Storytelling als marketingmiddel: wat een goed verhaal
Marketing middels content heeft flink aan populariteit gewonnen. Steeds meer organisaties kiezen voor het bijhouden van een blog op hun website. Ook delen veel bedrijven interessante content via hun kanalen op sociale media. Content is echter niet zonder meer als ‘goed’ te definiëren. Wat voor jou goed is, kan voor mij slecht zijn en andersom! Wat is voor jou goede content? Wil je weinig tekst en veel plaatjes? Vind je het fijn om aspecten tot in de details uitgelegd te krijgen, of juist niet?
Een van de marketingmiddelen voor content marketing is storytelling. Het begrip storytelling houdt in, dat je een bepaald onderwerp in verhaalvorm uitlegt. Geen ingewikkeld termen, maar verhalend vertellen! Op deze manier probeer je lezers te boeien en bijvoorbeeld aan het denken te zetten. Ook kun je met storytelling iets proberen over te brengen op een lezer. Denk aan een opinie, kennis of juist een moreel appèl doen. In dit artikel vertellen we je meer over storytelling.
Werking van storytelling voor organisaties
Het doel van content marketing is het vergroten van de interactie met bezoekers. Door regelmatig blogberichten op je website te plaatsen, hoop je dat bezoekers vaker terugkeren. Het is echter niet eenvoudig om prikkelende en interessante content te schrijven. Welk onderwerp is geschikt? Op welke manier zet ik lezers aan tot het uitvoeren van een bepaalde handeling? Enzovoorts. Storytelling moet dit makkelijker maken! Bij storytelling probeer je een onderwerp of thema op een verhalende manier uit te leggen. Niet alleen is dit makkelijker om te schrijven. Ook vinden veel mensen dit fijner om te lezen. Er is op internet veel informatie te vinden over de werking van storytelling.
Employer Branding
“James kocht in 1974 een stofzuiger. Deze raakte al snel verstopt en verloor zuigkracht over tijd. Gefrustreerd, leegde hij de stofzuigerzak, maar dat hielp niet. Toen opende hij de stofzuigerzak, en… ” Dit is het prille begin van het Britse merk Dyson, nu met meer dan 8.500 werknemers in dienst. Storytelling is ook voor personeelsbeleid van belang: wie ben je en waarom zou ik bij jou komen werken? Lees hier verder over Employer Branding.
Tips voor het gebruik van storytelling
Storytelling is een vorm van schrijven die veel mensen ligt. Houd echter voortdurend de lezer in gedachten! Je kunt eindeloos uitwijken van het hoofdonderwerp, maar dit is voor lezers vaak niet interessant. Wanneer je te sterk afwijkt, is de kans groot dat een lezer de pagina verlaat. Dit wil je voorkomen! Praat om deze reden in korte zinnen, blijf dicht in de buurt van het onderwerp en wijk alleen uit als dat nodig is. Ook doe je er verstandig aan om vooraf een schrijfplan op te stellen. Welke onderwerpen laat je aan bod komen? Voor het uitleggen van welke punten wijk je kort af van dit onderwerp?
Mocht je bij het opstellen van het schrijfplan merken dat de tekst te lang wordt, dan kun je dit over twee teksten verdelen. Zo heb je direct een leuk onderwerp voor je volgende tekst! Vergeet niet onderaan je eerste tekst te vermelden, dat er nog een tweede deel komt. Zo zullen lezers van je eerste tekst sneller terugkeren om ook het tweede stuk te lezen. Een slimme manier om bezoekers betrokken te houden bij je organisatie. Ook wanneer je onderwerpen niet over twee teksten verdeelt, is een call to action essentieel. Zet bezoekers bijvoorbeeld aan tot het doen van een aankoop.
Reacties