Webwinkels, vervoerders en Thuiswinkel Waarborg starten campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd’

Zaterdag 9 november ging de nieuwe campagne Wees voorbereid – Bestel op tijd van start. Met de campagne wil de e-commercebranche consumenten adviseren om tijdig cadeaus te bestellen voor de feestdagen. Ieder jaar zorgen de feestdagen voor een omzetstijging van gemiddeld 28% ten opzichte van een normale week. Dit jaar valt de jaarlijks groeiende internationale koopdag Black Friday (29 november) vlak voor Sinterklaas, wat naar verwachting zal zorgen voor een zeer grote verkooppiek in slechts enkele dagen. In de campagne staat Sinterklaas centraal, die blij is omdat de pakjes op tijd besteld en bezorgd zijn. De consument kan de Sint een handje helpen om alle cadeautjes op tijd onder de schoorsteen te krijgen.
De webwinkels en vervoerders hebben gezamenlijk de nodige maatregelen genomen om de feestdagen voor iedereen tot een succes te maken. “De e-commercebranche kijkt altijd enorm uit naar de feestdagen en is vroeger dan ooit begonnen met de voorbereidingen. Webwinkels en vervoerders nemen maatregelen zoals het inzetten van extra mankracht. Zij zullen consumenten zo goed mogelijk informeren over wanneer zij hun pakketjes kunnen verwachten. De consument kan ook een handje helpen. Hoe eerder er besteld wordt, hoe meer spreiding en minder bezorgdruk in enkele dagen”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de belangenverenging van webwinkeliers.
De piekdagen in aantal bestellingen liggen dit jaar naar verwachting op 29 november (Black Friday) en Cyber Monday (2 december). Anders dan voorgaande jaren, vallen deze dagen zeer dicht op Sinterklaas. Je kunt je voorstellen dat het een uitdaging wordt om al die miljoenen pakketjes voor pakjesavond te bezorgen. Bij webwinkels wordt keihard gewerkt om alle cadeautjes in te pakken, bij de vervoerders worden in deze periode regelmatig twee keer zoveel pakketten als normaal verwerkt en bezorgd. “We zien dat veel webwinkels hier al vroeg op anticiperen. Sinds vorig jaar zijn ze al eerder hun kortingsacties gaan aanbieden. Bijvoorbeeld al mooie kortingsacties op Singles Day (11 november) en in de week voorafgaand aan Black Friday. Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk”, geeft Wijnand Jongen aan.
Het kan op sommige extreem drukke dagen gebeuren dat een klein deel van de pakketten niet – zoals ontvangers gewend zijn – al de volgende dag bezorgd kan worden. “Met de campagne ‘Wees voorbereid, bestel op tijd’, vragen we de consument daar rekening mee te houden en tijdig te bestellen”, zegt Wijnand Jongen. Wat ‘op tijd besteld’ is, kan per webwinkel verschillen. Webwinkels informeren consumenten daar zelf over door bijvoorbeeld bij een product op de site de actuele levertijd weer te geven.
De mogelijkheid om cadeaus online te bestellen is ideaal voor mensen die overdag niet naar de winkelstraat kunnen, willen kiezen uit een breed assortiment, voor mensen die rustig willen zoeken, of voor mensen die thuis nieuwsgierige kinderen hebben. Consumenten kunnen een aantal dingen doen:
Ga voor meer informatie over de campagne naar thuiswinkel.org/besteloptijd. Download hier het vignet dat voor de campagne is ontwikkeld.
Over Thuiswinkel.org
Thuiswinkel.org is hét inspirerende digital commerce-netwerk dat (web)winkels die producten en/of diensten verkopen, ondernemers en hun medewerkers helpt succesvoller te zijn. We bieden relevante en praktische oplossingen door belangenbehartiging, het Thuiswinkel Waarborg, Thuiswinkel Zakelijk, kennis en onderzoek en de Thuiswinkel e-Academy.
Thuiswinkel.org heeft meer dan 2.200 leden die online producten en diensten verkopen aan consumenten en zakelijke kopers. Onze leden realiseren samen ruim 70% van alle online (consumenten)bestedingen in Nederland. Zij komen uit alle denkbare branches, zoals reizen, kleding, consumentenelektronica, verzekeringen, sport, speelgoed, wonen, bruin- en witgoed, dating, ict en software. Op basis van deze representativiteit is Thuiswinkel.org dé gesprekspartner voor beleidsmakers, stakeholders en politieke beslissers.
Thuiswinkel.org heeft als doel het vertrouwen in online kopen te vergroten. We helpen onze leden verder met gratis juridisch advies, onderzoeken, ons netwerk en door kennisuitwisseling via het door Thuiswinkel.org opgerichte ShoppingTomorrow-platform. Daarnaast helpen wij door het leveren van handige tools voor de bedrijfsvoering. Via de Thuiswinkel e-Academy helpen we medewerkers van onze leden om betere vakmensen te worden. Thuiswinkel Zakelijk is het keurmerk voor webwinkels die b2b verkopen.
Wetgeving op het gebied van e-commerce wordt voor een belangrijk deel bepaald in de Europese Unie. Om een vuist te kunnen maken op het gebied van wet- en regelgeving in Europa én te werken aan een positief ondernemersklimaat, heeft Thuiswinkel.org zich samen met zo’n 25 andere nationale belangenverenigingen verenigd in Ecommerce Europe. In Ecommerce Europe komen zij bij elkaar in een jonge, dynamische vereniging die opkomt voor de belangen van (web)winkels in héél Europa.
*Dit ingezonden persbericht valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. *
De consument van vandaag is mondiger en kritischer. Klakkeloos mooie praatjes geloven gebeurt niet meer.…
Iedere webmaster weet ondertussen wel dat linkbuilding van vitaal belang is voor het vindbaar maken van een…
Sinds januari dit jaar past Spotify service design toe als differentiator. Senior service designer Katie…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: