Marketing van nu: deze marketingmiddelen promoten je bedrijf

brand
Marketing van nu: deze marketingmiddelen promoten je bedrijf

Marketing van nu: deze marketingmiddelen promoten je bedrijf

Marketing is ontzettend belangrijk tegenwoordig, of eigenlijk is het dat altijd al geweest. De marketinginstrumenten die je kunt inzetten om voor je bedrijf verkopen te genereren, veranderen telkens weer. Daarom is het zaak om hiervan goed op de hoogte te blijven om je marketingplan zo goed mogelijk uit te kunnen blijven voeren. Want marketing is er niets voor niets! Het zorgt ervoor dat al je doelen worden behaald. Maar soms zie je door de bomen het bos niet meer… door de constante ontwikkelingen op marketinggebied en de opkomst van alle online kanalen is het soms wat lastig kiezen. Wij zullen 8 verschillende marketinginstrumenten toelichten en uitleggen hoe je deze het beste kunt toepassen. 

Public Relations: relaties opbouwen in de media  

Onder media verstaan wij: radio, televisie, kranten en magazines. Kortom, alle kanalen waar communicatie op wordt verspreid. Dit is een van de beste manieren om bekendheid te verwerven. We durven bijna te stellen dat dit nog effectiever is dan sociale media. Kijk maar eens naar alle ‘Bekende Nederlanders’ en het aantal volgers dat ze op sociale media hebben. Dit komt doordat ze op televisie zijn verschenen, bijvoorbeeld als acteur in een film, als model of als presentator van een show. Zodra je op televisie bent geweest, krijg je gegarandeerd veel nieuwe volgers erbij. 

LinkedIn op orde 

Tegenwoordig is het voor bedrijven waardevol om hun LinkedIn-volgers op orde te hebben en goed contact te onderhouden, aangezien LinkedIn een platform is voor bedrijven. Bedrijven hebben vaak mensen in hogere posities met veel volgers, dus het kan handig zijn om contact te onderhouden met invloedrijke personen op dit medium door berichten te liken, te reageren en te delen. Het is ook goed om alle soortgelijke bedrijven in jouw niche te volgen en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen bij anderen. Op die manier kun je bijvoorbeeld samenwerkingen aangaan met andere mensen of bedrijven via LinkedIn. 

Marketing van nu: deze marketingmiddelen promoten je bedrijf

SEO-artikelen schrijven 

Tegenwoordig zijn SEO-artikelen onmisbaar op websites als je je website naar een hoger niveau wilt tillen en het aantal bezoekers exponentieel wilt laten groeien. SEO-artikelen zijn bedoeld om hoog te scoren in Google door regelmatig artikelen te publiceren en specifieke zoekwoorden te gebruiken. Op die manier val je op als mensen naar bepaalde zoekwoorden zoeken. Dit is natuurlijk een eenvoudige uitleg, want SEO is een complex vakgebied op zichzelf. Als je serieus wilt investeren in SEO, wordt het sterk aanbevolen om een SEO-expert in te huren. Iemand met expertise in SEO is tegenwoordig van groot belang als je een populaire website met veel bezoekers en conversie (verkopen) wilt creëren. Deze bezoekers kunnen op verschillende manieren geld opleveren en zijn daarom van onschatbare waarde. 

Offline marketing: flyers, events, krant en magazine-advertenties 

Minstens zo belangrijk en tegenwoordig nog weleens over het hoofd gezien door de stijgende populariteit van Instagram: offline marketing! Je zult er verbaasd van staan hoezeer men dit tegenwoordig nog waardeert: een echte, uitgeprinte flyer! Natuurlijk moet je deze flyers wel strategisch plaatsen en niet zomaar in het wild gaan uitdelen aan iedereen (wat vooral zorgt voor veel afval). Uiteraard kun je dit doen, maar doe dit dan wel alleen aan de mensen die oprechte interesse tonen en in jouw doelgroep zitten. Mocht je bijvoorbeeld studenten als doelgroep hebben, ga dan naar de plekken waar studenten veel zijn.  Naast flyers als offline methode, kun je je bedrijf promoten op events. Zo kun je ook veel mensen ontmoeten die mogelijk interesse hebben om meer te weten te komen. Daarnaast zijn advertenties in de krant of in een magazine van jouw doelgroep nog steeds effectieve methoden om je bedrijf te promoten.  

Marketing van nu: deze marketingmiddelen promoten je bedrijf

Mooie, duidelijke website en eventueel een webshop 

Een kanaal waar je al je informatie kwijt kunt over je product of dienst is tegenwoordig niet meer weg te denken in de marketingbranche. Mensen spenderen duizenden en duizenden euro’s om een mooie en duidelijke website te hebben die mensen aanspreekt. Deze markt is echt ontploft. En logisch: iedereen zit tegenwoordig achter de laptop, dus een mooie website met een duidelijke branding is van belang om jezelf te laten zien. Branding betekent dat je een bepaalde visie hebt voor het logo, het lettertype, de kleuren en de overall uitstraling van je merk. Dit moet overal duidelijk op terugkomen en overeenkomen: op je website, sociale media en eventuele offline middelen. Veel mensen (of influencers op sociale media) hebben tegenwoordig een webshop waar ze producten of diensten aanbieden. Dit gaat vaak gepaard met social media en linkjes die ze in bepaalde posts of op hun Instagram-pagina plaatsen. Dit lijkt op het eerste gezicht simpel, maar er komt veel tijd bij kijken bij het onderhoud van een website en webshop. Al ligt dit er natuurlijk aan hoeveel geld je eraan wilt en kunt besteden: je kunt het maken van een website en webshop uitbesteden, maar ook gemakkelijk zelf maken.  

Influencers in jouw niche 

Influencers zijn tegenwoordig handig om te gebruiken als je een product of dienst wilt promoten. Dit wordt ook wel influencer marketing genoemd en is een hele markt. Je kunt op een snelle manier veel bereik creëren, naamsbekendheid creëren, een positief imago scheppen en je kunt het effect achteraf gemakkelijk meten. Je zou bijvoorbeeld een bepaalde code kunnen maken die de influencer deelt en achteraf kun je kijken hoeveel mensen daadwerkelijk tot actie zijn overgegaan.  

Facebook groepen in jouw niche  

Het is een goed idee om op Facebook te kijken naar bepaalde Facebookgroepen die binnen jouw niche vallen. Hier kun je veel informatie vinden, contact leggen in deze groepen en je bedrijf introduceren. Als je bijvoorbeeld net begonnen bent als freelancer, zijn er pagina’s zoals Freelancing Females of Digital Nomads, waar af en toe opdrachten worden geplaatst en mensen informatie met elkaar delen. Als je bijvoorbeeld een snowboardmerk hebt gestart, zijn er groepen in elk ski resort waar je lid van kunt worden en op de hoogte blijft van mogelijke grote snowboard evenementen. 

Marketing van nu: deze marketingmiddelen promoten je bedrijf

Gastbloggen / te gast in een podcast of bij een populair YouTube kanaal  

Last but not least: zorg ervoor dat je te gast bent op populaire YouTube kanalen waar ze sprekers uitnodigen. Je zou ook kunnen deelnemen aan podcasts, aangezien dit kan leiden tot nieuwe volgers op sociale media en uiteindelijk tot meer omzet kan leiden. Je kunt er ook voor kiezen om gastblogs te schrijven voor populaire websites of blogs. Dit zijn blogs waarin je naam en bedrijf worden vermeld en dat kan weer bijdragen aan de populariteit van je product. Zorg er wel voor dat het om een drukbezochte website gaat met veel bezoekers, en dat je naam en bedrijfsnaam goed zichtbaar zijn. 

De marketinginstrumenten die je inzet, zijn natuurlijk afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt. De offline marketinginstrumenten kunnen mogelijk een grote invloed hebben op de doelen die je wilt bereiken, of juist helemaal niet. Er zijn, naast de genoemde methoden, altijd nog andere manieren om leads en verkopen te genereren, maar dit zijn volgens ons de belangrijkste en meest effectieve manieren. We hopen dat je er iets aan hebt en als je vragen hebt, kun je altijd bij ons terecht. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *