Waarom Roblox niet het veilige speelplein is dat ouders denken

brand
Sao Paulo, Brazil - march 29, 2021:Roblox is an open-world, multiplatform and multiverse simulation based MMORPG and MMOSG.

Waarom Roblox niet het veilige speelplein is dat ouders denken

TL;DR: haal je kinderen nu van Roblox af.

Een YouTuber wist zes online kinderlokkers te ontmaskeren. De politie was hem dankbaar voor het doorzetten van bewijs. Maar in plaats van lof kreeg hij een ban van het platform waarop hij opereerde: Roblox. Terwijl ouders opgelucht ademhalen dat predators van de straat worden gehaald, zet Roblox zijn pijlen op de boodschapper. In plaats van de grootste kwetsbaarheid aan te pakken, lijkt Roblox vooral bezig met het beschermen van zichzelf.

Minigames en blokjeswerelden

Roblox is een van de populairste online speelpleinen ter wereld, met meer dan 70 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Het platform staat bekend om zijn vrolijke blokjeswereld waarin kinderen zelf spelletjes kunnen bouwen en spelen. Voor velen is het een digitale speeltuin, een combinatie van Lego en sociale media. Maar juist dat succes legt een enorme verantwoordelijkheid op de schouders van de makers. Want een kindgericht platform hoort veilige grenzen te stellen, robuuste controlemechanismen te bieden en vertrouwen te wekken bij ouders. Precies op die punten kraakt de façade van Roblox.

Roblox in 5 feitjes

  • Meer dan 70 miljoen dagelijkse spelers, merendeels kinderen: 40% van de Roblox-gebruikers is onder de 13. Roblox is een van de grootste kindgerichte platforms ter wereld, maar de schaal maakt effectieve moderatie extreem lastig.
  • Honderden rechtszaken lopen in de VS: Ouders en slachtoffers beschuldigen Roblox van nalatigheid bij het voorkomen van misbruik, van grooming tot afpersing via Robux.
  • Beleid is grotendeels cosmetisch: Nieuwe regels rond romantische en seksuele content bestaan, maar leeftijdsverificatie blijft zwak en predators kunnen eenvoudig contact maken.
  • Publieke en politieke druk groeit: Staten als Louisiana spannen zaken aan, senatoren bemoeien zich ermee en Chris Hansen onderzoekt Roblox publiekelijk. Reputatieschade is structureel.
  • CEO en merk staan onder vuur: Een petitie voor ontslag van CEO David Baszucki haalde al >250.000 handtekeningen, terwijl de beurswaarde onder druk staat door wegvallend vertrouwen van ouders en investeerders.

Wat er allemaal misgaat bij Roblox

De afgelopen maanden stapelen de incidenten zich op. Kinderen worden via Roblox benaderd, gemanipuleerd en in sommige ernstige gevallen zelfs misbruikt. In rechtszaken wordt keer op keer duidelijk hoe eenvoudig predators contact maken met jonge spelers. Ouders die dachten hun kinderen in een veilige digitale omgeving te laten spelen, krijgen te maken met trauma’s en langdurige gevolgen. Tegelijkertijd presenteert Roblox cosmetische aanpassingen in zijn beleid: strengere regels voor seksuele content, scherpere richtlijnen voor chatrooms. Maar in de praktijk zijn het vooral woorden. Leeftijdsverificatie blijft zwak, menselijke moderatie is schaars en geautomatiseerde filters laten zich gemakkelijk omzeilen.

‘Bathroom games’

Bathroom games zijn door spelers gemaakte virtuele badkamers waar avatars samen naar het toilet gaan of elkaar daar observeren. Onschuldig bedoeld als flauwe humor, maar in de praktijk wordt het misbruikt voor seksuele benadering van kinderen. Op YouTube vind je genoeg video’s die uitleggen hoe dat in de praktijk gaat, maar ik koos voor deze NOS video omdat het onderwerp vanuit het kind wordt aangesneden:

Vertrouwen als verdienmodel

Het fundament van Roblox is geen technologie, maar vertrouwen. Ouders moeten zeker weten dat hun kinderen geen gevaar lopen. Ontwikkelaars kiezen alleen voor een platform dat hun creaties beschermt en hun werk serieus neemt. Merken steken pas geld in virtuele ervaringen als ze erop kunnen bouwen dat hun reputatie er niet door wordt geschaad. Samen vormen die verwachtingen het sociale kapitaal van Roblox. Het maakt het platform groot, maar ook extreem kwetsbaar: zodra één van die drie groepen dat vertrouwen verliest, stort de rest onvermijdelijk mee in.

