SEO checklist voor blogs: wat kun je gemakkelijk zelf doen?
Scherp, correct en prikkelend. Je hebt een prachtig blog geschreven. Dan gaat het de marketingmolen in: plaatsen op je website, delen via social media en in je nieuwsbrief. En natuurlijk verwacht je dat Google ook voor nieuwe bezoekers gaat zorgen. Want je blog heeft een levensduur van jaren. Maar dan blijft dat verwachte zoekverkeer uit. Je hebt niet goed aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) gedacht. Logisch, want in eerste instantie wil je vooral een goed blog neerzetten. Gebruik deze SEO checklist voor het plaatsen van je blogs.
Het wordt géén technisch verhaal, maar het is wel belangrijk om de verschillen te kennen. Alles wat op je site gebeurt, heet on-page seo. Dat gaat over het CMS (content management systeem, waarmee je de website beheert), de techniek én de content. De techniek omvat zaken als snelheid, veiligheid (https-certificaat), en geschiktheid voor de mobiel. Dat zijn zaken die een online marketeer of een webbouwer regelt. Alles buiten je site heet off-page SEO en gaat vooral over het verkrijgen van relevante links. (lees hier meer over linkbuilding uitbesteden) In deze SEO checklist gaan we het uitsluitend hebben over de content en het CMS, je on-page SEO dus.
Heb jij een SEO-vriendelijk CMS?
Heb je WordPress, dan zit je goed. Met de gratis YOAST-plugin (gemaakt door Nederlander Joost de Valk) heb je alle nodige mogelijkheden in huis. Dan is er nog Joomla, Drupal en een stortbak aan zelfgemaakte CMS-systemen. Er is altijd wel een oplossing, maar maatwerk kost geld en zoekmachine optimalisatie is iets waar iedereen met een website behoefte aan heeft. Je wilt immers verkeer. Kiezen voor een open source CMS zorgt ervoor dat je zonder (hoge) kosten die SEO-mogelijkheden in huis haalt.
SEO checklist: 10 punten voor het Googlevriendelijk plaatsen van jouw blog
- Zoekwoord bepalen. Bied je nu trainingen, workshops of opleidingen aan? Schrijf je over facebookmarketing of Facebook marketing? Hoe je iets benoemt is belangrijk. Want dat is waar mensen naar zoeken. Gebruik deze SEO tips om je zoekwoorden snel te bepalen. Weet je ze al? Ga snel verder.
- Titel: plaats je zoekwoord in de titel, liefst vooraan. Dan krijg je titels als: “SEO checklist: x tips voor….” Of “Auto huren? Apeldoorn en omstreken” Inderdaad, interpunctie zoals dubbele punten en vraagtekens doen er niet toe.
- URL: Dat is het webadres. URL staat voor uniform resource locator, en bestaat uit domeinnaam + slug. Dus bijvoorbeeld: nu.nl/mark-zuckerberg. Ik leg dit zo uit, omdat het per cms verschilt hoe je dit kunt instellen. In WordPress kun je de slug apart aanpassen. Woorden zoals de, het, een worden standaard weggehaald. “de manier om rijk…” wordt dan “manier-rijk”. Wil je dat niet, dan pas je dat aan. Let op! Achteraf aanpassen is onverstandig wanneer je de url al overal gedeeld hebt (Facebook, Twitter etc). Dat kan wel weer met een 301-doorverwijzing. Deze WordPress-plugin voor 301’s is ook door jou te gebruiken, alleen even goed lezen.
- Inleiding: de inleidende tekst verleidt de lezer tot verder lezen. Maar ook Google let hier op. Zorg ervoor dat het zoekwoord hier in de eerste zin of tweede zin terugkomt. Het gaat om de eerste 100 woorden.
- Kopjes: kopjes in de tekst zorgen dat het leesbaarder wordt. Je kunt de tekst gaan scannen. Maak hier kleine boodschappen van, zodat het snel duidelijk is wat je wilt vertellen. En vergeet de zoekwoorden niet. Kopjes zijn in de opmaak H2, H3 en verder. Alleen de titel is H1.
- Afbeeldingen: 2% van de Nederlandse bevolking is blind. Voor het internetten gebruikt dat deel een stuk software dat alles opleest. Stel je voor dat een afbeelding wordt voorgelezen als: “Dsc_443242.jpg”. Dat is de bestandsnaam. Of de omschrijving: “….” Leeg. Of dan de speciale tag die wordt getoond als de afbeelding niet kan worden opgehaald (of gelezen) : “…” . Bij het uploaden van een foto, gebruik het zoekwoord daarom in de velden bestandsnaam, omschrijving en alt-image. Bonustip: de alt-image tag wordt belangrijker voor Google nu ze software gebruiken die afbeeldingen kunnen lezen én die omschrijving nu bij de foto plaatsen in Google Images. Extra bonustip: maak liggende afbeeldingen, breed maar niet hoog, die niet veel ruimte innemen maar wel je blog verfraaien én je extra SEO-kansen geven.
- Interne links: Kijk eens naar de links in dit blog, zoals deze die linkt naar SEO trends. Dat is een interne link naar een eigen pagina. Google ziet geen verschil tussen interne en externe links. Heb je een blog of pagina die je hoger in Google wilt? Plaats die dan als externe link met het gewenste zoekwoord.
- Externe links: Linken naar een externe site kan óók goed zijn voor jouw blog. Vooral als het een relevante link is naar een pagina met autoriteit, zoals een nieuwssite, onderzoek of veelgelezen populaire blog.
- Meta-description: Dat is de beschrijving die Google toont wanneer jouw blog als zoekresultaat verschijnt. Zoekwoorden worden dikgedrukt getoond, dus die wil je zoveel mogelijk erin zetten. Sluit ook af met een call to action. Dat is een kookboekregel zoals: doe dit, lees hier, bekijk nu.
- Video toevoegen: Ga naar YouTube en tik je zoekwoord in. Vind je een korte leuke interessante niet te verkoperige video? Dan kun je die toevoegen aan je blog. Hiermee zorg je namelijk dat lezers langer op je blog of pagina blijven. En dat is iets wat Google registreert én waardeert. Een lange bezoektijd duidt namelijk op kwaliteit.
Om de laatste tip in de praktijk te brengen. Rand Fishkin van Moz legt in deze video uit hoe je de volgende stap kunt nemen: linkbuilding. Zonder mensen van die stomme bedelmailtjes te hoeven sturen.
Reacties
Ten eerste goed geschreven artikel.
Heb er veel goede informatie uit kunnen halen.
Groetjes,
Robert