Marketing voor beginners

brand
marketing voor beginners

Marketing voor beginners

Gastblog

Gastblog door Quincy van Smoop

Heb jij een eigen bedrijf en wil je hier marketing voor gaan uitvoeren om meer klanten binnen te halen? Dan is het handig om te weten hoe je marketing goed kan inzetten. In deze blog nemen je mee in de wereld van marketing. Want wat is marketing eigenlijk? En hoe zet je het in voor je eigen bedrijf? Je leest het hier.

Wat is marketing?

Marketing wordt soms ten onrechte beschouwd als een vervangende term die wordt gebruikt voor promotie en reclame. Hoewel promotie en reclame twee van de meest dominante aspecten van marketing zijn, omvat de volledige definitie van marketing verschillende andere aspecten en factoren. Marketing omvat de grondige studie en uitvoering van innovatieve ideeën om bedrijven te helpen bij het creëren van merkidentiteit en communicatie naar de klant.

Hoe zet je marketing in?

Nu je weet wat marketing inhoud kunnen we beginnen met het uitvoeren van de marketing voor je bedrijf. Maar hoe doe je dit in de praktijk? De beste manier om marketing uit te voeren, is aan de hand van een duidelijk marketingplan. In dit marketingplan neem je verschillende punten mee die belangrijk zijn om jouw marketingstrategie te laten werken. Deze punten zijn:

Externe analyse

Een analyse van je concurrentie, markt, economische factoren en sociale factoren.

Interne analyse

Wat zijn de sterkste en zwakke punten van je bedrijf? En wat zijn de kansen en gevaren voor je bedrijf?

Doelstellingen

Wat zijn de marketingdoelen die je wilt halen voor de komende periode?

Marketingstrategieën

Hier begint het leuke gedeelte van marketing. Want hoe ga je je marketingdoelen halen? In dit deel van je marketingplan ga je beginnen met het maken van een strategie. In marketing begint deze eigenlijk altijd bij de doelgroep. Voor wie werkt jouw bedrijf? Wie zijn je klanten? Wie wil je graag als klant?

Marketingprogramma’s

In deze stap ga je voor jezelf opschrijven hoe je de marketingstrategie gaat uitvoeren. Dit kan je doen aan de hand van de 4P’s. Je hebt er misschien wel eens over gehoord maar waar staan die 4 P’s nu eigenlijk voor?

  • Product: Welk product of welke producten ga je verkopen?
  • Prijs: Voor welke prijs ga je deze producten verkopen?
  • Plaats: Waar ga je deze producten verkopen? In welke regio, stad, provincie of land(en)?
  • Promotie: Hoe ga je de promotie regelen van je product? Dit komt neer op het bedenken van een marketing campagne waarin je verschillende communicatie uitingen doet zoals advertenties op internet, in de krant of promoties op grote evenementen zoals sponsoring etc.

Budget

Als laatste stap zul je ook een marketingbudget moeten hebben voor een bepaalde periode. Hoeveel geld heb je nodig om je marketingdoelen te bereiken en hoeveel geld heb je over voor een campagne?

Off- en online marketing

online of offline marketing

Nu je een marketingplan hebt gemaakt kun je aan de slag met het uitvoeren van dit marketing plan. Het grootste gedeelte van het plan is de promotie. Hoe ga je de promotie voor jouw merk en bedrijf uitvoeren? Welke opties zijn er allemaal? In dit digitale tijdperk is een verschil gekomen tussen online- en offline marketing. Wat het verschil is? De naam zegt het eigenlijk al. Offline marketing zijn alle marketing uitingen die worden gedaan zonder het internet en online marketing zijn alle marketing uitingen die worden gedaan met gebruik van het internet.

Met online marketing kan je je bezighouden met SEO, Google Ads, Social Media Marketing, E-mail Marketing en natuurlijk de marketing op je eigen website. Deze kanalen zijn de kern van een goede online marketingstrategie. Uiteraard zijn er ook andere mogelijkheden om je merk en bedrijf te promoten op het internet, maar deze vijf mogelijkheden worden het meest gebruikt bij online marketing. Traditionele marketing (offline marketing) maakt gebruikt van de traditionele manier van promotie. Dit kan gaan om advertenties in de krant, tijdschriften of sponsoring van bijvoorbeeld voetbalclubs en festivals.

Een goede combinatie van offline- en online marketing zal jouw marketing campagne tot een succes maken.

Meer weten over marketing? Lees over alle facetten van marketing of lees hier over de geschiedenis van marketing

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *