Influencer marketing: wat doet een influencer eigenlijk?

brand
Influencer voor je merk of product

Influencer marketing: wat doet een influencer eigenlijk?

Sociale media is vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons leven. En met de opkomst en populariteit van sociale media is er ook een hele nieuwe woordenschat om onder de knie te krijgen. Een term waar je zeker al van gehoord hebt is influencer. Maar wat is een influencer eigenlijk? Wat doet zo’n influencer eigenlijk? En hoe kan je zelf jouw voordeel halen als ondernemer uit het fenomeen influencer? Hoog tijd om even dieper in te gaan op influencer marketing! Influencers en social media zijn dan ook één van de trends van 2022 in de marketingwereld.

Wat is een influencer?

De term influencer is afgeleid van het Engelse woord to influence wat zoveel betekent als beïnvloeden. Dat is dan ook exact wat een influencer doet. Het is een persoon die zijn of haar invloed gebruikt om, meestal via sociale media, anderen ertoe aan te zetten bepaald gedrag te vertonen. Dat gedrag komt meestal neer op het koopgedrag van mensen beïnvloeden. Influencers vind je in alle maten en vormen en hoeven niet per se miljoenenaccounts te zijn.

Wat is een influencer

Waar komt die invloed vandaan?

Een influencer gebruikt dus zijn of haar invloed om koopgedrag te sturen. Maar waar komt die invloed vandaan? Dat kan verschillende oorsprongen hebben. Zo zijn er influencers die dat zijn omdat ze bekend zijn. Anderen hebben dan weer doorheen de tijd hun expertise in een bepaalde materie getoond en dan heb je ook nog gewone mensen die door heel real te zijn een schare volgers hebben weten te verzamelen. Ook in Nederland heb je overigens best wel wat influencers van naam en faam. Denk bijvoorbeeld aan Nikkie Tutorials of Enzo Knol.

De platformen

Sociale media wordt vandaag de dag door meer dan de helft van de wereldbevolking dagelijks gebruikt. Dat is een gigantisch bereik en dat is het speelterrein van de influencers. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat meer en meer bedrijven wel iets zien in influencer marketing. Maar op welke platformen zit je nu best om als influencer aan de slag te gaan of om influencers te vinden? Dat kan in principe op elk mogelijk platform op sociale media maar toch springen er twee bovenuit. Instagram is de absolute heerser wat betreft bekende influencers en is ook ontzettend populair bij het type influencers die een levensstijl uitdragen. YouTube is dan weer fenomenaal voor influencers die vooral op een persoonlijk niveau met hun volgers interacteren. Dit zijn die influencers die hun persoonlijkheid als belangrijkste selling point hebben. Ook eentje om in de gaten te houden is trouwens TikTok. Dit platform is steeds populairder aan het worden, zeker in de jongere leeftijdscategorieën.

En wat is influencer marketing dan?

Influencer marketing is in essentie het trachten te verkopen van jouw product of dienst met de hulp van een influencer. Concreet zal de influencer in kwestie via zijn of haar sociale media kanalen jouw product of dienst promoten. Vaak zal dit op een vrij subtiele en natuurlijke manier gebeuren. De influencer gebruikt bijvoorbeeld jouw product of jouw dienst in een filmpje of een foto. In ruil voor het promoten van jouw product of dienst ontvangt de influencer geld.

Influencer marketing voor TikTok

 

Waarom werkt influencer marketing zo goed?

Influencer marketing is in korte tijd in zwang geraakt binnen de sector. Er zijn ook heel wat marketeers die zweren bij dit type marketing. Maar wat is hier nu de kracht van? Het grote voordeel aan influencer marketing in vergelijking met meer traditionele marketing is dat er een extra laag vertrouwen over gegoten is. Traditionele marketing is duidelijk voor de consument. Hij of zij is er zich zeer erg van bewust dat je hem of haar tracht te overhalen. Bij influencer marketing werk je via de tussenpersoon van de influencer. Vaker wel dan niet is het zo dat de volgers van de influencer in kwestie een grote vertrouwensband voelen met hem of haar. Ze zijn dan ook meer geneigd om geloof te hechten aan de kwaliteit van jouw dienst of product en tot aankoop over te gaan.

Bovendien is het ook zo dat je dankzij influencer marketing ontzettend doelgericht kunt adverteren. Ben je enkel geïnteresseerd in een bepaalde bevolkingsgroep? Heb je bijvoorbeeld een product voor mensen die into beauty zijn? Of wil je net bepaalde leeftijdsgroepen aanspreken? Misschien ben je op zoek naar influencers binnen een bepaald land of taalgebied? Ook influencer marketing in Nederlandheeft zo zijn plaats! Binnen elke niche heb je zelfs nog subniches die aan te spreken vallen. Denk bijvoorbeeld aan make-up binnen beauty, denk aan yoga binnen sport en ga zo maar door.

De juiste influencer voor jouw bedrijf

Wil je aan influencer marketing doen maar weet je niet goed waar te beginnen? Dan kan je best op voorhand even goed nadenken naar wat je eigenlijk op zoek bent. Een eerste vraag die ontzettend belangrijk is is bijvoorbeeld wat de waarden zijn die je uit wilt dragen. Je moet een influencer hebben die past bij jouw merk, bij jouw bedrijf, bij jouw imago en branding. Zijn jouw klanten allemaal brave dametjes? Dan heeft het weinig zin om met een bad boy in zee te gaan. Doe dus op voorhand goed onderzoek naar de demografie die de influencer aanspreekt.

Heb je dat voor elkaar? Dan denk je best ook even na over het aantal mensen dat je wilt bereiken. Als je er niet klaar voor bent is het onzin om tonnen geld uit te geven voor een bekende influencer en daarmee duizenden mensen te bereiken die je toch niet kunt bedienen. Een meer specifieke doelgroep bij een micro-influencer (iemand met slechts enkele duizenden volgers) kost minder en is dan effectiever voor jouw doeleinden. Tracht ten slotte ook in het achterhoofd te houden dat influencers dat geworden zijn door hun eigen ding te doen. Gun ze dan ook een beetje vrijheid om op hun manier jouw product of dienst aan hun volgers te presenteren!

Influencer marketing gebruiken

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.