Marketingcampagne opzetten? Volg deze drie stappen

brand

Voor organisaties is het opzetten van goede marketingcampagnes van groot belang. Door verschillende vormen van marketing op de juiste wijze in te zetten, kun je nieuwe klanten aan je organisatie binden. Ook helpt marketing je om bestaande klanten te behouden: loyaliteitsmarketing. Je wilt als organisatie immers voorkomen dat klanten overstappen naar een concurrent. Bij het gebruik van marketing is het van groot belang dat je volgens een vast plan te werk gaat. Je begint met het bepalen van je doelgroep, het opstellen van doelen en het kiezen van je strategie. Wanneer je de verkeerde doelgroep aanspreekt met je marketingcampagne, zorgt dit voor hoge en onnodige kosten.

Marketingcampagnes volgens een stappenplan

In dit artikel gaan we in op de manier waarop je marketingcampagnes op kunt zetten. De belangrijkste vraag is: verkoop je een product A waarvoor je doelgroep X zoekt? Of, richt je je op doelgroep X en kijk je welke producten daarbij passen? Voorbeeld: als groenteboer in de stad heb je een bepaald verzorgingsgebied waarin je publiek aanspreekt. Je ligt op de route en mensen in de wijk komen naar je toe. Dan wil je een breed assortiment aanbieden, waar iedereen wat in vindt. Maar je kan het ook omdraaien: je kiest als groenteboer voor een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld met een hoger inkomen, en brengt specifiek vergeten groente in je assortiment. Heb je eenmaal een keuze gemaakt, dan kun je vervolgens een campagneplan maken.

Stap 1: Analyseer je doelgroep

Marketiingcampagne doelstelllingen

Voordat je aan de slag gaat met het opzetten van je marketingcampagne, dien je dus je doelgroep en bijbehorende doelstelling te bepalen. Welke doelgroep wil je bereiken met je campagne? Welke producten wil je tijdens de marketing campagne in populariteit laten groeien? Wil je wellicht werken aan een verbetering van je algehele imago? Op basis van je doel en doelgroep kun je vervolgens een passend marketingplan opstellen. Onthoud dat marketing maar één ding betekent: je product naar de markt brengen. Hoe jij denkt dat te doen, is aan jou.

Zorg in ieder geval ervoor dat het doel van je marketingcampagne SMART is. Dit wilt zeggen dat het doel specifiek, meetbaar, uitvoerbaar, realistisch en tijdsgebonden moet zijn. Een doel welke niet SMART is, is vaak lastig te behalen.

Stap 2: planning, strategie en budget

Important: deze Content strategie voorwaarden voor succes met long copy

Hoe kun je de doelgroep het beste bereiken? Steeds meer verkopen beginnen als een Google zoekactie. Maak je dan gebruik van SEO (search engine optimization) waarmee je gevonden wordt in Google, of van advertenties in zoekmachines, genaamd SEA (Search Engine Advertising)? (Hier lees je wat je wanneer kiest: de balans tussen SEO en SEA) Kies je voor het inzetten van kanalen op sociale media? (lees dan de Social Media startersgids) Dit zijn vragen die je echt moet antwoorden  in je marketingstrategie. Ook is het belangrijk om voor jezelf te bepalen of de marketingcampagne op de korte, of op de lange termijn succes op moet leveren.

Het grootste probleem met marketing? Je middelen zijn altijd beperkt. Je moet kijken naar het beschikbare budget en de tijdsplanning waarin de campagne uitgevoerd moet worden. Je hebt immers niet eindeloos de tijd. Bij de introductie van een nieuw product speelt de planning een essentiële rol. Je wilt immers dat de lancering van het product al bij klanten bekend is, voordat de lancering daadwerkelijk plaatsvindt. Je hebt bovendien te maken met je concurrentie. Zorg daarom voor een realistische maar ook ambitieuze planning.

Stap 3: uitvoering en evaluatie

Marketingcampagne resultaten

Op het moment dat je strategie voor de marketingcampagne uitgewerkt is, kun je beginnen met de uitvoering hiervan. Zorg dat je over de juiste mensen beschikt. Dat betekent soms dat je je mensen op cursus moet sturen, en soms dat je zelfs onderdelen van je marketingcampagne uit moet besteden.

Denk aan het creëren van prikkelende content die scoort. En ja, dat is lastig. Het beste is om gewoon het beste neer te zetten dat je kunt. Vervolgens, badat je marketingcampagne een aantal weken live heeft gestaan, kun je  evalueren. Het kan voorkomen dat de marketingcampagne niet aanslaat of toch te duur lijkt te worden. In zo’n geval kun je de marketingcampagne tussentijds bijstellen om het vastgestelde doel alsnog te behalen. Ook nadat de marketingcampagne succesvol verlopen is, kan het verstandig zijn om deze te evalueren. Succesfactoren kun je meenemen naar een volgende marketingcampagne. Er zijn drie punten om op aan te sturen in een evaluatie:

  1. Effect: Zie je de resultaten die je wilt behalen? Hoe is de kosten-baten-analyse?
  2. Product: Ben je tevreden over hoe je uitingen eruit zien? Je social media posts? Je content?
  3. Proces: Hoe verliep alles? Konden je mensen direct slagen maken? Was er vertraging? Wat ging er goed en wat kon er beter?

 

Meer weten over deze dienst?

Neem contact op voor een kennismakingsgesprek met Thomas.

Thomas Lapperre

Ik hoor graag van je: Wat wil je precies bereiken? Welke kansen zie je? Waar loop je tegenaan?
Ik vertel je graag: Hoe je dat bereikt. Hoe je die kansen pakt. Hoe je die problemen oplost.  
Plan direct een afspraak in mijn agenda of stuur een bericht – Tot snel! – Thomas

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *