Waarom is het belangrijk om lokaal te winkelen?

Met winkels en horeca die hard getroffen worden door de gevolgen van de coronacrisis, is het nu meer dan ooit het moment om onze lokale bedrijven en restaurants te ondersteunen. Als je een lokale ondernemer steunt, help je de directeur van de multinational niet aan zijn derde vakantiehuis, maar je helpt dat meisje aan danslessen, het jongetje aan zijn voetbalshirt en je buren aan eten op tafel. Natuurlijk is dit aangedikt, maar de boodschap mag duidelijk zijn: wees loyaal en koop lokaal!
Steeds meer consumenten kopen niet meer lokaal, maar bijvoorbeeld online. Deze trend is al jaren aan de gang en door de coronacrisis raakt dit in een stroomversnelling. Daar zitten diverse voordelen aan, want het aanbod is vaak groter, de prijzen zijn veelal lager, het kan vanuit de luie stoel en het wordt ook nog eens de volgende dag gratis thuisbezorgd. Er zitten echter ook kanttekeningen aan.
Hoewel dit in eerste instantie niet vanzelfsprekend lijkt, help je door lokaal te kopen indirect de buurt waar je leeft. Lokale aankopen zorgen ervoor dat het geld in de buurt blijft, waardoor de welvaart voor de mensen om je heen toeneemt in plaats van naar een ver weg gelegen bedrijf gaat.
Lokale bedrijven stellen relatief gezien een groter deel van hun omzet beschikbaar voor lokale non-profitorganisaties, evenement en sportverenigingen in vergelijk met de nationaal georiënteerde bedrijven. Je kunt dan denken aan sponsoring van de lokale voetbalvereniging of donaties aan een lokale goede doelen.
Lokale kopen betekent soms iets meer betalen, maar daar krijg je vaak meer service voor terug. De lokale ondernemers heeft veel kennis van de producten en kan daardoor een beter advies uitbrengen of eventuele vragen beantwoorden. Bij problemen, bijvoorbeeld met garantie, dan zal deze ook eerder bereid zijn te helpen.
Over het algemeen maken lokale bedrijven gebruik van minimale transport- en verzendketens. Dat betekent minder vervuiling op meerdere vlakken. Ze verbruiken niet alleen minder energie en brandstof, maar kopen ook lokale producten en grondstoffen in, die een positief effect hebben op andere lokale winkels.
Door lokaal te kiezen en te kopen, worden banen gecreëerd voor de gemeenschap. Meer omzet betekent meer personeel en verdere uitbreiding van lokale winkels en bedrijven. Door bij te dragen aan een lokaal bedrijf, helpen we bestaande lokale banen te behouden en nieuwe geschoolde banen te creëren.
Ruiken, voelen, passen en advies krijgen over geur, kleur of stijl: die beleving krijg je niet via je schermpje, maar wel door lokaal winkelen. Bovendien ben je onder de mensen en lekker even weg van thuis. Dat kan een hele verademing zijn, nu we leven in een maatschappij waar we vaak aan onze smartphone zijn gekluisterd.
Lokale bedrijven, die producten niet selecteren op basis van een nationaal verkoopplan, maar op hun eigen belangen en de behoeften van hun lokale klanten, staan garant voor een beter productaanbod. Vaak steunen zij met dit aanbod ook nog eens andere lokale ondernemers en zo ontstaat er een win-win situatie.
Lokaal kopen is altijd een goed idee, maar in coronatijd nog nét ietsje meer. Je steunt zo niet alleen de plaatselijke winkeliers, maar zoals gezegd ook de gemeenschap en zorgt dat het gebied waar je leeft aantrekkelijk blijft en in ontwikkeling blijft.
Doe jij je aankopen voor Sint, Kerst en eindejaar dit jaar ook bewust bij lokale ondernemers? Het zal enorm gewaardeerd worden, want samen zorgen we ervoor dat winkels en horeca de crisis zo goed mogelijk doorkomen, dat onze winkels aantrekkelijk blijven en werknemers hun baan behouden.
Ga je toch liever voor het gemak van online winkelen en wil je vanwege corona het bezoek aan winkel beperken? Goed nieuws: veel lokale ondernemers hebben ook een website! Hebben zij toch niet wat je zoekt, dan kun je altijd nog verder kijken…
Gastblog is mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer
Amsterdam, 22 september 2020 – Het versoepelen van de maatregelen om het coronavirus onder controle te…
Ede, 16 september 2020 - Nederlandse consumenten staan erg sceptisch tegenover het gebruik van robots in…
BINGO! BlendTV maakte deze Facebingo om eens langs jouw Facebook tijdlijn te leggen. Hoe snel…
Advertising campagne voor “AeroMexico” airlines Gefilmd in Wharton, Texas, 2018 Titel: DNA Discounts Klant: Aeroméxico…
Toegegeven - in Flevoland kent iedereen elkaar en is het belang van mond-tot-mondreclame niet te…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: