemeen niet in dienst nemen – daarvoor zijn het zzp’ers – maar je kunt er wellicht wel op structurele basis belangrijke projecten kwijt. Zo krijgen zij toch zekerheid en jij goede ondersteuning.

Het logo van Instagram op een smartphone

Vind personeel door een strakke campagne te beginnen op sociale media, zoals Instagram

5. Wees creatief in je recruitment

In de huidige markt zijn er in veel branches meer vacatures dan geschikt personeel om ze op te vullen. Als je dan toch op vacature-basis moet gaan werven, hoe zorg je er dan minstens voor dat jouw vacatures (duidelijk) opvallen tussen alle andere? Spreek je de huidige twintigers wel aan? Heb je strakke campagnes op Instagram en LinkedIn? Zijn jouw recruitment-uitingen te gaaf om te negeren? Eenvoudigweg je vacatures wegzetten bij een uitzendbureau is tegenwoordig echt niet meer de oplossing!

6. Online en digitaal

Mocht je de memo hebben gemist: de beller is tegenwoordig niet meer sneller. Jouw hele recruitmentproces – van vacature-informatie tot de bevestiging dat een ingezonden sollicitatie in goede orde is aangekomen – moet gedigitaliseerd en volledig online beschikbaar zijn. Nieuw te werven personeel wil in een modern bedrijf werken en daarbij hoort een online recruitment-proces dat als een geoliede machine draait. Kun je bij jou online solliciteren? Heb je een goed geschreven werken-bij-pagina of website? Is er voldoende vacature-informatie beschikbaar? Loopt het proces snel en soepel of moeten sollicitanten wekenlang wachten op antwoord? Een gesmeerd lopend sollicitatieproces is als een goede eerste kennismaking: je krijgt er maar één kans voor en je staat direct met 1-0 voor.

Bonustip: twijfel je over het sollicitatieproces van jouw onderneming? Vraag je meest recent aangenomen personeelsleden eens om oprechte feedback. Je hebt de ervaringsdeskundigen nu immers gewoon in huis.

DOWNLOAD het e-book: Gevonden! 43 online recruitment tips voor website, content en social media

+ BONUS! Vijf tips voor een efficiënte fotoshoot

43 online recruitment tips

Martijn Kroese

Hi! Ik ben Martijn, zzp'er en eigenaar van Kroese Tekst & Taal. Als academisch opgeleid neerlandicus zet ik me met mijn eenmanszaak in voor professionele content voor het mkb. U haalt met mij een secuur en snel werkende professional in huis met veel ervaring in[…]
Alle artikelen van Martijn Kroese

Reacties

2 Reacties
  • Emma schreef:

    Ik heb een eigen bedrijf en zou graag personeel aan willen nemen. De loonkosten zijn alleen erg hoog, dus ik ben op zoek naar subsidies voor banen of andere oplossingen. Het creëren van stageplaatsen is ook een goed idee! Daar zal ik me eens verder in verdiepen.

  • Top of minds schreef:

    Super goede tips!

    Ik was bezig met inspiratie opdoen, maar dit is een goede manier om naar onze klanten te verantwoorden. Bedankt!

    Groet,
    Felix

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *