Zeven tips om van je webwinkel een merk te maken

brand
Maak van je webwinkel een merk - tips

Zeven tips om van je webwinkel een merk te maken

De meeste consumenten kopen niet zomaar een product, ze kopen een beleving. Een van de belangrijkste aspecten van deze beleving is het merk. Als jouw webwinkel een sterk merk is, dan draag je niet alleen bij aan deze beleving van de consument, je onderscheidt jezelf ook van de concurrentie.

Tegelijkertijd is de concurrentie op het internet moordend. In de meeste branches zijn tientallen verschillende webwinkels te vinden. En dan concurreer je ook nog met de fysieke winkels in de winkelstraat. Je hebt dus een sterk merk nodig om jezelf te onderscheiden van de andere winkels, maar hoe doe je dat? In dit artikel geven we je zeven tips om van je webwinkel een merk te maken.

1. Ontwikkel een eigen visuele stijl

Het menselijk brein kan visuele informatie ontzettend snel verwerken. Als bedrijf wil je hier je voordeel mee doen. Dit kan door een eigen visuele stijl te ontwikkelen. Dit gaat verder dan alleen een logo. Ook als je logo niet in beeld is, wil je dat de klant kan zien dat hij informatie van jouw bedrijf voor zich heeft. Wil je een webwinkel beginnen, kies dan vooraf een herkenbaar kleurenschema en een goed leesbaar lettertype.

Uiteraard hoort een logo ook bij je visuele stijl. Om je logo optimaal voor je te laten werken, zorg je ervoor dat een van de unieke eigenschappen van jouw webwinkel in het logo terugkomt. Het logo is echter niet het meest belangrijke. Als je net aan je webwinkel begint, dan weet je wellicht nog niet helemaal wat jouw unieke eigenschappen zijn. Geen probleem, je kunt altijd een nieuwe logo (laten) ontwerpen.

Huisstijl webshop ontwerpen

2. Vertel het verhaal van jouw merk.

Wij mensen houden van verhalen. Als iemand een herkenbaar verhaal vertelt, dan voelen we een verbinding. Een goed verhaal van een e-commercemerk laat zien waarom het bedrijf bestaat. De oprichter heeft bijvoorbeeld een grote passie voor het onderwerp of heeft een probleem opgelost voor zichzelf en anderen.

Zorg ervoor dat je verhaal specifiek en persoonlijk is. Iedereen kan zeggen dat hij een hondenliefhebber is. Het gaat er alleen niet om wat je zegt, het gaat erom wat je laat zien. Laat bijvoorbeeld een foto van je eigen hond zien, of neem een filmpje op waarin jouw hond een van je producten gebruikt.

3. Laat je zien op social media

Dit klinkt haast als een open deur dat je actief moet zijn op social media. Veel webwinkels zitten echter wel op social media, maar doen niet veel meer dan de laatste aanbiedingen posten. Dat is een gemiste kans, want als er een manier is om in contact te komen met je klanten, dan is het wel via social media. Grijp deze mogelijkheid dus aan om informatie te delen die aansluit bij jouw doelgroep.

Ja, natuurlijk zijn je klanten ook geïnteresseerd in je aanbiedingen. Maar laat ook eens iets zien over jouw bedrijf en de mensen die er werken. Vergeet ook niet om je producten af en toe eens in actie te laten zien. Zo kun je ook de interesse wekken van mensen die nu nog niet geïnteresseerd zijn in jouw producten.

4. Maak van een bestelling een beleving

De meeste webwinkels zorgen ervoor dat een bestelling bij de klant afgeleverd wordt en dan is het klaar. Dit is een gemiste kans. Waarom zorg je er niet voor dat je je klant verrast als hij zijn pakketje uitpakt. Dit kan heel simpel, bijvoorbeeld door een hele flitsende verpakking te ontwerpen voor jouw product. Een andere klassieker is een handgeschreven briefje met een persoonlijke opdracht voor de klant.

Ben je bang dat een gimmick jou te veel kost? Maak je geen zorgen. Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die gratis samples uitdelen een hogere omzet behalen, vooral als zij producten verkopen die vaker gekocht worden.

5. Biedt persoonlijke service

De meeste service die bedrijven bieden, is eigenlijk doodnormaal. Als je klant een vraag stelt, dan verwacht hij gewoon antwoord. De klant verwacht ook dat een pakketje gewoon tijdig bezorgd wordt.

Je kunt jezelf onderscheiden door persoonlijke service te bieden. Kijk eens naar de vragen die je binnenkrijgt bij je klantenservice. Is er een manier waarop jij je klanten kunt helpen op een manier die hen echt verder helpt? Ook al kost het soms geld om je klanten te helpen, vaak verdien je dit terug omdat je klant zijn positieve ervaringen deelt op social media of in een review.

hartje Thank you!

6. Maak geweldige content

Veel mensen komen in je webwinkel terecht via een zoekmachine. Heel vaak zijn deze mensen niet eens echt op zoek naar een product, maar zoeken ze informatie. Je kunt deze mensen bedienen met geweldige content.

Natuurlijk is het belangrijk dat deze informatie goed gevonden wordt door zoekmachines. Zorg er dus voor dat je relevante vragen van potentiële klanten beantwoordt. Vergeet vooral ook niet om je merk te laten zien. Dit kan bijvoorbeeld door de content persoonlijk te maken en door gebruik te maken van herkenbare beeldelementen en woorden.

7. Bouw een fanschare

Je kunt als webwinkelier niet alles zelf doen. Je hebt ambassadeurs nodig, fans van het eerste uur die geloven in jouw merk. Deze fans maak je niet alleen met goede producten en een fantastische service. Je moet de fans ook betrokken houden bij jouw merk.

Je krijgt fans door klanten te belonen als ze vaker terug komen. Denk aan een spaaractie, waarbij je korting krijgt naarmate je meer bestelt. Zorg dat je klanten zich aanmelden voor je e-maillijst. Stuur vervolgens geregeld nieuwsbrieven waarin je ze op de hoogte houdt van de laatste ontwikkelingen in je branche. Wellicht zijn er zelfs mogelijkheden om een offline evenement te organiseren, zodat je alle mensen met dezelfde passie als jij samenbrengt. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Neem de tijd

Het bouwen van een merk kost tijd. Grote merken als Nike, Starbucks en Apple zijn ook niet binnen een dag ontstaan. Vergeet ook niet dat er in sommige branches, zoals in fashion, meer nodig is om een goed merk neer te zetten.

Ook al duurt het misschien even voordat je merk staat, blijf trouw aan hoe jij je webwinkel ziet. Alleen op deze manier kun je continu dezelfde boodschap blijven uitdragen. En alleen dan zullen je klanten gaan herkennen waar jij voor staat.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

1 Reactie
  • Onel schreef:

    Interessant artikel! Ik vroeg me alleen af of het niet te verwarrend is voor je klanten als je het logo zou veranderen? Vooral omdat een startup meestal nog niet zo veel klanten heeft.

    Alvast bedankt,
    Anne

  • Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *