Mediakeuzes en internationaal adverteren

brand

Gastblog door Sam van Gentevoort van Vertaalbureau Perfect

Heb jij ambities om een campagne te starten over de grens? Wil jij op internationaal vlak de juiste mediakanalen kiezen? Weet jij welke mediakanalen het meest populair zijn onder jouw doelgroep?  In dit artikel bespreken we media en internationaal adverteren, zodat jij direct kan beginnen met het opzetten van een succesvolle campagne over de grens.

Internationale marketing: keuzes en invloeden

Waar wil jij een campagne starten en waarom? Het is zo dat de verschillende media soorten per land, regio of gebied sterk kunnen verschillen in gebruik, populariteit en beschikbaarheid. De vraag, het aanbod en de culturele verschillen kunnen ontzettend groot zijn. Maak een plan om dit in kaart te brengen. Neem voor een duidelijk plan van aanpak de volgende punten mee in je strategie:

  • Lokale en nationale wetgeving omtrent adverteren
  • Is er variëteit qua mediagebruik in de beoogde markt?
  • De mate van economische ontwikkeling van het land of het gebied

Scholingsniveau

Bij het kiezen van kanalen voor internationaal adverteren is het belangrijk om rekening te houden met het gemiddelde academische niveau van de regio of het gebied. Wat voor soort producten of diensten ga je leveren en voor wie? Hoe ga jij dit communiceren in je advertenties? Welke campagnes waren effectief in de beoogde markt en hoe waren die opgebouwd? Deze vragen zijn belangrijk voor de uitkomst van de campagne. Heb je hier een duidelijk antwoord op? Dan is je plan van aanpak al redelijk gespecifieerd.

Leuk om te weten: uit onderzoek blijkt dat wanneer het scholingsniveau lager is, men in hogere mate visueel ingesteld is. Is het academisch niveau in het beoogde gebied onder het nationaal gemiddelde? Gebruik dan de bovenstaande kennis in je voordeel en neem dit mee in je campagne.

Wereldwijd bereik

Cultuur

Elke cultuur heeft andere normen en waarden, een campagne gebruiken voor verschillende landen is daarom niet verstandig. Doordat een cultuur door de mens verworven is, verschilt deze per regio, gebied, per land maar zeker ook per doelgroep. Is jouw advertentie afgestemd op de gewoonten van een bepaald gebied? Kies je voor sponsored content, branded content of een advertorial? Wanneer je campagne aansluit op de gebruiken van de beoogde markt, bereik je de doelgroep beter. Dit is belangrijk omdat een advertentie die niet volledig aansluit op de conventies van jouw doelgroep, de potentiële klant niet zal aanspreken.  Door rekening te houden met de kenmerken van de potentiële klant, vergroot je (vanzelfsprekend) de kans op succes.

Est-ce que tu comprends?

Beheers je de taal niet volledig? Schakel dan de kwaliteiten van een professionele vertaler in, dan ben je zeker van een goed eindresultaat. Vertaalbureau Perfect heeft veel ervaring met vertalen voor specifieke sectoren, doelgroepen en markten. Uit onze ervaring blijkt dat je in het opzetten van een campagne de concurrent altijd voor moet zijn in kwaliteit, content, taal, maar ook in marketing. Door altijd net wat beter, sneller en preciezer te zijn dan de concurrent, wordt het effect van jouw campagne alleen maar groter.

Heb jij je campagne opgezet in verschillende talen en weet jij welke talen het meest gesproken worden in de beoogde markt? Wanneer je je campagne in één taal opzet, zal deze waarschijnlijk weinig succesvol zijn. In China zijn er al bijvoorbeeld al 16 verschillende, veelgebruikte dialecten die in een gebied gesproken worden. Zorg daarom dat een professional je met de juiste vertalingen voor het gewenste eindresultaat.

De juiste kanalen kiezen

Wil jij een zo goed mogelijk resultaat met minimale middelen? Het kiezen van de juiste kanalen helpt je aan een goed resultaten. Kijkt jouw doelgroep tv? Weet je welke kanalen populair zijn en op wat voor tijden de tv aangezet wordt? Kijken ze via kabel of satelliet of digitale tv? Google marketing of juist Facebook marketing? Als jij de kanalen kent die door jouw doelgroep gebruikt worden, kan je de meest efficiënte keuzes maken.

Maak voor jezelf een overzicht en probeer de regionale en nationale perskanalen in kaart te brengen. Er is vrijwel altijd een deling tussen deze twee. Kies de focusgebieden die het beste werken voor jouw bedrijf. Het is een stuk effectiever om de advertenties op de beoogde doelgroep te focussen dan in te zetten op een breed publiek. Welke gebieden zijn het meest relevant voor jouw bedrijf? Bepaal de focusgebieden en concentreer de advertenties op passende kanalen die werken voor jouw producten of diensten.

Verschil in devices

Wereldwijd is er een groot verschil in het gebruik van mobiele apparaten.  Weet jij welke mobiele apparaten het meest geliefd zijn onder de doelgroep? Mensen in Azië maken bijvoorbeeld veel gebruik van Phablets, in de VS gebruikt  76% van de mensen enkel mobiel internet. Het verschil in het gebruik van devices is groot per land en gebied. Gebruik de beschikbare data en kennis in je voordeel om een effectieve campagne op te zetten.

Internationaal mediabereik

Interactie

Mensen zijn altijd op zoek naar een bepaald gevoel van verbondenheid en interactie. Per doelgroep en markt verschillen de behoeften van de klant. Zo hecht men in het Midden-Oosten veel waarde aan interactie met merken. Belangrijk om mee te nemen in je strategie, zijn de kosten per weergave. Deze zijn in het Midden-Oosten laag omdat de markt relatief jong is. Onderzoek welke vormen van interactie aantrekkelijk zijn voor jouw product of dienst. Probeer daarbij een bewuste, krachtige, resultaatgerichte en effectieve manier van klantencommunicatie te vinden die past bij jouw bedrijf. Op deze manier krijg je het beste resultaat!

Onderhoud contact en communiceer met je doelgroep om je loyaliteit aan jouw klanten te tonen. Gebruik bijvoorbeeld jouw social media kanalen optimaal door naast regelmatige updates:

  • Snel te reageren op de klant
  • In te spelen op actualiteiten
  • Vragen te stellen
  • Fotos en video’s toevoegen aan posts
  • Exclusiviteit voor je fans te creëren
  • Positieve reacties te delen

Conclusie

Al met al komt er veel kijken bij het opzetten van een campagne over de grens. Probeer altijd uit te gaan van de kern van de campagne, en stel jezelf steeds de volgende twee vragen:

  • Wat wil je overbrengen?
  • Waarom is jou product/dienst de moeite waard?

Probeer de juiste vorm te vinden voor jouw boodschap en kies de juiste kanalen voor je doelgroep. Wanneer je de juiste, meest efficiënte keuzes maakt, uitgebreid onderzoek doet naar de doelgroep, de markt, je concurrentie en de kansen die je kan benutten, zal de campagne resultaat opleveren.

Gastblog door Sam van Gentevoort van Vertaalbureau Perfect.

Ook gastbloggen op Bloeise? Lees verder!

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.