Werkspot: groeien met contentmarketing

brand
8 tips groei omzet met bloggen

Werkspot: groeien met contentmarketing

Interview

Werkspot ontwikkelde vorig jaar een content hub: informatie over klussen om consumenten naar de site trekken. Vervolgens krijgen ze de mogelijkheid om offertes van klusbedrijven aan te vragen. “De opdrachten stromen binnen”, vertelt content marketeer Ilona Albers van Werkspot. Een mooie B2C contentmarketing case!

Een content hub opzetten is heel veel werk. Met welke argumenten heb je de interne organisatie overtuigt om te investeren in een content hub? 

“De interne organisatie had de positie in Google en SEO al hoog op de prioriteitenlijst staan. We hadden geen toppositie, dus we wilden dit graag snel verbeteren, met een growth hacking aanpak.  Dat we hiermee ook de customer journey en dus de conversie verhoogden, was een bijkomend voordeel. De optimalisatie van de customer journey staat voor ons later op de roadmap, aangezien we aan de consumentenkant momenteel sterk groeien in het aantal opdrachten.”

Hoe bracht je de customer journey in kaart?

“Bij de start hebben we de klantreis opgedeeld in de drie fasen: inspiratiefase, oriëntatiefase en aankoopfase. Werkspot richt zich alleen op de oriëntatie- en aankoopfase, aangezien de inspiratiefase buiten ons domein ligt. Er is kwantitatief en kwalitatief onderzoek gedaan voor het in kaart brengen van de customer journey. Kwantitatief door middel van search analyses en kwalitatief door mee te kijken over de schouder van onze potentiële gebruikers.”

Wat waren de ‘lessons learned’ bij het opzetten van de content hub? Wat zou je anders doen een volgende keer en waarom?

“Een volgende keer lijkt het ons beter om eerst een raamwerk op te stellen voor de content, deze online in te richten en vervolgens de teksten direct online in te voeren. Nu deden we dit op voorhand in een Word bestand. Dan verandert er toch weer veel wanneer het in de online pagina’s gezet wordt, met name hoe pagina’s weer naar elkaar linken en dergelijke.”

Van content naar conversie. Welke tools gebruiken jullie hiervoor?

“Wij meten alles door met Google Analytics.”

Werkspot voorbeeld B2C contentmarketing case

Er komen steeds meer geluiden dat er teveel content wordt geproduceerd: content shock. Speelt dit bij Werkspot? Hoe onderscheid je je van bijvoorbeeld een Gamma of een Karwei die juist de materialen aan DHZ’ers willen verkopen? 

“Hier hebben we bij Werkspot geen last van, we hebben nog niet zo veel content gecreëerd. In tegenstelling tot de bouwmarkten is onze content puur informerend en ondersteunend in de oriëntatiefase. Daarnaast focussen we ons op ons eigen domein en creëren we bijvoorbeeld geen content over home inspiratie of inrichting.”

In hoeverre zetten jullie betaalde media in om jullie content te promoten? Of richten jullie je uitsluitend op Google? 

“Wij werken met Google en zetten PR in om de content te promoten. Aangezien het waardevolle, informatieve content is, zijn ook diverse journalisten geïnteresseerd om de stukken te plaatsen.”

Wat zijn nu de kerncijfers waar je wekelijks en maandelijks naar kijkt? Welke actiepunten verbindt je hier aan? 

“Aan de consumentenkant hebben we een luxeprobleem. De opdrachten stromen binnen. Dat is ook de reden waarom de andere contenthubs nog niet zijn uitgerold. Voor ons is het matchen van klussen aan vakmannen onze kern KPI. Wij willen waarde leveren aan onze vakmannen. Daarnaast kijken we natuurlijk of onze consumenten wel reacties krijgen van vakmannen, als zij geen reactie ontvangen, hebben zij een negatieve ervaring op ons platform. Dat willen we voorkomen.”

Hoe onderhoud je de customer journey? 

“We werken agile, met verschillende focusteams die continu bezig zijn met verbeteringen en het testen hiervan. We hebben ook geleerd dat we daardoor sommige niet optimale flows even moeten laten voor wat het is, doordat andere zaken meer prioriteit hebben. In 2016 staat een grote migratie van ons platform op de planning. Momenteel wordt er bij onze Italiaanse tak Instapro hard gebouwd aan dit platform. Als dit live is kunnen we in een keer veel nieuwe content en features uitrollen voor de consument en de customer journey verder optimaliseren.”

Wat verwacht je voor 2016?

“De laatste twee jaar is er veel focus geweest op productverbetering en op onze vakmannen. Wij kunnen dan ook niet wachten op de migratie, waarbij we weer alle mogelijkheden hebben om ons internationaal volledig op de consument en vakman te kunnen richten. Europe, here we come!”

DOWNLOAD het praktische B2B contentplan & checklist

hiermee start je direct met B2B contentmarketing en meld je je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Download B2B contentplan en Checklist

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *