De vlag als marketingstrategie

brand
vrouw met gele cape en zwarte vlag in dramatische pose

De vlag als marketingstrategie

Bij het adverteren en verkopen van diensten en goederen van een bedrijf wordt vaak gebruik gemaakt van iconen en symbolen. Je weet misschien dat een vlag een symbool is dat nationalisme uitstraalt en inclusiviteit representeert, in ieder geval wordt het gevoel van ergens bij horen versterkt. Vlaggen zijn dus een goede manier om de klant verbonden te laten voelen met een bedrijf.

Pride vlag

Een vlag die gebruikt kan worden is de pride vlag, of de lhbti vlag (lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender en intersekse mensen). Het wordt gebruikt als een manier om inclusiviteit en nationalisme weer te geven. Een bedrijf dat de pride vlag gebruikt, geeft aan dat hun product of dienst voor iedereen is, dat ze dus tolerant zijn, en dat je trots mag zijn op wie je bent.

Love is love op regenboogvlag

Andere vlaggen

Vlaggen kunnen ook bedrukt worden met een eigen logo en daarbij gebruikt worden als promotie. Je kan vlaggen buitenshuis neerzetten rond het bedrijf zelf, maar je kan ze ook bij een evenement ergens in de stad of op het strand neerzetten. Ze vallen op en weerspiegelen ook de inzet en trots van het bedrijf, dit motiveert de klant meer uit te zoeken over het bedrijf of een product of dienst. Je kan het vergelijken met bijvoorbeeld het maken van pennen met het logo van het bedrijf erop, of andere ‘souvenirs’ die gemakkelijk weggegeven kunnen worden. Ze zijn ook snel en goedkoop te produceren.

Zo werkt vlaggenmarketing

Je ziet vlaggen tegenwoordig overal, ook als je niet oplet, en op deze manier kan een bedrijf populair worden. De informatie wordt namelijk onbewust verwerkt, en als je het dan bewust ziet, heb je er meer positieve gevoelens voor. Alleen doordat je onbewust wordt blootgesteld aan de vlag, krijg je er meer positieve gevoelens voor. Wat je met een vlag kan uitdragen is verder heel veel. Vlaggen kunnen gebruikt worden als een interactief communicatiemiddel, je kan een vlag bijvoorbeeld halfstok hangen.

Zo kan je dus de stemming van het bedrijf naar buiten toe laten zien. Vlaggen laten behalve de stemming van een bedrijf, ook de missie, visie en de kernwaarden zien. De missie houdt in dat je weet wie je klanten zijn en wat zij belangrijk vinden. De visie houdt in hoe het bedrijf kijkt naar de buitenwereld en de klanten en welke klantbehoefte zij willen vervullen, ook dit kan je met een vlag laten zien. Met behulp van afbeeldingen, vormen en symbolen op de vlag kom je al een heel eind, om die drie aspecten goed uit te drukken.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *