7 tips om ook in 2022 hoger te komen in Google
Ook in 2022 gaat de strijd om de Google-gebruiker onverminderd door. Sterker nog: met jouw bedrijf online goed vindbaar zijn en door zoekmachines aangeboden worden aan internetgebruikers, wordt belangrijker dan ooit. Maar wat kun je in 2022 op het gebied van SEO doen om hoger te komen in Google, met alle positieve gevolgen van dien? We stelden een top 7 voor je op.
Niet alleen Google, maar wel gewoon Google
Maar eerst: een goede online strategie behelst natuurlijk meer dan alleen ‘hoog komen in Google’. Niet alleen zijn er naast Google nog veel andere zoekmachines; online zichtbaarheid en een goede digitale strategie hangen van meer factoren af dan van je vindbaarheid via zo’n zoekmachine. Denk bijvoorbeeld aan je social marketing strategie, of aan je leadopvolging.
Toch zien we in de praktijk dat de mate waarin Google jouw content aanbiedt aan gebruikers van zijn zoekmachines, steeds bepalender wordt voor de hoeveelheid traffic naar je landingspagina’s en daarmee uiteindelijk ook voor je omzet. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat veel ondernemers ‘hoog komen in Google’ bovenaan hun verlanglijstje hebben staan. Al die ondernemers helpen we natuurlijk graag.
Tip 1: Waardevolle, hoogwaardige content
Het is dé tip die we al een aantal jaar bovenaan dit soort lijstjes hebben staan, maar als je kijkt hoeveel ondernemers de kwaliteit van hun content nog niet zo serieus nemen, dan schieten de tranen in je ogen. We blijven het daarom maar zeggen: internetgebruikers zijn op zoek naar kwaliteitscontent die waarde toevoegt.
Wat we daarmee bedoelen? Verreweg de meeste online omzet komt voort uit vragen of problemen waarmee mensen worstelen. Ze komen niet op je site omdat ze een bruin-wit gestreept tapijt zoeken. Ze komen op je site omdat ze hun huis stijlvol willen inrichten en daaraan gerelateerde zoekwoorden in Google gooien. Dan helpt het enorm als jij blogs online hebt staan waarin je uitlegt hoe je je huis leuk inricht en dat je daarbij heel goed een bruin-wit gestreept tapijt kunt gebruiken.
En vul dat voorbeeld nu eens in voor jouw bedrijf. Heb je die informatie op je website staan?
Kun je zelf niet goed schrijven of heb je er eenvoudigweg geen tijd voor? Dan is het altijd nog verstandiger om te investeren in een online marketing bureau dan dat je dit uitstelt. Investeringen in goede content verdienen zichzelf terug!
Tip 2: Up to date blijven
Altijd leuk, een reisblog uit 2009 met daarin hotels, restaurants en bezienswaardigheden waarvan de helft niet meer bestaat. Het gaat niet om de hoeveelheid informatie op je website, het gaat om de kwaliteit ervan. En daar hoort ook actualiteit bij.
Zodra een bezoeker iets leest wat aantoonbaar niet meer klopt omdat het achterhaald is, verliest hij een belangrijk deel van het vertrouwen in je site. “Oh, dit is allemaal achterhaald”. Verouderde content is dodelijk. Liever wat minder content die up to date is, dan veel content waarvan een deel niet meer klopt.
Tip 3: Schrijf voor je lezer, niet voor Google
Steeds meer internetgebruikers weten hoe Google werkt en herkennen een tekst die uitsluitend als SEO-middel is geschreven. Zinsneden als ‘hoe lang kip braden’ die, met alle grammaticale en taalkundige chaos van dien, als SEO-link in een verder leuke blog over het bereiden van kip worden gestampt; daar worden we steeds minder blij van.
Je schrijft voor je lezer, niet voor Google. Google wordt overigens ook steeds slimmer, dus zorg nu maar eerst dat je een prettig leesbare, taaltechnisch kloppende tekst schrijft; dan heb je in ieder geval het belang van je klant op de eerste plaats staan.
Tip 4: Mobile first
Mocht je de boot hebben gemist: mobile friendly is voorbij. Het is inmiddels mobile first. Verreweg de meeste gebruikers komen via hun mobiele device je website binnen, dus zorg ervoor dat ie er op zo’n device goed uitziet. Desktop komt op plaats 2.
Tip 5: Linkbuilding
Veel ondernemers steken verhoudingsgewijs weinig tijd in het laten opnemen van verwijzingen naar hun bedrijfswebsite in andere bronnen. Dat betekent niet per se dat je allerlei bloggers of andere ondernemers grof geld moet betalen om over jouw bedrijf te schrijven. Je kunt je vaak al bij allerlei instanties en ondernemersverenigingen gratis aanmelden om genoemd te worden. Hoe zichtbaarder je bent (dus: hoe meer links naar jouw site), hoe serieuzer Google je neemt.
Tip 6: Website-structuur
Als Google je website al niet begrijpt, hoe moet een echte bezoeker dat dan wel doen? Het is en blijft van vitaal belang om je website op een logische, doordachte wijze in te richten. Daar zijn diverse richtlijnen en tips voor beschikbaar.
Als je dit niet op orde hebt, betekent dat twee dingen. Ten eerste: bezoekers komen niet op de pagina’s uit waar jij ze wilt hebben (dus: je conversie is naar de maan). Even zo belangrijk: Google zal minder verwijzen naar de pagina’s die slecht vindbaar zijn (dus: je traffic is naar de maan). Minder traffic én minder conversie: vul zelf maar in wat dat betekent.
Tip 7: Snippets, video’s en illustraties
Google Snippet voor “social media geschiedenis”
Je kent het vast wel: je gooit een vraag in Google en vindt direct een mooi uitgeschreven antwoord boven je zoekresultaten. Da’s een zogenaamde snippet, een tekstje van zo’n zestig woorden waarvan Google denkt dat het jouw vraag beantwoordt.
Lang niet elke zoekopdracht eindigt met een zoektocht op je website. Soms wil een bezoeker liever een video kijken, of een behulpzame illustratie delen, of gewoon een kort antwoord op zijn vraag. Zorg dus voor een mix in je content waarbij je rekening houdt met internetgedrag: als mensen video’s of illustraties zoeken, is je website dan een goede bron? En bij welke vragen zou jouw content als snippet getoond kunnen worden?
Kortom: content blijft king
Kortom: content blijft ook in 2022 king. Daar zul je als ondernemer, hoe groot of klein je ook bent, in mee moeten om niet achter te blijven. We zien niet voor niets dat grote ondernemingen hun budgetten voor contentmarketing in 2022 weer fors hebben verruimd ten opzichte van 2021.
Google is voor jou als ondernemer misschien een middel en geen doel, maar voor Google is het neerzetten van een prettige ervaring voor zijn gebruikers wel degelijk een einddoel. Zo gauw een doorverwijzing naar jouw website daar niet beter aan bijdraagt dan die van een ander, kom je niet hoger, maar lager. Neem je SEO-strategie dus serieus en maak vandaag nog werk van de verbeterkansen die er voor jouw onderneming liggen!
Reacties