Hoe verwijder ik een Google review? update 2022

brand

Een review van Google verwijderen is in sommige gevallen wel mogelijk en in andere situaties wordt het behoorlijk lastig om dit te doen. Het is daarom vooral afhankelijk van de situatie. Wil je een  Google review verwijderen die je zelf hebt geplaatst of wil je een review verwijderen die door iemand anders over jou is gepost?  Hier lees je alles over het verwijderen van Google reviews, de regels van Google en jouw mogelijkheden als ontvanger van een negatieve review in 2020.

Een eigen review van Google verwijderen

Per ongeluk een slechte review gegeven als consument? Het kan zijn dat je zelf een review op Google hebt geschreven waar je achteraf spijt van hebt. Het is dan goed mogelijk om deze review te verwijderen. Hiervoor volg je de volgende stappen, begin met mijn Google Reviews lezen en bekijken:

  1. Ga via je browser naar Google Maps. (google.com/maps)
  2. Klik links bovenin op de drie horizontale streepjes.
  3. Klik op de optie Mijn Bijdragen. (Your Contributions in het Engels)
  4. Er verschijnt een menu, klik op Reviews. Hier kun je je Google reviews lezen.
  5. Kies de review waar het om gaat en klik op Review Verwijderen.

Google je eigen review verwijderen - Mijn BijdragenGoogle beoordeling verwijderen doe je zo

De review is nu permanent verwijderd van Google. Het is mogelijk om een nieuwe Google review te schrijven wanneer je dit zou willen.

Wat als je een ontvangen Google review of beoordeling wilt verwijderen?

Wil je als bedrijf feedback geven? Bedrijven ontvangen vaak reviews (recensies of beoordelingen) van klanten via Google. Hier hebben de bedrijven zelf geen invloed op, maar je kunt er wel op reageren. Wanneer er een ongepaste of zeer negatieve review is geplaatst, wordt het lastig, waarschijnlijk de reden waarom je dit nu leest. Je kunt dan twee dingen doen. Op de eerste plaats kun je proberen ervoor te zorgen dat Google de review verwijderd. Lukt dit niet, dan kun je een rechter inschakelen om een bevel te krijgen. Beide opties bieden helaas geen garantie op succes.

Google review verwijderen via verzoek aan Google

Zie je een bedrijfsreview staan die je onterecht vindt? Dan kun je Google verzoeken om deze onterechte review te verwijderen. Dit doe je door de volgende stappen te volgen:

  1. Ga naar Google Mijn Bedrijf en log in.
  2. Heb je meerdere vermeldingen van bedrijven? Dan kun je op de kaart de juiste locatie aangeven om op dat bedrijf door te gaan.
  3. Ga in het menu naar de optie Reviews.
  4. Zoek de betreffende review die je wilt laten verwijderen.
  5. Klik op de drie verticale strepen bij de review om het menu te openen.
  6. Klik op Markeren als Ongepast.

Hiermee verstuur je een verzoek aan Google om de review te verwijderen. Dit betekent dat Google gaat controleren of de review daadwerkelijk ongepast is en wel of niet voldoet aan de eisen die Google stelt aan reviews. Wanneer zij dit ook constateren zal de review worden verwijderd. In de meeste gevallen zal Google besluiten dat de review mag blijven staan. Een negatieve review is namelijk in de meeste gevallen niet ongepast. Google vindt dat iedereen een eerlijke mening moet kunnen geven, ongeacht of dit een positieve of negatieve mening is.

Nepreviews melden bij de RCC

Zie je als consument een Google review staan die wel nep moet zijn? Bijvoorbeeld te lovend, of juist te vernietigend? Dan kun je ook bij Reclame Code Commissie (RCC) een klacht hierover indienen. Omdat Google reviews belangrijke bronnen zijn voor consumenten, zal de RCC de klacht onderzoeken en een uitspraak doen.

Reclame Code Commissie over nepreviews

Verbod op nepreviews per mei 2022

Volgens onderzoek uit 2017 van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bijna de helft van de consumenten die een review plaatst, daarvoor ooit een beloning gekregen of daar kans op gemaakt. Daarom gaat per mei 2022 een nieuwe Europese richtlijn in die webshops verplicht om te bewijzen aan het ACM dat alle reviews wel echt zijn. En dat is heel simpel: alleen reviews accepteren van consumenten die daadwerkelijk dat artikel hebben gekocht. Er kunnen ook boetes volgen voor de webshops.

Google contacteren over Google Reviews niet mogelijk

Het is helaas niet mogelijk om Google direct te contacteren via telefoon of chat. Deze functie bestond eerst wel, (via Ondersteuning in je Google Mijn Bedrijf dashboard), maar dat verwijst nu alleen maar naar Help-pagina’s. Support wordt nog gegeven door vrijwilligers (wees dus lief) in het Engels via dit forum.

….En Google legal request werkt niet

De volgende stap die Google lijkt aan te bieden, is het indienen van een officieel legal verzoek. Maar de wizard verwijst je gewoon weer terug naar het melden van de review. Voor de volledigheid:

  • Ga naar Legal Removal Request voor toelichting. Hier vind je de link naar Removing content from Google.
  • Kies Google my Business voor reviews
  • Je krijgt een mededeling dat je klacht wordt gedeeld met Lumen database, waar alle verzoeken voor verwijdering online content door Google met het publiek worden gedeeld.
  • Kies: I would like to report an inappropiate review on a business listing en je krijgt de volgende melding:

Please see our review policies to learn more about the circumstances under which Google may remove a review. 

If you feel that a review has violated Google’s review content policies, you can report it by opening the review and clicking on the “Flag as inappropriate” link, which looks like a small flag and is typically displayed when your cursor is hovering over the review. This process will submit your concern to our review policy team, which will ensure the quickest and most efficient processing of your report. While you may not receive any further response from them, know that they are investigating the issues you raised and will take action as appropriate.

Extra optie voor Google adverteerders

Google review laten verwijderen via de Google ads helpdesk

De Google Ads helpdesk kan in 2020 ook ondersteunen bij Google Mijn Bedrijf:

  1. Log in op Google Ads (ads.google.com)
  2. Klik op het vraagteken rechtsbovenin en ga naar Wereldwijde telefonische ondersteuning.
  3. In het help-item wordt vervolgens het lokale telefoonnummer van de Google Ads Helpdesk gegeven.

Wat als Google de review niet wil verwijderen?

Zelf kun je Google niet dwingen om een review te verwijderen. De enige optie die je dan nog hebt is de gang naar de rechtbank. Hier kun je de rechter voorleggen dat Google weigert een lasterlijk review te verwijderen. De rechter zal de review beoordelen. Wanneer de rechter bepaalt dat de review inderdaad ongepast en lasterlijk is, dan kan deze Google veroordelen tot het verwijderen van de review.

Wat verwijdert Google wel? 

Bezwaar maken tegen slechte beoordelingen? Google is ontvankelijk voor de volgende bezwaren en argumenten:

  • Spam: Google gebruikt automatische spamdetectie om spamberichten te verwijderen. Denk aan promotionele of commerciële content, copy / paste of via meerdere accounts meerdere reviews schrijven voor één bedrijf.
  • Advertenties: links naar andere websites, e-mailadressen of telefoonnummers.
  • Niet-relevant reviews: reviews gaan niet over politiek, geloof of sociaal commentaar. Ook persoonlijke rancune of tirades horen hier niet, net als persoonlijke aanvallen.
  • Onbehoorlijk: lasterlijk, aanstootgevend of obsceen taalgebruik. Dus gevloek bijvoorbeeld.
  • Belangenverstrengeling: een oneerlijke beoordeling van een werknemer of eigenaar. Bied geen geld, diensten of producten aan voor een beoordeling.
  • Illegale content: auteursrechtelijke beschermde content, links of verwijzingen naar illegale content.
  • Seks: wordt altijd weggehaald, waar nodig wordt melding gemaakt en het betreffende Google account gesloten.
  • Persoonlijk informatie: Denk BSN-nummer, creditcard nummer, rijbewijsgegevens etc.
  • Haat: aanzetten tot haat op basis van geslacht, geloof, achtergrond of afkomst.

Nieuw is dat Google nu ook meldt dat nabootsing van identiteit verboden is in Google reviews:

Nabootsing van identiteit

“Wij staan niet toe dat mensen Google Maps gebruiken om anderen te misleiden. Dit geldt zowel voor misleidende content als voor een onjuiste voorstelling van zaken. Schrijf uw content niet toe aan andere personen, organisaties of bedrijven wanneer u niet bevoegd bent deze te vertegenwoordigen. Google behoudt zich het recht voor om content te verwijderen, accounts op te schorten of andere juridische stappen te ondernemen tegen bijdragers die valselijk beweren dat zij Google vertegenwoordigen of bij Google in dienst zijn.”

Bron: Verboden content en content waarvoor beperkingen gelden

Daarmee heb je als ontvanger van een slechte review een extra optie in handen. Kun je namelijk aantonen dat de reviewer zich voordoet als een ander, dan heb je een goede grond om de Google review te laten verwijderen. Bijvoorbeeld: klantnaam is onbekend in de klantendatabase of de profielfoto is fake.

Rechtzaak tegen Google tot verwijdering van recensies van Google Maps – case

De rechtbank van Amsterdam deed een bemoedigende uitspraak bij een zaak kinderdagverblijf tegen Google tot verwijdering van recensies van Google Maps en tot het verstrekken van de NAW-gegevens van de recensenten. De zaak werd in het kort geding toegewezen omdat het evident onrechtmatige recensies betrof. Treffend is wel hoe onwelwillend Google in deze zaak is met het meedenken met de onderneemster. Essentiële punten uit de uitspraak:

  • Verwijderen erg moeilijk. “[eiseres] stelt hiertoe … dat zij het slachtoffer is van een lastercampagne via de Google-recensietool. Het is voor [eiseres] een raadsel wie de recensies heeft geplaatst. Het verwijderen van een Google-recensie blijkt echter aanzienlijk minder eenvoudig te zijn dan het plaatsen ervan.”
  • Google weigert te verwijderen. “Uit die afwijzingen blijkt dat Google consequent weigert om de lasterlijke recensies te verwijderen (en de NAW-gegevens te verstrekken), tenzij zij wordt gedagvaard.”
  • Google stuurt aan op rechtspraak. “Google verdedigt het recht van haar klanten op vrije meningsuiting, ook wanneer de recensies kritisch zijn over derden of anoniem of onder een pseudoniem zijn verschenen. Uiteindelijk bepaalt niet Google maar de rechter waar de grens ligt tussen toelaatbare kritiek en onaanvaardbare reputatieschending.”
  • Google kijkt pas achteraf inhoudelijk. “Pas na de zitting in dit kort geding heeft Google kennelijk ontdekt dat er aanwijzingen bestonden om aan te nemen dat sprake was van spam,…”
  • Google legt de lat erg hoog voor anderen. “Dit toont aan dat de lat die Google aanlegt in het kader van haar notice and takedown-beleid erg hoog ligt, zeker voor een klein bedrijf als [eiseres]”
  • Google verwijdert achteraf. “…Google na de terechtzitting van 26 januari 2016 tot de conclusie is gekomen dat de recensies van “Bart Vranken”, “Helen Dijkmeijer” en “Hilde Claas” als spam moeten worden beoordeeld. Deze drie recensies heeft Google inmiddels verwijderd.”
  • De spammers worden ontmaskerd. De voorzieningenrechter… “gebiedt Google om binnen veertien dagen na betekening van dit vonnis aan de advocaat van [eiseres] … gegevens te verschaffen ten aanzien van de persoon of de personen die de vier recensies zoals omschreven in de dagvaarding en in de akte wijziging eis hebben geplaatst.”

