De marketinglessen van Philip Kotler
Wie is Philip Kotler?
Welke boeken heeft deze man geschreven?
Ben je werkzaam in de marketingwereld en wil je meer leren over allerlei verschillende vormen van marketing en wil je meerdere theorieën eigen maken? Dan is het verstandig om de boeken van Philip Kotler te lezen. Zijn meest bekende boek is het boek over de Principles of Marketing. Andere boeken die de moeite waard zijn, zijn bijvoorbeeld deze:
– Social Marketing: Changing Behaviors for Good.
– Marketing: an introduction.
– B2B Brand Management.
– Marketing Management: Analysis, Planning and Control.
En nog veel meer. Verder heeft hij ook een aantal bekende quotes de wereld in geholpen.
1. “The best advertising is done by satisfied customers.”
2. “Good companies will meet needs; great companies will create markets.”
3. “It is more to do what is strategically right than what is immediately profitable.”
Wat is marketing volgens deze expert?
Volgens Kotler is marketing een sociaal en administratief proces, waardoor groepen en losse personen kunnen verlangen en krijgen wat zij het hardste nodig hebben. Bedrijven spelen in op het verlangen van de klant en de doelgroep door voor waardevolle producten en diensten te zorgen. Hoe beter je product aansluit op wat de klant wil of waar de klant naar op zoek is, hoe succesvoller je bedrijf zal zijn.
Wat houdt segmentatie en positionering in?
Volgens Kotler en medeauteur van het boek Principles of Marketing, Armstrong, is het belangrijk voor ondernemingen om zich bewust te zijn van segmentatie. Dit betekent volgens hem dat een bedrijf nooit iedere klant even tevreden kan houden als de andere klant. De ene klant is eerder tevreden dan de ander. Om in ieder geval voor een algemene tevredenheid bij de klanten te zorgen is het belangrijk dat het bedrijf een doelmarkt opzet. De doelmarkt wordt in het Engels ook wel de Target Market genoemd. Dit wordt vaak ingezet bij Google of Facebook advertenties. Hier kun je een bepaalde doelgroep targeten op basis van interesses, leeftijd en andere belangrijke kenmerken.
Positionering zorgt er dan weer voor dat je doelgroep precies weet waarom ze een product of dienst bij jouw onderneming willen afnemen en niet bij je concurrent. Zorg er dus voor dat je speciale extra’s aanbiedt aan de klant. Verkoop je bijvoorbeeld verse koffie? Kies er dan voor om extra ingrediënten aan te bieden, die de koffie nog lekkerder maken. Hierdoor komt de klant liever koffie kopen bij jou dan bij de concurrent die ook verse koffie verkoopt.
De verschillen tussen marketing 1.0, 2.0 en 3.0
Volgens Philip Kotler bestaan er drie vormen van marketing, de eerste vorm noemt hij in zijn boeken marketing 1.0 en wordt ingezet door de meeste bedrijven wereldwijd. Deze eerste vorm van marketing staat geheel in het teken van het bereiken van de geest van de klant. Zo kun je als bedrijf in het hoofd van de klant leren kijken én er een connectie mee maken, waardoor je de juiste producten en service aan de klant kunt leren leveren. Marketing 2.0 gaat volgens Kotler verder dan dat. De bedrijven verzamelen namelijk alle informatie over hun doelgroep in grote databestanden, waarna het gedrag van de klant nauwkeurig bekeken kan worden.
Hierdoor kan het gedrag van de klant voorspeld worden, waardoor het bedrijf van tevoren op de service kan inspelen, zodat je mogelijke klanten die tot de doelgroep behoren, kunt overhalen om je product of dienst te kopen. Marketing 3.0 is de meest geavanceerde manier van marketing toepassen binnen je onderneming. De bedrijven die marketing 3.0 toepassen, doen er meer aan om de klant zo goed mogelijk te leren kennen en te begrijpen, dan om alleen hun interesses op te schrijven. De bedrijven die dit masteren, behalen de meeste successen. Het zijn er volgens Kotler maar weinig die dit niveau van marketing hebben behaald.
Reacties