De Schlep-case

Schlep is een 22-jarige gast (Michael) uit Texas met zo’n 1.8 miljoen volgers op YouTube die vooral zijn Roblox-content volgen. Op 9 augustus werd hij definitief geband van Roblox vanwege het niet naleven van de algemene voorwaarden. Waarom werd Schlep van Roblox verbannen? Hij maakte predators op Roblox zichtbaar en meldde die bij de politie. En hij legde alles vast:

Maar in plaats van dit als externe hulp te waarderen en kindveiligheid boven alles te stellen, koos Roblox voor confrontatie. Het platform stelde dat Schlep zelf de regels had overtreden en stuurde hem een juridische dreigbrief. Voor veel ouders en waarnemers is dat onbegrijpelijk. Het voelt alsof Roblox de boodschapper harder straft dan de daders.

Politieke steun volgde snel. Congresleden en senatoren grepen de zaak aan om vragen te stellen over platformaansprakelijkheid. Want als een individu wél in staat is om daders boven water te krijgen, maar een miljardenbedrijf niet, hoe geloofwaardig is dan het moderatiebeleid?

Rechtzaken tegen Roblox

De politieke druk neemt toe. De staat Louisiana spande een rechtszaak aan en noemde Roblox letterlijk een “broedplaats voor seksueel misbruik”. Andere staten onderzoeken vergelijkbare claims. De rol van het ministerie van Justitie en lokale openbaar aanklagers groeit: Roblox is niet langer een techspeeltje, maar een testcase voor hoe de samenleving digitale speelpleinen reguleert.

Tegelijkertijd mengden zich bekende publieke figuren. Chris Hansen, presentator van To Catch a Predator, kondigde een documentaireonderzoek aan en zocht contact op met Schlep hiervoor. Daarmee word het debat niet alleen juridisch, maar ook cultureel geladen. Het beeld van Roblox als onschuldige kinderapp wordt vervangen door dat van een risicovol netwerk waar misbruik te vaak mogelijk blijkt.

‘Weg met Roblox CEO David Baszucki!’

En dan is er ook een symbolische aanval op de top. Een petitie die het ontslag eist van CEO David Baszucki verzamelde inmiddels meer dan een kwart miljoen handtekeningen. Ouders, gamers en critici gebruiken de petitie om hun wantrouwen in de leiding van het bedrijf te uiten. Het is zelden dat een kinderplatform zo’n brede maatschappelijke tegenbeweging oproept.

Onderteken de petitie hier op Change.org

Voor de bestuurskamer van Roblox betekent dit dat de druk niet alleen van buitenaf komt, maar ook van binnenuit. Bestuurders, aandeelhouders en partners zien dat de reputatie van de CEO direct samenvalt met de geloofwaardigheid van het merk. En dat geloof is broos. Toch is de verwachting dat Baszucki gewoon aanblijft: hij is de oprichter en grootaandeelhouder. Zijn laatste plan? Dating toevoegen aan Roblox.

Wat er op het spel staat

De strijd om Roblox is meer dan een juridisch of commercieel dossier. Het raakt de vraag hoe we digitale ruimtes voor kinderen inrichten. Wie draagt verantwoordelijkheid als technologie sneller groeit dan de waarborgen die veiligheid garanderen? Roblox kan kiezen voor een radicale koerswijziging: investeren in strengere controles, ouderbetrokkenheid en transparantie. Of het kan doorgaan op de huidige weg en het risico lopen dat rechtszaken, politieke druk en publieke verontwaardiging het platform blijvend beschadigen.

Ouders zien inmiddels dat Roblox alles behalve die zorgeloze digitale speelplein is. Kindveiligheid zou voor een platform gericht op kinderen het uitgangspunt moeten zijn.

TL;DR: Haal je kinderen van Roblox af.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties