Millennials recruiten? Zó doe je dat
Gastblog door Ketura Plein van YoungCapital
Onlangs is er bekend gemaakt dat millennials ongeveer 15 tot 20 banen zullen hebben in hun leven. Dat is opvallend veel vergeleken met generatie x of de babyboomers die zich vaak toewijden aan één banen voor een langere periode. Millennials zijn vaak jobhoppers, en dit idee kan bij werkgevers een bepaalde angst opwekken. Toch zit er iets positiefs in.
Omdat millennials zo leergierig en proactief zijn in het vinden van een baan zijn zij de perfecte kandidaten voor pools waar recruiters uit kunnen kiezen.
Millennials zijn niet zo zeer ontrouwe werknemers. Daarentegen zijn ze heel bewust van de carrièrepad die zij willen volgen en doen zij dat ook. Als je een millennial de carrièrekans kan aanbieden die zij willen, kunnen zij inderdaad de grootste troef zijn voor jouw werkplek.
Millennial Online Recruitment
Hoe kun je recruitment dan inzetten om millennials te bereiken?
Een groot aantal van de millennials maakt alleen van online platforms gebruik om een nieuwe baan te zoeken. Zorg ervoor dat jij als wervingsbureau geen verstoppertje speelt, ook niet op social media. 62% van millennials bezoekt de social media van een bedrijf om meer te weten te komen over de organisatie en het werk dat zij zullen doen.
Heb jij al millennials werkzaam via of bij jouw organisatie? Laat hen via social media hun positieve ervaringen delen.
LinkedIn kun je gebruiken om met millennials te connecten voordat zij actief opzoek gaan naar een ander baan. Je kunt ook een paar stappen voor zijn door gebruik te maken van millennials hun favoriete platforms; Snapchat en Instagram.
Zorg er ook voor dat je de online experience voor millennials optimaliseert. Millennials gebruiken mobiele telefoons om hun banen te zoeken. Let er dus op dat jouw website gebruiksvriendelijk is voor mobielen.
Overweeg het inschakelen van een headhunter voor belangrijke functies die je moeilijk kunt vervullen via de gebruikelijk kanalen.
De website moet voor millennials ook aan een paar eisen voldoen. Als zij online zoeken willen zij een website waar meteen de banen waarin zij geïnteresseerd zijn worden gemarkeerd of belicht. Daarnaast willen zij persoonlijke werk aanbevelingen ontvangen en dat zij proactief worden benaderd door werkgevers op basis van salaris vereisten.
Ideaal recruitmentproces voor millennials
In 2019 beoordelen millennials het cultuur van het bedrijf op basis van het recruitmentproces. Meer als nooit tevoren focussen bedrijven op kandidatenzorg. Vier van de vijf kandidaten geven aan dat de kandidaten zorg vaak een indicatie is van hoe de recruitmentbureau of organisatie waar zij zullen werken waarde hecht aan de werknemer.
Voor millennials zijn de volgende drie elementen een slechte vorm van kandidatenzorg:
- minimale functie beschrijving
- geen bevestigingsemail
- niet laten weten wanneer een positie gevuld is.
Wat betekent dit allemaal voor jou als recruiter?
Blijf openstaan voor de nieuwe generatie en de jobhopping sollicitanten. Als laatste verwaar de millennial-ambitie niet met wispelturigheid.
Reacties