6 nieuwste marketingtrends in 2023
De marketingindustrie evolueert voortdurend, of het nu gaat om een wijziging in het rankingalgoritme van Google, een nieuwe functie op een oud socialemediaplatform of een nieuwe benadering van de interactie met consumenten. Als marketeer kan het moeilijk zijn om je aan te passen aan het steeds veranderende landschap.
Daarom is het zo belangrijk te letten op opkomende marketingtrends. Het is wat de meeste bedrijven, waaronder Intikkertje.nl, doen. Als je de concurrentie voor wilt zijn, probeer dan nieuwe marketingstrategieën te gebruiken en verschillende campagnes te voeren.
Wat is in 2023 cruciaal voor uw bedrijf? Enkele van de belangrijkste reclameontwikkelingen die je zou moeten volgen staan hier op een rijtje.
Het gebruik van AI
Ondanks het vroege stadium van onderzoek van AI, maakten veel succesvolle campagnes in 2022 op de een of andere manier gebruik van AI.
Vorig jaar rond deze tijd was DALL-E een virale sensatie. De tekstinput wordt gebruikt als basis voor de graphics die deze AI-tool genereert. Digitale marketeers zouden het kunnen gebruiken als alternatief voor stockfoto’s voor het illustreren van blogberichten en landingspagina’s.
ChatGPT is een geavanceerde tekstgebaseerde oplossing die talrijke stukjes geschreven materiaal kan genereren en is een andere populaire gratis AI-toepassing. ChatGPT is een uitstekende toepassing die uw digitale marketing op vele manieren kan helpen, van het vertellen van moppen tot het maken van scripts voor korte films.
Het gebruik van influencer marketing
In het verleden was het implementeren van een influencer marketing strategie eenvoudig. Je zoekt iemand met een grote aanhang, biedt hem geld om je product op de markt te brengen, en dan kijk je wel wat er gebeurt.
Mensen op sociale media zijn op de hoogte van influencer-marketingtactieken en nemen de aanbevelingen van merken die ze volgen minder snel voor waar aan.
In de wereld van vandaag is een social media influencer worden een veelvoorkomend carrièrepad. Je hebt veel gespecialiseerde kennis nodig en het vermogen om interesse te wekken bij je publiek als je een invloedrijke persoon wilt zijn.
Ga niet verder dan Brand24’s lijst van top digital marketing influencers voor een snel overzicht van de who’s who van influencer marketing.
Ik raad u ten zeerste aan de opname van ons webinar te bekijken als u geïnteresseerd bent in wat vooraanstaande personen in digitale marketing te zeggen hebben over de toekomst.
Het gebruik van gepersonaliseerde marketing
Weet u hoeveel advertenties u tegenkomt als u het internet gebruikt? Er is een oververzadiging van merken die allemaal om uw aandacht en geld vechten.
Succesvolle marketeers van vandaag moeten scherpzinnig zijn. U kunt niet zomaar uw goederen of dienst tentoonstellen aan een grote groep mensen en verwachten dat ze die kopen. Potentiële klanten hebben problemen, en u moet die problemen oplossen.
Als u een LinkedIn-profiel hebt, ontvangt u waarschijnlijk veel ongevraagde berichten van verkopers die u hun waren willen verkopen. Veel van deze berichten zijn echter te algemeen en gaan niet in op uw specifieke problemen. Hier ligt een kans voor uw team! Doe uw huiswerk en anticipeer op de uitdagingen die andere CEO’s kunnen tegenkomen voordat u een bericht stuurt waarin u uw geweldige technologie aanprijst.
Kom in contact met mensen die uw marktsegment, productlijn of merk bespreken en besteed veel aandacht aan hun problemen. Conversational marketing en social selling kunnen viraal gaan als ze goed worden uitgevoerd.
Het aantal Facebook-gebruikers neemt af, maar er zijn nog steeds veel actieve groepen waar mensen relevante inhoud delen en bespreken. LinkedIn-groepen zijn een ander geweldig hulpmiddel om uw online reclame-inspanningen te versterken.
In 2023 blijft deze manier van contact leggen gebruikelijk, en het kan worden gebruikt in combinatie met e-mailmarketing om een verkoopkanaal te vormen. Zorg er bij het lanceren van e-mailcampagnes voor dat uw gebruikers goed gesegmenteerd zijn.
Het gebruik van korte video-inhoud
@adworldconf Chat GPT 4 God Mode #chatgpt #chatgpt4 #openai #aitips #aitools ♬ original sound – Ad World | Ads & AI Tips
We kunnen gerust stellen dat het afgelopen jaar het meest gedeelde materiaal op sociale media video’s zijn die zijn gemaakt met de app TikTok. Instagram Reels (wat Facebook ook heeft overgenomen) en YouTube Shorts (wat Twitter ook heeft geprobeerd) zijn beide de afgelopen jaren door hun populariteit (in 2021 verwijderd) als ripoffs van de originelen opgekomen.
Er zijn nog steeds genoeg interessante video’s op YouTube, maar het korte formaat is een ander type media. TikTok is een geweldige manier om de tijd te doden op het woon-werkverkeer en ’s avonds.
Als marketeer heb ik een uitdaging voor je. Vang de aandacht van de kijker binnen de eerste paar seconden van de video om de kans te vergroten dat ze je merk onthouden. Hoewel niet elke organisatie de potentie heeft om viraal te gaan, hebben verschillende organisaties veel succes gevonden op TikTok, zoals Ryanair en Duolingo.
RSS-feeds van sociale mediasites werken het beste op mobiele apparaten. Onthoud dat als u uw digitale marketingstrategie voor het jaar 2023 plant.
Het gebruik van LinkedIn
Ondanks de hoge leeftijd van LinkedIn blijft de site een aanzienlijk lezerspubliek aantrekken, waardoor het zelfs in 2023 een veelbelovende plaats is om nieuwe zaken te vinden.
Bedenk dit: hoewel het een van de duurste lidmaatschapsplannen voor sociale media is, heeft 39% van alle LinkedIn-gebruikers ervoor gekozen te betalen voor LinkedIn Premium. Inderdaad, dat is een opmerkelijk resultaat.
Het is moeilijk om die cijfers te weerleggen. Uw marketingplan voor 2023 zou nalatig zijn zonder LinkedIn op te nemen. Het is een geweldige locatie om aan de slag te gaan met social selling, en het is nog steeds relevant.
Het gebruik van SEO
Recente wijzigingen van Google geven aan dat de praktijk van het volstoppen van inhoud met zoekwoorden om de ranking in zoekmachines te verhogen, aan zijn einde komt. De kunstmatige intelligentie van zoekmachines (AI) verbetert tot het punt dat het kan vertellen of een landingspagina of bericht is geschreven door een echt mens die de lezer wil helpen of door een SEO die slechts bestaande inhoud heeft geparafraseerd en volgepropt met trefwoorden.
Begrijp me niet verkeerd; ik zeg niet dat u zich geen zorgen moet maken over trefwoorden of zoekmachineoptimalisatie. Verander gewoon uw standpunt, en de dingen zullen er anders uitzien. Google en andere zoekmachines geven de voorkeur aan sites die diepgaande oplossingen bieden voor problemen van gebruikers boven sites met alleen maar meer backlinks en de doelterm dichter bij het begin van de titel van de HTML-tag.
Vermijd na 2023 het gebruik van onethische link farms, keyword stuffing en andere black hat SEO-praktijken.
Zero-click zoekopdrachten zijn een nieuwe ontwikkeling in zoekmachine optimalisatie (SEO). We streven allemaal naar de top van de zoekmachineresultaten met nauwkeurig geoptimaliseerde inhoud. Toch gebruikt Google af en toe ons antwoord als een featured snippet, en het verkeer daalt dramatisch. Er is momenteel geen manier om dit te verhelpen.
Als u niet wilt dat uw inhoud verloren gaat in een zee van nul-klik zoekopdrachten, moet u ervoor zorgen dat uw schrijven boeiend genoeg is om lezers betrokken te houden. Maar als ze alleen geïnteresseerd zijn in een snelle oplossing en de uitgelichte snippet die biedt, is de kans klein dat ze klant worden.
Reacties