Welke kennis heb je nodig voor je eigen salarisadministratie?

brand
Kantoor mensen nemen besluit

Welke kennis heb je nodig voor je eigen salarisadministratie?

Heb je een bedrijf met personeel? Dan kom je er vroeg of laat achter dat het uitbetalen van de salarissen een tak van sport op zich is. Niet in de laatste plaats omdat dit wel meer inhoudt dan bedragen overmaken. Elke salarisstrook is weer een complete excel-sheet vol informatie. Vooral cijfertjes. Op een gegeven moment ga je je afvragen of dit niet efficiënter kan. Jazeker kan dat! Als je de hele papierwinkel uitbesteedt aan experts, bevrijd je jezelf van een enorme last. En maak je gebruik van méér diensten die je onderneming vooruit helpen.

Salarisadministratie als vak op zich

Om de vraag boven dit artikel te beantwoorden: je hebt er dus geen kennis voor nodig. Een gespecialiseerd bedrijf als Salure neemt je al het denk-, uitzoek- en rekenwerk uit handen. De salarisadministratie is niet iets dat je er zomaar bij doet. Het vergt kennis en opleiding en mag daarom gerust een volwaardig vak genoemd worden. Er zijn duizenden voorbeelden van balletjes die ondernemers allemaal tegelijk in de lucht willen houden. En het is bekend dat dat lang niet altijd lukt. Administratieve handelingen voor een groot deel onderbrengen bij een bedrijf als Salure scheelt weer een van die balletjes.

Complexiteit van de salarisadministratie

Nederland staat in de top 40 van landen waar de salarisadministratie complex is. We staan bekend als regeltjesland waar over elke vierkante millimeter eindeloos gepolderd wordt. Dat zie je terug als je zelf in de salarisadministratie duikt. Ze vormen een achtbaan en spookhuis tegelijk, al die voorwaarden, cijfertjes en reken constructies. Om over de belasting nog maar te zwijgen. Er wordt geroepen dat ze het makkelijker maken, maar in de praktijk is dat lang niet altijd zo.

Schoenmaker blijf bij je leest

Het feit dat je in staat bent om zelf een bedrijf in goede banen én naar succes te leiden, wil niet zeggen dat je alles kunt. Dat toegeven getuigt van zelfkennis en is essentieel om resultaten te boeken. Schoenmaker blijf bij je lezen, is wat dat betreft een mooi oud gezegde: doe waar je goed in bent en laat specialismen aan anderen over. Je hebt chauffeurs, monteurs, IT-tovenaars en schoonmakers. En administrateurs. Die geven jou de ruimte om je op het creatieve deel van je onderneming te storten.

Dubbele tijdwinst dankzij uitbesteden salarisadministratie

De uren die je normaal gesproken zou besteden aan de salarisadministratie, komen nu vrij. Zeeën van tijd, zo blijkt, die je nuttig besteedt om je bedrijf te managen. In alle rust marketingstrategieën ontwikkelen, nieuwe producten en diensten verzinnen, een oogje in het zeil houden op de digitale kanalen, enzovoorts. Je blik wordt verruimd. Alles bij elkaar ben je succesgericht bezig omdat je je inzet op de fronten waar ook echt winst te boeken valt. Het blok aan je been dat salarisadministratie heet, valt weg. Je hebt zelfs weer tijd over om eindelijk dat ene onvergetelijke personeelsuitje te plannen, dat je al zo lang in gedachten had.

Duurzaam met je personeel omgaan

Want ook daar komt meer speelruimte voor: je proactief bezighouden met het personeel. Duurzaamheid betekent niet alleen voor groene energie kiezen, het aantal transportbewegingen verminderen of het afval scheiden. Het houdt tevens in dat je je personeel goed behandelt. Dan blijven ze niet alleen langer bij je in dienst – geen ondernemer ter wereld wil een duiventil als bedrijf – maar gaan ze ook gemotiveerder aan de slag. Puur omdat jij extra aandacht aan ze kunt besteden. In de vorm van een informeel praatje, het gezelliger maken van de werkplek of het organiseren van interessante werkbezoeken.

Minder stress is pure winst

Kortom: je creatieve ‘ik’ komt tot leven en is minder gestresst. Dat is pure winst in een bedrijfsleven dat soms aan elkaar hangt van de werkdruk. Het aantal burn-outs onder leidinggevenden is hoog en dat komt niet zelden doordat ze te veel hooi op hun vork nemen. Soms zelfs aan micromanagement doen. En ook: zichzelf te serieus nemen en te perfectionistisch zijn. Er zijn duizenden blogs en vlogs die je vertellen hoe je die eigenschappen af kunt leren, maar de basis is rust. En die pak je onder meer door niet overal boven op te willen zitten. Het al eerder genoemde Salure neemt je veel werk uit handen. Denk aan het uitbetalen van de salarissen en reiskosten, het aanpassen van contracten, het administreren van vakantiedagen en extra’s, enzovoorts.

HR Services in de salarisadministratie

Daarbij voorzien dergelijke experts in de broodnodige HR Service. Dit houdt in dat door speciale technieken toe te passen, het optimale rendement uit elke werknemer wordt gehaald. Daar wordt deze doorgaans zelf ook blijer van. Een werknemer die bijvoorbeeld chaotisch is en niet kan plannen, wordt productiever wanneer hij gebruik kan maken van HR-tools. En wie resultaten ziet van zijn harde werk, wordt gemotiveerder. Dat sluit weer aan bij de al genoemde duurzaamheid als het gaat om personeel.

Voorbeelden van hoe het niet moet

Nog even over dat micromanagement. Er bestaat een documentaire die Mr. Pinkpop heet, waarin te zien is hoe de inmiddels afgezwaaide festivalbaas Jan Smeets zich bezighoudt met details als postertjes met drankprijzen die scheef hangen. Recenter is de reallife soap Massa is Kassa, waarin de eigenaar van diverse vakantieparken hoogstpersoonlijk rondjes rijdt langs alle huisjes om te kijken of de deurknoppen er nog wel aan zitten. “Vertrouwen is goed, controleren is beter”, zegt hij steevast. Maar dat klopt dus niet. Controle bestaat niet, en vertrouwen doe je op de mensen die je zelf hebt aangesteld.

Meer trends op het gebied van bedrijfsvoering

Wie constant mini-brandjes aan het blussen is, heeft iets verkeerd gedaan als werkgever. Kennelijk heeft diegene niet op de juiste manier de touwtjes in handen. Of durft hij niks uit te besteden, terwijl hij het zichzelf zo makkelijk kan maken. Hoe dan ook bouw je aan een succesvoller team met je droomopstelling, zoveel is duidelijk. Oftewel de juiste poppetjes op de juiste plaatsen zetten. Te beginnen met het financieel-administratieve gedeelte. Anno nu is er technisch zo veel mogelijk – profiteer daarvan als ondernemer! Laat je inspireren en blijf sowieso over meer trends lezen op deze website.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *