Hoe kies je een online marketing bureau dat bij je past?
Gastblog door Jordy Hoeke van WetalkSeo
Bedrijven die vandaag de dag op zoek gaan naar een online marketing bureau stellen hogere eisen dan simpelweg een standaard online marketing campagne. Het bepalen van de juiste zoekwoorden is al lang niet meer voldoende. Het moderne online marketing bureau denkt mee met de strategie van de klant. Het heeft ervaring, kent de doelgroep en weet hoe te scoren in Google. Het juiste online marketing bureau zorgt voor resultaat.
Maar wat is dan een online marketing bureau? Een online marketing bureau is een organisatie die zich specialiseert in online marketing. De definitie van online marketing is: “De marketing van producten of diensten via internet.” Online marketing kent erg veel takken:
Online adverteren (SEA)
Welk online middel gaat jou helpen je doelstellingen te bereiken? Het kiezen van het juiste online marketing bureau speelt
een cruciale rol bij de online marketing strategie. Een online marketing bureau dat gebruik maakt van de verkeerde technieken kan je veel geld kosten, of zorgen dat de website juist daalt in plaats van stijgt in de zoekresultaten. In dit artikel staan 10 tips voor het kiezen van het beste online marketing bureau voor jouw website.
1. Zijn de kansen aanwezig?
“Online marketing, daar moeten wij ook eens mee beginnen!” Een bekende kreet waar zeker een kern van waarheid in zit. Toch moet je voor het starten met online marketing even goed nadenken of het op de korte termijn wel slim is om mee te beginnen. Regelmatig stranden veelbelovende initiatieven op praktische haalbaarheid, te weinig budget, gebrek aan doorzettingsvermogen, ervaring of gewoon de juiste vaardigheden. Inventariseer de situatie dus eerst voordat je actief gaat zoeken naar een online marketing bureau.
2. Vaststellen van de doelstelling
De eerste stap voor het kiezen van een online marketing bureau is het bepalen van de doelstellingen, en hoe deze precies bereikt worden. Zonder kaart is het immers moeilijk om de eindbestemming te bereiken. De belangrijkste doelstellingen zijn: hoe zie jij jouw bedrijf aan het einde van de campagne en wat zijn je verwachtingen? Groei, continuïteit of juist meer omzet? En hoe onderscheid jouw bedrijf zich tegenover de concurrentie?
3. Er is meer dan alleen online marketing
Vergeet in alle enthousiasme niet te overwegen of dit wel de juiste keuze is. Er zijn misschien ook wel andere, goedkopere of effectievere methoden om de doelstelling te bereiken. Wellicht is online marketing helemaal niet effectief voor jouw doelgroep of past online marketing helemaal niet in de bestaande marketingstrategie. Er zijn genoeg redenen om niet voor online marketing te kiezen. Maak dus eerst een goede analyse voor dat je met een online marketing bureau in zee gaat. Als uit deze analyse blijkt dat online marketing daadwerkelijk de beste keuze blijft, ga er dan ook helemaal voor. Vergeet niet: online marketing is slechts een middel om een doel te bereiken.
4. Wie is de doelgroep?
Een ondernemer die het internet ontdekt, ziet vaak allerlei kansen en aanknopingspunten en hebben er vaak moeite mee om een grens te bepalen. Als ze enthousiast zijn over online marketing willen ze dit het liefst zo snel mogelijk aan iedereen verkopen. Dit maakt het daadwerkelijk inzetten van online marketing niet direct efficiënt. Want hoe ga je precies je product of dienst aanprijzen? Aan wie? Als je jassen verkoopt ga je niet adverteren op een blog over computers. Het richten op een doelgroep is dus cruciaal.
Wil je je graag richten op een bepaald deel van de markt of een bepaalde niche? Dan kun je beter kiezen voor een bureau dat daar ervaring mee heeft of een bureau dat zich expliciet op die doelgroep richt. Vaak heeft een online marketing bureau een eigen netwerk met websites en blogs waar zij jouw website op kunnen promoten, of hebben ze connecties met mensen die dit hebben. Als je bijvoorbeeld een restaurant hebt, dan wil je dus graag een online marketing bureau met ervaring in jouw markt en een netwerk dat hier op aansluit.
In veel gevallen wil een bedrijf simpelweg meer omzet maken. Dan zoek je een online marketing bureau met ervaring in jouw branche die gewoon zorgt voor meer omzet, of dat nu via SEO, SEA of een nieuwsbrief is.
5. Waar bevindt de doelgroep zich?
Het is belangrijk dat je weet waar de doelgroep zich op welk moment en in welke frequentie bevindt. op welke kanalen is de doelgroep het meest ontvankelijk voor een commerciële boodschap? In welke vorm en op welke tijd neemt de doelgroep het liefst bepaalde informatie op? Inzicht hebben in de doelgroep in een belangrijk onderdeel van online marketing,
wanneer je dit niet hebt is de kans groot dat je de verkeerde strategie op de verkeerde kanalen hanteert.
6. White hat SEO
Er kan veel misgaan helaas bij online marketing, en één van de grootste problemen is ‘black hat seo’: hoger komen in Google op een manier die Google afkeurt.Maakt het online marketing bureau gebruik van ‘white hat technieken’ voor de zoekmachineoptimalisatie (SEO)? White hat technieken zijn SEO strategieën en technieken die gefocust zijn op de lezer, in plaats van op de zoekmachines zoals Google, en ook door de zoekmachines zijn toegestaan.
Probeer te achterhalen hoe bekend het bureau is met white hat SEO en vraag referenties van het bureau altijd even na. Natuurlijk kan een bedrijf dat gebruik maakt van white hat SEO niet altijd op korte termijn duidelijk resultaat leveren, maar het gebruiken van verboden technieken kan streng bestraft worden door Google. Een website kan bijvoorbeeld uit Google verbannen worden. Het probleem is dat ‘black hatters’ net voor Google uitlopen: de eerste paar maanden werkt black hat seo, maar na de volgende Google update is het gedaan met je website. Dus: safety first!
7. Social media activiteit
Vertel een tiener eens dat er in jouw jonge jaren nog geen Facebook, Twitter of YouTube bestond. Hij zal je met grote ogen aankijken en zich afvragen hoe je toen geleefd hebt. Social media zijn opgebloeid tot één van de belangrijkste communicatiemiddelen van deze tijd, zeker onder jongeren. Ook zoekmachines houden de social media strak in de gaten om te bepalen welke websites en webcontent belangrijk is. (Dat is de reden waarom Google zelf met Google Plus is begonnen)
De social media worden zo intensief gebruikt, dat het goede kanalen zijn om nieuws te verspreiden. Hiermee wordt de doelgroep snel bereikt en de korte en krachtige berichten worden makkelijk gelezen. In veel berichten is een link terug te vinden naar meer informatie op een website, waardoor dus extra bezoekers worden gerealiseerd. Omdat berichten op social media gemakkelijk te delen zijn, verspreid het nieuw zich als een lopend vuurtje en bereikt het ook mensen die je anders niet bereikt zou hebben. Zo kunnen verwijzingen in social media goed bijdragen aan meer verkeer en de online marketing strategie.
Zoekmachines benutten de informatie van social media bij het beoordelen van webpagina’s. Hoe vaker content op een webpagina geretweet, ge-liked of gedeeld is, hoe meer de content gewaardeerd wordt door bezoekers en indirect ook de zoekmachines.
8. Prestaties controleren
Je wilt natuurlijk graag weten of de online marketing partij met haar gebruikte technieken je iets opleveren. Een goede website analyse begint bij het inzichtelijk maken van de prestaties van je website. Hoe kan je voor jezelf inzichtelijk maken hoe je website nou precies presteert?
Gebruik Google Analytics. Zorg ervoor dat je website aangesloten is op een Google Analytics account waar je toegang toe hebt. Zo kun je netjes alle statistieken inzien. Zo ben je wat dit betreft niet afhankelijk van de online marketing partij. Een aantal tips om zelf Google Analytics te gaan gebruiken:
Verdiep je in alle verschillende opties van Google Analytics zodat je weet waar je precies naar kijkt.
Zorg ervoor dat je website is aangemeld bij Google Tools for Webmasters en biedt je sitemap aan in xml formaat. Zo weet Google alle kleine puntjes in je website te vinden.
Zorg ervoor dat alle conversies (verkoop, contactmomenten, downloads) op je website te meten zijn. Voorzie bijvoorbeeld de bedankpagina van je contactformulier van een tracking code zodat Analytics kan meten wanneer er contact op wordt genomen.
Zorg ervoor dat je de juiste statistieken vergelijkt. Wanneer je de verkeerde gegevens vergelijkt kan de hele website analyse verpest worden. Zo kun je in Google Analytics bijvoorbeeld met een filter je eigen verkeer blokkeren. Maar doe je dat in februari, dan zal het verkeer in januari ter vergelijking hoger zijn.
Gebruik een Google Analytics dashboard. Deze zijn door professionele SEO specialisten opgezet en verzorgen je in één oogopslag alle relevante statistieken tot een complete website analyse.
9. Inspanning vs resultaat
Hoe laat het online marketing bureau zien dat er inspanning is gedaan? Door het laten zien van de resultaten, of staat alles netjes in een tijdsregistratie bij de oplevering? En hoe belangrijk is dit voor
jou? Persoonlijk zie ik graag wat het online marketing bureau nu precies voor mij gedaan heeft en wat voor resultaat dit op heeft geleverd.
Wat verwacht je van het online marketing bureau? Wat is jouw definitie van resultaat? Dit kan per bedrijf en per website verschillen. Bij een webshop is dit simpel: je kijkt naar de omzet, je kijkt naar de marge en bepaalt of een verkoop je zoveel mag kosten inclusief de online marketing dienstverlening. Je kunt bijvoorbeeld meten uit welke bron de verkoop komt, organisch (SEO), doorverwijzing, AdWords (SEA), direct verkeer of iets anders.
Bij een webshop met een fysieke winkel of een winkelketen wordt het al lastiger. Kun je leads genereren of op een andere manier meten wat er aan doorverwijzingen komt? De bron controleren wordt al moeilijk door de ontkoppeling tussen fysieke winkel en internet. In Google Analytics kun je zien per conversie wat de invloed is geweest per kanaal: social, seo, links of seo. Maar of de klant eerst de folder bekeek voordat hij op Google ging zoeken, is (nu) nog lastig te bepalen.
Als je geen online verkoop doet, dan kun je waarde ontlenen aan bijvoorbeeld een doorverwijzing, de tijd op de site, het aantal bezochte pagina’s en natuurlijk het gebruik van het contactformulier. Deze kwalitatieve doelstellingen linken naar merkwaarde die je ook kunt meten. Zo heeft bijvoorbeeld een meubelboulevard geen verkoop online, maar wel afspraken die via de site gemaakt zijn.
10. De beslissing
Dan de grote beslissing: voor welk online marketing bureau kies je? Heb je alle online marketing bureaus naast elkaar gezet en de pro’s en con’s met elkaar vergeleken? Hoe is de service? Ken je bedrijven die al eens samengewerkt hebben met het online marketing bureau? Referenties checken is nooit slecht. Is het online marketing bureau flexibel en kunnen ze jou alles uitleggen in jip-en-janneke-taal? Dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden. Verdiep je dus even goed in de wereld van online marketing voordat je in zee gaat met een online marketing bureau. Er komt meer bij kijken dan dat je op het eerste gezicht zou zeggen.
Wanneer je op deze punten let, zul je zien dat er al veel online marketing bureaus zijn afgevallen. Als je een aantal interessante bureaus hebt gezien, moet je de bedrijven eerst wat leren kennen. Hou ze in de gaten op social media en maak eens een afspraak, zodat je een beeld van het bedrijf krijgt. Kies vervolgens de 2 of 3 beste bedrijf en vraag om een offerte. Ieder bedrijf heeft een ander praatje, maar wees zeker niet bang om vragen te stellen. Hoe gaan ze te werk? Hoe zien ze de klant? Waarom zijn juist zij uniek? Neem de offertes goed door en kijk niet alleen naar de prijs, maar vooral ook naar het resultaat.
Reacties