Wat staat WordPress in 2020 allemaal te wachten?

brand
WordPress trends 2020

Wat staat WordPress in 2020 allemaal te wachten?

Ook in 2020 blijft WordPress onder allerlei verschillende doelgroepen de meest populaire tool voor het bouwen van websites. Dat betekent echter niet dat de dienst stilstaat. In tegendeel: 2020 wordt voor WordPress een jaar boordevol innovaties en ontwikkelingen. We nemen je mee in de belangrijkste trends.

1. Integratie met chatbots

Sinds WordPress integratie met chatbots ondersteunt, is een gestage groei zichtbaar in het aantal middels WordPress gebouwde sites dat via live chat bezoekers op weg helpt. In 2020 zet die groei zich door en zullen we op allerlei sites chatbots toegevoegd zien worden. Een mooie ontwikkeling die zowel in het belang van de eigenaar van de site als de bezoeker ervan is.

2. AI

Volgens velen de grootste trend van het moment: AI-toepassingen. Ook op WordPress is de impact van AI natuurlijk groot en de komende jaren zullen we een hoop AI-features terug zien komen in WordPress-sites. Middels AI-toepassingen worden websites relevanter en gebruiksvriendelijker; meer dan logisch dus dat ontwikkelingen op dit gebied met argusogen worden gevolgd door WordPress.

3. Multi-purpose thema’s

Steeds meer gebruikers kiezen voor een zogenaamd multi-purpose theme in WordPress, om de doodeenvoudige reden dat je met zo’n thema met één dataset eenvoudig meerdere websites kunt onderhouden. Dat scheelt voor grote bedrijven enorm veel werkzaamheden op het gebied van contentmanagement. In 2020 gaan we een explosie in het aantal gebruikers van dit type thema zien, en dus ook een explosie in het aantal multi-purpose thema’s.

4. Optimalisatie van voice search

Voice search for WordPress

Het aantal zoekopdrachten via voice (denk aan Alexa of Google voice assistent) groeit gestaag en daarin gaat WordPress mee. Nu het aandeel voice searches in het totaal aantal zoekopdrachten significant wordt, is een goede voice ondersteuning cruciaal om relevant en dus SEO-proof te blijven. Daarmee is dit typisch een trend die zowel voor zzp’ers als voor grootzakelijke gebruikers van WordPress enorm relevant is.

5. Gutenberg editor: Drag-and-drop

De tijd dat je moest kunnen coderen om een website te bouwen is voorbij, maar ook de drastisch vereenvoudigde websitebouwer van WordPress is voor een deel van de gebruikers nog lang geen gesneden koek. Dat is overigens geen schande, want als je IT niet interessant vindt en gewoon druk bent met je daadwerkelijke vak, heb je wel andere dingen te doen dan uitvogelen hoe je een website bouwt. Het antwoord is de zogenaamde Gutenberg editor, de nieuwe drag-and-drop editor in WordPress, waarmee je websites kunt bouwen via het principe van what you see is what you get. Kortom: al je content wordt in blokken geplaatst en in die blokken kun je lekker knoeien. Een tekstvak verplaatsen, buttons wijzigen en illustraties aanpassen; je doet het allemaal in je homepage zelf. Het coderen gebeurt automatisch op de achtergrond.

‘Gutenberg werkt goed voor SEO’

“Om hoger in Google te scoren werkt Gutenberg heel goed samen met de YOAST plugin. Je kunt met Gutenberg namelijk in je blog aangeven of iets een FAQ is of een How To: een stappenplan waarin je uitlegt hoe je iets doet. Zorg er ook voor dat je de YOAST plugin goed hebt ingericht op je gewenste SEO-zoekwoord, dan zul je hiermee al snel scoren in Google.” – Thomas Lapperre, Bloeise

6. Meer e-commerce

WordPress was ooit vooral geschikt voor je blog of om je portfolio op te tonen, maar wordt in 2020 steeds meer ingezet om e-commerce websites te bouwen. Direct sales draaien vanaf je WordPress-website, dus. Daarvoor is er WooCommerce, waarmee je ook je bestaande WordPress-site eenvoudig ombouwt tot e-commerce platform. Van je hobby je werk maken was nog nooit zo eenvoudig, zou je haast zeggen.

7. Meer grote bedrijven

Al die bovenstaande trends hebben één heel mooi gevolg voor WordPress zelf: steeds meer grote, invloedrijke klanten komen eropaf. Nu WordPress live chat ondersteunt, AI-toepassingen kent, meer multi-purpose thema’s biedt en een goed salesplatform kan ondersteunen, is het voor steeds meer large enterprises interessant om WordPress als basis voor hun eigen website te gebruiken. Een compliment voor WordPress, maar ook voor de kleinere gebruiker mooi nieuws: hoe meer grote klanten, hoe sneller de ontwikkelingen aan het platform elkaar zullen opvolgen. En daar heeft iedereen natuurlijk profijt van.

Juist benieuwd naar alternieven voor WordPress in 2020? Lees hier verder. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.