Lees hier de volledige uitspraak.

Op de Google Review reageren

Als bedrijf feedback geven is zeker verstandig, ook bij positieve reviews. Reageren op de Google review geeft een aantal extra opties, zeker wanneer je dit vriendelijk doet. Google review tips zijn:

  • Wees vriendelijk en word niet persoonlijk. Ruzie maken helpt niemand, ook niet als je gelijk hebt. Geef nuttige, leesbare en vriendelijke reacties. Die moeten immers ook voldoen aan Google’s beleid.
  • Kort en krachtig. Te uitgebreid reageren helpt niemand.
  • Bedank voor de review. Je hoeft niet te reageren op iedere review, maar lezers van reviews vinden het prettig om te zien dat er wordt gereasgeerd. Vooral wanneer je extra of relevante informatie geeft.
  • Verifieer de klantrelatie. Werk je uitsluitend op basis van een persoonlijke klantrelatie en zie je een compleet vreemde naam als afzender staan? Benoem dat. Vraag om extra informatie, bied aan om telefonisch af te stemmen. Een valse identiteit is gegronde reden tot het verwijderen van de Google review.
  • Verifieer de review. Klikt een reviewer niet op de vijf sterren, dan wordt het automatisch één ster. Terwijl de tekst verder lovend is. Benader deze persoon vriendelijk en leg uit hoe die persoon zijn of haar review kan aanpassen (deel bijvoorbeeld deze pagina).

Lees verder over het verkrijgen van positieve reviews. Door positieve Google beoordelingen te krijgen en verzamelen, zorg je voor een beter gemiddelde.

Google reviews uitschakelen niet mogelijk

Zoals bevestigd in de aangehaalde uitspraak hierboven, is  jouw Google Mijn Bedrijf reviews uitzetten niet mogelijk, de zogeheten recensiefunctie. Want: “Google heeft voorshands aannemelijk gemaakt dat dit technisch gezien niet mogelijk is, evenals het verwijderen van de gehele bedrijfsvermelding van [eiseres] van de internetpagina’s van Google. Bovenal zou toewijzing van een dergelijke vordering een te grote inbreuk vormen op de vrijheid van meningsuiting en bestaat er geen afzonderlijk belang voor verwijdering van alleen déze recensiefunctie terwijl er op allerlei andere plaatsen op het internet óók meningen kunnen en worden gegeven over een bepaalde onderneming.

Google Reviews uitzetten kan dus niet, maar kun je anders niet je Google Mijn Bedrijf verwijderen?

Je Google Mijn Bedrijf vermelding verwijderen

Helaas, eens online is altijd online. alleen wanneer je kunt bewijzen dat het bedrijf nooit heeft bestaan, kun je Google ertoe bewegen om een GMB-vermelding te verwijderen of je Google adres te wijzigen bij naamsverandering. Hier lees je onze uiteenzetting over Google Mijn Bedrijf verwijderen.

De beste manier om met slechte Google reviews om te gaan? Zorg voor extra positieve reviews: 

Review marketing en SEO-kansen

Review marketing Serieus aan de slag met review marketing? Lees hier hoe belangrijk reviews zijn, wat je precies doet,  8 praktische tips voor omgaan met negatieve reviews en advies van Koninklijke Horeca Nederland over review chantage.

Daarnaast bieden reviews ook SEO kansen! Collega blogger Gerben G. van Dijk legt het hier uit: Reviews als local SEO strategie.

 

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

16 Reacties
  • Wouter schreef:

    kun je GMB zo instellen dat je een review eerst moet goedkeuren voor hij geplaatst wordt?

  • Van bendegem inez schreef:

    Ik had een negatieve reactie geplaatst van de architect waarmee ik had samen gewerkt omdat ik vond dat mensen dit moesten weten de architect Toon de Coster heeft het er zelf afgehaald… Dus je kan alleen pos reviews plaatsen. Ik vind dit echt niet kunnen. Zeer frusterend

  • D. De Groot schreef:

    Ik heb via google een review geplaatst en 3 wkn later verwijderd. Bij mij is het eruit maar op de site van het bedrijf staat het nog wel. Hoe kan dat?

  • Ferry schreef:

    Hoe is het mogelijk dat google revieuws plaatst met aleen initialen ?
    In de voorwaarden staat dat die niet annoniem mag zijn

  • Anoniem schreef:

    Hoe is het mogelijk dat google revieuws plaatst met aleen initialen ?
    In de voorwaarden staat dat die niet annoniem mag zijn

  • Deida schreef:

    Ik heb een revieuw die negatief is en wil weg halen,maar lukt ik niet ,ik heb zo vaak gemeld bij Google maar is nog steeds niet weg gehaal,sta op mijn pagina Kinderopvang Deida en komt van mevrouw Marjan de Geus,

  • Thomas Lapperre schreef:

    Voor toelichting het verwijderen van een Google Mijn Bedrijf vermelding, zie https://bloeise.nl/google-bedrijf-verwijderen/. (spoiler: kan alleen door te bewijzen dat het bedrijf niet op dat adres is gevestigd).

  • antoon schreef:

    hoi karel zou je mij aub kunnen uitleggen hoe we voor google ons bedrijf na een particulier adres kunnen te zetten hoor graag van u

  • Thomas Lapperre schreef:

    Hi Tessa, helaas heb ik geen goed nieuws voor je. Het is niet mogelijk om een gebruiker die spamt te melden. Je zou eventueel nog een groot aantal van die 1 ster recensies kunnen melden. Google zegt spam te filteren, maar is hier overduidelijk nog niet erg goed in geworden. Ik heb de contactmogelijkheden nog even voor je nagelopen, maar die zijn er gewoon niet. Je kunt eventueel nog op een Google forum een vrijwilliger om hulp vragen: https://www.en.advertisercommunity.com/t5/Google-My-Business/ct-p/GMB. Of het via Google Duitsland proberen, tel nr +49 30 303986300. (via https://www.wikihow.com/Contact-Google).

  • Tessa schreef:

    Wij hebben een 1 ster recensie zonder enige tekst of uitleg ontvangen op onze bedrijfpagina. Deze persoon is geen klant van ons, noch ooit bij ons binnen geweest. Deze recensie voegt dus totaal niets toe en is in dit geval laster. Om voor een 1 ster zonder tekst naar een rechter te gaan is in dit geval een beetje te ver, maar wat kunnen we wel doen? Ik heb de recensie met alle mogelijke e-mail adressen gerapporteerd en mijn collega’s ook. Toch ben ik bang dat deze recensie zal blijven staan. Gelukkig hebben we nog 26!! 4 en 5 ster recensies, maar het steekt enorm na al het harde werk dat er in is gaan zitten om dit op te bouwen. Daarnaast is deze meneer dus geen klant. Ook is het mij opgevallen dat deze meneer op 1 dag 137 recensies heeft geplaatst waarvan 85% 1 ster is, 10% 2 of 3 sterren en de overige 5% 5 sterren. Alles onder enige tekst en uitleg. Wordt hier ook nog naar gekeken zodra google de recensie gaat beoordelen?

