Marketing management: zo hou je het overzicht

Herken je het? Steeds meer kanalen, een kritische empowered consument en telkens hogere verwachtingen. Kortom, je moet het als marketing manager steeds beter doen. Dat terwijl er altijd te veel werk en juist te weinig uren en budget beschikbaar lijken te zijn. Misschien mis je in het marketingteam ook een bepaald specialisme. Dat kan veel druk leggen op het marketing management. Hoewel deze feiten absoluut een rol spelen, ligt de uitdaging van de marketing manager vooral op het vlak van verbindingen maken. Zodra je de juiste verbindingen maakt én daarbij focust op de verwachtingen en verlangens van de consument, nemen het aantal nieuwe leads en sales ongetwijfeld toe.
Het draait erom dat je alle beschikbare gegevens, de technologie, je product én de klant met elkaar verbindt. Het toverwoord hierbij? Personalisatie. Personaliseren betekent vooral ook organiseren en daarom heeft een succesvolle marketingmanager aanvankelijk heel andere uitdagingen dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Richt je niet direct op de tools en de inrichting daarvan, maar focus eerst op de consument zelf. Wat wil je klant? Wat biedt je bedrijf? Wat doet de concurrentie? Hoe breng je het, via welke kanalen, wat is de fase in de customer journey en welke boodschap wil je overbrengen?
“Ik werd aangenomen op mijn e-businessachtergrond voor een functie als hoofd marketing communicatie van een team van vier. Online marketing en social media kwamen erbij. Naast het managen van een team werd ik ook de online marketeer en social media specialist. En dat voor vier dagen in de week. De volgende lessen heb ik moeten leren:
Een marketing manager heeft het overzicht over van alles, trekt zijn of haar eigen plan en gaat daarvoor. Laat zich bovendien niet gek maken door nieuwe buzzwoorden. Hij of zij weet wat er speelt, maar handelt daar toch niet direct naar. Een goede marketing manager zorgt voor overzicht op alle uitingen, meet de resultaten, bespreekt met mensen binnen het marketingteam, maar ook bedrijfsbreed waar zij tegenaan lopen. Het marketingplan wordt bijgewerkt, zonder daarbij de blik op het grote geheel te verliezen.
“Ik maakte in 2013 de volledige stap naar ondernemerschap. En dat klinkt natuurlijk geweldig: geen baas die je meer vertelt wat je moet doen en geen geschiedenis om rekening mee te houden. Maar ondernemerschap heeft andere uitdagingen, waaronder overzicht houden en prioriteiten stellen. En dat komt volledig overeen met marketingmanager zijn. Uit het boek Zo wordt je een ProductiviteitsNinja van Graham Allcott leerde ik twee handige werkwijzes:
Zorg ervoor dat het marketingteam duidelijke doelen heeft en werkt aan bedrijfsbrede, (SMART) meetbare KPI’s. Onderzoek ook of je marketingteam over alle nodige marketingvaardigheden beschikt. Is er een competentie die binnen het team mist? Schroom dan niet om bepaalde werkzaamheden uit te besteden. Omzeil het team echter nooit door nieuw personeel aan te nemen zonder hun inbreng. Daarnaast loont het altijd de moeite om te investeren in studie en ontwikkeling om nieuwe kennis op te doen of up-to-date te houden. Een aantal overkoepelende praktische tips:
Laagdrempelig, betaalbaar en waardevol.
Gastblog door Jordy Hoeke van WeTalkSEO.nl Content marketing zal in 2015 een veel gebruikte manier van online…
Ieder jaar brengt het inbound marketingbedrijf HubSpot een onderzoek uit: The State of Inbound. Verrassend voor…
Iedere business gaat online: B2C én B2B. Daar kun je alle kosten en baten helder…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: