Google Retargeting Ads via Mailchimp: een krachtige marketingtool

brand
Retargeting ads

Google Retargeting Ads via Mailchimp: een krachtige marketingtool

Retargeting adsDe gemiddelde consument moet een marketingboodschap zeven keer horen voordat hij overweegt ernaar te handelen. Dat betekent dan nog niet eens dat hij na zeven keer direct tot kopen overgaat, maar hij gaat bijvoorbeeld een bezoekje aan je website brengen of hij start een zoektocht via Google. Je zou dan ook verwachten dat er handige marketingtools zijn die jou als ondernemer helpen met het herhaaldelijk onder de aandacht brengen van jouw online advertenties. Gelukkig is die er: Google Retargeting Ads via Mailchimp. In dit blog leggen we je kort uit wat het is, hoe het werkt en hoe je het kunt inzetten. 

Meerdere kanalen, meerdere momenten, één boodschap 

De moderne klantreis zit een stuk ingewikkelder in elkaar dan een jaar of twintig geleden. Op zaterdagmiddag naar de plaatselijke elektronicaboer gaan, je laten adviseren door de verkoper aldaar en direct overgaan tot het kopen van alle apparaten die je voor je nieuwe huis nodig hebt, zo zit de wereld niet meer in elkaar. Klantreizen verlopen omnichannel, mensen oriënteren zich online en willen online met offline kanalen kunnen combineren. 

Daarom is het niet zo raar dat alle serieuze bedrijven omnichannel marketingstrategieën hebben. Dan probeer je dus zoveel mogelijk (online) kanalen in te zetten binnen één en dezelfde marketingstrategie. Het achterliggende idee is dat die consument, die gemiddeld zeven keer jouw boodschap moet horen voordat hij eens in je webwinkel kijkt, met jouw boodschap wordt geconfronteerd via alle mogelijke kanalen die hij raadpleegt. 

Een mooie tool om hiervoor in te zetten, is Google Retargeting Ads via de e-mailtool Mailchimp. Die laatste gebruik je mogelijk al voor het verzenden van je nieuwsbrieven. Zo niet: warme aanrader! 

Wat echter lang niet iedereen gebruikt, is de optie om via Mailchimp een Google Retargeting Ad te draaien. Maar wat houdt dat in? 

Opnieuw binnenhalen 

Met een retargeting ad richt je advertenties specifiek op mensen die al eens op je website zijn geweest. Je herinnert ze vervolgens via die advertenties aan de gave producten die ze bij jou konden kopen. Onderzoek van Google zelf wijst uit dat als je dit structureel doet en op een juiste manier combineert met diverse communicatiekanalen, je je omzet met tientallen procenten kunt opkrikken, tot wel vijftig procent. Dat is dus zeker het onderzoeken waard. 

Retargeting ads

Maar waarom zou je targeten op mensen die al op je site zijn geweest? Die kennen jouw bedrijf toch al? Dat heeft twee redenen. 

Ten eerste komen een hoop mensen op je site om te oriënteren, en stellen ze een eventuele koop nog even uit. Dit zijn ongelooflijk interessante leads, warmer worden ze namelijk niet. Als je deze potentiële kopers nog een paar keer op het juiste moment met de juiste boodschap benadert, duw je er een heleboel over het randje. Dát is waar retargeting ads in beeld komen. 

Ten tweede: ook de websitebezoeker die iets bij je koopt, is direct weer een lead voor een eventuele volgende koop. De oriëntatiefase begint direct weer opnieuw nadat de vorige koopfase is afgerond, als het ware. Dus ook klanten die iets gekocht hebben, wil je weer opnieuw gaan binnenhalen. 

Hoe start je een Google Retargeting Ad in Mailchimp? 

We gaan er van uit dat je Mailchimp al gebruikt en dat je je website hebt geïntegreerd met je Mailchimp-account. Zodra je dan via Mailchimp een Google Retargeting Ad start, installeert Mailchimp een stukje code in je website waarmee bezoekers kunnen worden getrackt. Uiteraard werkt dat alleen als bezoekers ook cookies accepteren. Hoe je een Google Retargeting Ad opstart, op welke knoppen je moet drukken en welke schermen je moet invullen, lees je in deze eenvoudige, step-by-step handleiding. 

Je kiest in één van de laatste schermen zelf met welk budget je wilt werken. Het minimale budget is één dollar per dag. Dan zou je dit dus al een maandje kunnen uitproberen voor nog geen dertig euro. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar over het algemeen is beter om klein te beginnen en later op te schalen als je effect ziet, dan direct de schatkist leeg te gooien. 

In het laatste scherm zie je voorbeelden van hoe jouw advertentie eruit ziet in verschillende typen banners. Alles naar wens? Dan kun je je advertentie met één dru kop de knop aanmelden bij Google. 

Aanmelden bij Google? 

Ja, want Google wil nog even checken of de door jou ingediende advertentie voldoet aan hun richtlijnen en voorwaarden. Over het algemeen is dat voor doorsnee advertenties natuurlijk geen enkel probleem. Dingen die een probleem kunnen opleveren, zijn grof taalgebruik, afbeeldingen van slechte kwaliteit, of afbeeldingen met ongepaste inhoud. Een complete lijst met mogelijke problemen vind je hier.  

Er zijn vervolgens drie mogelijkheden: 

  1. Al je ads zijn goedgekeurd. Hooray!
  2. Een deel van je ads is goedgekeurd, maar een deel niet.
  3. Al je ads zijn afgekeurd.

In het laatste geval heb je waarschijnlijk structureel één ding verkeerd gedaan. Google geeft netjes aan wat er schort aan je advertenties, dus kijk daar goed naar, pas aan, en meld ze opnieuw aan. Direct nadat je advertenties zijn goedgekeurd, begint de campagne, dus check regelmatig de status! 

Oké, en nu? 

Als je campagne eenmaal draait, zul je na verloop van tijd een rapport kunnen raadplegen van Mailchimp. Hierin staat uiteengezet hoeveel clicks er zijn gegenereerd, hoe vaak de ads zijn getoond aan gebruikers die op jouw website zijn geweest, en het belangrijkste: wat je ROI (return on investment) is! Die informatie kun je natuurlijk weer gebruiken voor toekomstige campagnes, of bij je besluit om je huidige campagne al dan niet te verlengen. Zit dus niet stil als je advertenties eenmaal draaien, maar blijf tweaken en verbeterkansen zoeken, ook als je ROI er al direct mooi uitziet. 

Return on investment

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.