  • Thomas Lapperre schreef:

    Hi Karel, hartelijk dank voor je reactie! Goed punt, ik denk dat dit voor een aantal situaties goed kan passen. Moest ook even zoeken naar de argumenten om het niet te doen. Want inderdaad: of je Google mijn Bedrijf überhaupt zou moeten doen, die vraag wordt niet in dit blog beantwoord. Ik zou het volgende in overweging geven bij het verwijderen van je GMB:
    – de vermelding rechts van GMB staat direct bovenaan. De organische zoekresultaat komt pas na de betaalde advertenties, die vaak ook van je concullega’s zullen zijn. Dat kunnen er wel 3 zijn, waardoor je als gebruiker moet scrollen.
    – Die slechte review is lang niet altijd fake. Als consument die ‘een punt’ wil maken naar een bedrijf toe, heb je vervolgens Facebook, Radar en Klachten.nl. Met GMB offline halen, haal je niet de klacht zelf weg. (als ik zelf te maken heb met een onbekend bedrijf, dan google ik altijd naam + klacht).
    – GMB geeft wat opties: aanbiedingen, zoekgegevens, en volgens sommige experts helpt het met je vindbaarheid.

    Voor het tonen van producten van concurrenten: daar heb ik zelf geen directe ervaring mee. Ik neem aan dat het iets is van Google Shopping. Dat is inderdaad een groot probleem. Met internet vergroot je je markt, maar ook je concurrentie. Wanneer afstand geen kwestie meer is, waarom zou je dan niet je geld elders besteden waar je er meer voor krijgt? Google zorgt voor die marktvergroting en wil daarvoor een gedeelte van de marge (en krijgt dit via Google Shopping). Hier is geen klip en klaar antwoord voor: het gaat mijn inziens om het kiezen van een doelgroep en het bieden van een passend uiek aanbod. Heb je bijvoorbeeld plotseling concurrentie van een Ali-express, dan raad ik aan om Nederlandse ondersteuning (chat, e-mail, telefoon) en betrouwbaarheid te benadrukken.

  • Karel S schreef:

    Laat je bedrijf als een particulier adres vermelden.. dan vervalt de hele vermelding aan de rechter kant van een Google zoek resultaat.
    Google vermelding aan de rechterkant als bedrijf voegt niks toe aan wat men heeft. Google reviews slopen uw bedrijf.
    Een Google bedrijfsvermelding heeft ook als nadeel dat ook uw concurrenten met de zelfde producten getoond worden onder in de locatie aan de rechter kant. Niet beste dus want klanten lopen weg. !!
    Begin dus nooit aan een Google bedrijfsvermelding want het voegt niks toe aan wat u heeft.
    Als een klant uw bedrijfsnaam invult is het belangrijk dat hij u aan de linker kant vindt zonder al dat anoniem negatie content of concurrenten.
    Zorg dat je bedrijf gewoon gratis en neutraal op Google staat want een klant wil altijd het laatste woord hebben in uw nadeel.

  • Willem M. schreef:

    Beste Karel S, wij worden als klein bedrijfje ook geteisterd door negatieve fake recensies die door iemand die hier weg is gegaan worden gelanceerd om zelf klanten aan te trekken en nieuwe potentiele klanten geloven alles tegenwoordig vooral wat negatief is. We hebben nu even geen zin om eindeloos veel tijd te gaan steken om het via Google op te lossen en via de rechter alleen als het moet. Hoe kunnen we voor Google het bedrijf op een particulier adres zetten zoals je voorstelt ? Ik hoor het graag ! Groet Willem

  • Carl schreef:

    Beste Karel, wil je mij uitleggen hoe ik mijn bedrijf als een particulier adres kan vermelden?
    Mvg, Carl

  • Anoniem schreef:

    Zou u kunnen uitleggen hoe moet? Je bedrijf als particulier adres vermelden?

  • Bianca schreef:

    Hallo, ik haak graag ff in, ik heb het zelfde maar dan bij eet.nu. Zijn mensen die mijn bedrijf kapot wil maken en allerlei recensies en niet in mijn voordeel,schrijven. Nu heb ik al contact gehad met eet.nu. De eerste keer werd er wel gereageerd, maar vind het zo lang duren. Nu wordt er niet meer gereageerd. Ik wil graag mijn bedrijf van eet.nu halen, iemand enig idee hoe ik dit moet doen?

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *