Wat doet een webcare medewerker eigenlijk?

brand
Webcare medewerker voor je bedrijf

Wat doet een webcare medewerker eigenlijk?

Heb je een onderneming en ben je op zoek naar medewerkers die zich volledig op de webcare kunnen focussen? Dan is het belangrijk om personeel aan te nemen dat zich online bezighoudt met het opzoeken van comments, reviews en contactopnames met negatieve tonen van klanten. Positieve feedback is iets om te delen en trots op te zijn. Negatieve feedback dient serieus genomen te worden. Dit is een kans om je service te verbeteren en problemen of fouten in de toekomst voor te zijn. Zo zorg je ervoor dat de meeste klanten blij zijn met je service, dienst of product. Op deze pagina lees je meer informatie over webcare en kom je erachter wat een webcare medewerker voor je onderneming kan betekenen.

Wat wordt er onder webcare verstaan?

Webcare is belangrijk als je een bedrijf hebt, waarbij men online contact met je kan opnemen, reviews kan plaatsen of op je social media kanalen kan reageren. Het is een vorm van community management, waarbij de medewerker voor je monitort wat er online over je onderneming wordt gezegd door de klanten die jullie hebben. De webcare medewerker richt zich vooral op het opsporen van negatieve reacties, reviews en ervaringen van klanten. Dit is belangrijk om de klantenservice zo optimaal mogelijk te laten werken en fouten, vergissingen of problemen zo snel mogelijk te tackelen en op te lossen. Negatieve berichten over je bedrijf die online terug te vinden zijn, zorgen voor imagoschade. Dit wil je natuurlijk voorkomen.
Wat betekend webcare

Zijn er ook nog verschillen in webcare terug te vinden?

Zeker! Allereerst heb je open webcare, dit houdt in dat berichten die openbaar geplaatst zijn door je webcare medewerker behandeld worden. Dit heeft te maken met berichten over je onderneming op al je social media kanalen. Gesloten webcare houdt zich bezig met het behandelen van privéberichten, dit kan via Facebook Messenger of Direct Message op Instagram gedaan worden. De gesprekken tussen de medewerker en de klant zijn dan niet openbaar. Reactieve webcare houdt in dat je alleen reageert op berichten waarin de onderneming direct is genoemd of getagd. De proactieve webcare richt zich op hashtags over je onderneming.

Welke taken en verantwoordelijkheden horen bij het werk als webcare medewerker?

Wanneer je een bedrijf runt, is het belangrijk om goed personeel aan te nemen, een nauw samenwerkend team te vormen en personen aan te nemen die verschillende functies beoefenen. Een belangrijke functie voor een teamlid binnen een onderneming is de webcare medewerker. De belangrijkste taken van dit teamlid zijn onder andere het bieden van online-informatie aan klanten, onjuistheden online beantwoorden, zoeken naar onlineberichten die over de onderneming gaan en nog veel meer.

Er dienen oplossingen gevonden te worden voor problemen die online door klanten worden aangekaart. Verder kan de webcare medewerker opmerkingen en reviews analyseren, om de klantenservice telkens te blijven verbeteren. Zo wordt imagoschade aan je bedrijf voorkomen.

Werkzaamheden van een webcare medewerker

Welke opleiding is vereist voor een webcare medewerker?

Het is goed om te weten dat er zowel op hbo- als mbo-niveau verschillende opleidingen bestaan, waarmee iemand zich kan laten omscholen tot webcare medewerker. De mbo-studie die gekozen dient te worden om in dit specifieke werkveld actief te zijn is de studie voor Mediaredactiemedewerker. De studie die op hbo-niveau gevolgd kan worden is Media, Informatie en Communicatie (ook wel MIC genoemd). Buiten deze twee studies om, kan de webcare medewerker allerlei verschillende achtergronden en werkervaring hebben. Het belangrijkste is dat de persoon communicatief vaardig is. Dit is namelijk de belangrijkste karaktereigenschap die bij een goede webcare medewerker hoort.

Waarom is het interessant om webcare voor een bedrijf in te schakelen?

Wanneer je een bedrijf runt, krijg je zowel met tevreden als ontevreden klanten te maken. Om negatieve reacties, reviews en contactopnames zo goed mogelijk op te lossen binnen je team, zorg je voor een verbetering van je klantenservice, maar ook van je online merkaanwezigheid. Wanneer je klanten tevreden zijn, zullen zij positieve berichten over je onderneming plaatsen. Stel een klant leest een slechte review, maar kan daaronder een goede en empathische reactie van je webcare medewerker lezen, dan zien zij dat je klantenservice wel te vertrouwen is en dat er altijd oplossingen voor problemen gezocht worden. Daarnaast kun jij je doelgroep op een dieper niveau leren kennen en zien op welk gebied je product of dienst nog verbeterd kan worden.

Op welke manier kun je ervoor zorgen dat webcare wordt geïntroduceerd?

Je kunt webcare het beste inzetten voor je onderneming door met een bepaalde online tool te werken. In deze tool kan je medewerker precies bijhouden waar en waarom klanten negatieve feedback op de onderneming geven. Zet op je website neer waar en op welke manier de klant contact met je kan opnemen om problemen met het product of de dienst te melden. Zo kun je ervoor zorgen dat men je persoonlijk benaderd, zonder je bedrijf meteen aan de online schandpaal te nagelen.

Positieve reviews op je socials

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *