
Narrowcasting: wat is het en hoe gebruik je het?
Narrowcasting, het tegenovergestelde van broadcasting, is een zeer gerichte vorm van communicatie waarbij vaak gebruik wordt gemaakt van digitale schermen om specifieke, vaak klantgerichte boodschappen aan een bepaalde doelgroep over te brengen. In tegenstelling tot broadcasting, wat een breed en algemeen publiek aanspreekt, richt narrowcasting zich op een specifieke groep kijkers–bijvoorbeeld in kantoren, winkels, of wachtkamers. In dit korte artikel leggen we verder uit wat narrowcasting is en of deze in populariteit groeiende marketingtak een geschikte optie is voor jouw bedrijf.
Wat is narrowcasting precies?
Zoals genoemd maakt narrowcasting dus gebruik van digitale schermen; dit kunnen reguliere TV schermen of aangepaste LED schermen zijn, afhankelijk van de marketing boodschap, fysieke locatie, en het gewenste doel. De content is relevant aan de locatie waar de klant zich momenteel bevindt en kan dus informatie bevatten als promoties, bedrijfsinformatie, nieuws, weer-updates, of entertainment.
Terwijl deze vooral passief zijn, nodigt interactieve narrowcasting de klant uit om gebruik te maken van het scherm, waardoor de boodschap hyper focused wordt. Denk bijvoorbeeld aan een automatische video demo wanneer een klant in een beddenspeciaalzaak een kussen uit een schap pakt. Door de content af te stemmen op de klant en locatie, verhoog je de betrokkenheid van je publiek–de boodschap wordt effectiever overgebracht.
De voordelen
Narrowcasting biedt een scala aan voordelen: zo is het één van de efficiëntste manieren om een boodschap over te brengen aan de klant, zonder hierbij afhankelijk te zijn van andere informatiebronnen of mediakanalen. Ook is het flexibel en aanpasbaar aan de tijd van de dag of het uitwisselen van een bepaalde collectie in het assortiment.
Bij het inzetten van een externe partij voor het integreren van narrowcasting, zoals een partij als Adaptable, krijg je ook nog eens toegang tot slimme data en interfaces om de effectiviteit van de narrowcasting bij te houden. Zo weet je al vlug of de narrowcasting leidt tot hogere conversies én of er iets aangepast moet worden aan de strategie.
Hoe zet je narrowcasting effectief in?
Over strategie gesproken, om narrowcasting succesvol toe te passen is het essentieel dat je een vooraf een goede strategie hebt. Zo is het goed om te weten wie je doelgroep is, hoe je “gouden” of ideale klant eruit ziet en welke karaktereigenschappen deze heeft, welke doelen het bedrijf heeft op korte en lange termijn, welke KPI’s er worden gehanteerd om dit te meten en een doel te stellen om te meten of de narrowcast strategie zijn doel heeft behaald. Samengevat: zorg er dus voor dat je zowel je bedrijfsidentiteit als je klantidentiteit op orde hebt–zo zorg je ervoor dat je de plank niet mis slaat en een flink budget verspilt.
Reacties