Twitter marketing: 8 tips om meer uit Twitter te halen

brand
8 Twittertips door Omnileads

Twitter marketing: 8 tips om meer uit Twitter te halen

Gastblog door Daniël Mulder van Omnileads.nl (werkzaamheden zijn stopgezet) 

Als professioneel online marketeer zet ik social media en Twitter met succes in voor zowel mijzelf en voor klanten. Een veel gehoorde reden waarom men stopt met social media  marketing en met name Twitter marketing is ‘omdat het niet genoeg oplevert’.

De oorzaak hiervan is volgens mij een gebrek aan kennis over Twitter als marketingmiddel. Daarom deel ik in dit blog een aantal van mijn beste Twitter tips voor bedrijven en consumenten, waarmee iedereen structureel meer nieuwe volgers kan verdienen en het aantal vertoningen, likes en retweets kan verdubbelen in vijf minuten per dag. Ter onderbouwing bekijken we een actueel praktijkvoorbeeld met recente statistieken over de eerste twee maanden van 2016.

Twitter analyse rapportage door Omnileads

Prestaties twitter account van vier maanden jong

Bovenstaande afbeelding komt van Twitter Analytics en geeft de prestaties over de afgelopen 28 dagen weer voor een Twitteraccount van vier maanden oud. In de periode van 1 tot en met 10 januari bedroeg het gemiddeld aantal vertoningen van tweets 170 per dag. In de periode van 1 tot en met 10 februari is dit 633 weergeven per dag en momenteel zijn dit 900 vertoningen per dag ofwel 27000 per maand. Het account heeft 680 volgers en het betreft hier alleen de organische vertoningen van tweets en groei van volgers.

1. Zorg voor een aantrekkelijk profiel en tweets

De aankleding van het Twitteraccount is van groot belang. Twitter is een druk bezocht sociaal netwerk waar veel gebeurt. Iedereen doet zijn best om op te vallen en daar kun je natuurlijk niet bij achterblijven. Met behulp van de profielfoto en omslagfoto kan een eerste goede indruk gegeven worden. Dat, gekoppeld aan een kernachtige omschrijving van je waarde propositie, zorgt ervoor dat je je onderscheidt. Kies je gebruikersnaam met zorg uitgekozen te worden; dat is de vlag die de lading goed moet dekken. Wanneer er een keuze kan worden gemaakt voor een profiel met een persoonlijke pasfoto of een profielfoto met een bedrijfslogo, dan zal de optie met een pasfoto meer en makkelijker nieuwe volgers aantrekken en eerder geliket en geretweet worden.

2. Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen

Afbeelding trekken meer de aandacht dan tekst: tweets met afbeeldingen worden ook vaker gezien en deze tweets worden vaker geliket en geretweet. Gebruik daarom regelmatig zorgvuldig gekozen en hoge resolutie afbeeldingen van minimaal 800 bij 600 pixels in tweets als branded content. Naast meer views creëren we met deze branded content het gewenste imago door beelden te kiezen die een sterke associatie oproepen met onderwerpen waarmee wij onszelf, ons product of bedrijf willen associëren.

3. Gebruik Twitter Cards met grote afbeelding

De summary card met grote afbeelding is een tweet met ruimte voor het maximale aantal tekens waarbij tevens een grote afbeelding onder de tweet tekst wordt getoond. Deze afbeelding is een link naar een pagina op onze eigen website waarvan de URL is opgenomen in de tweet. Met deze Twitter card worden in feite hyperlinks gemaakt van afbeeldingen in tweets waardoor deze tweets meer aandacht trekken en er vaker op geklikt wordt. Om de Twitter card met grote afbeelding in te zetten moet er in de pagina waar naartoe we willen linken een paar extra regels html code worden opgenomen. Test vervolgens card met de Twitter card validator.

Twitter Card met grote afbeelding als link

Twitter Card met grote afbeelding als link

WordPress gebruikers kunnen eenvoudig gebruik maken van de Twitter card met grote afbeelding als de plugin WordPress SEO (Yoast) is geïnstalleerd. Met Yoast worden Twitter cards automatisch geactiveerd wanneer er onder Sociaal (tabblad Twitter) de optie Twitter card meta data opnemen wordt aangevinkt en het type samenvatting met grote afbeelding wordt gekozen. De uitgelichte afbeelding van blogs wordt vanaf dan automatisch gebruikt als de afbeelding voor de Twitter card wanneer de URL ervan wordt opgenomen in een tweet.

4. Meer volgers op Twitter krijgen

Een veel gehoord adagium “kwaliteit gaat boven kwantiteit” is in relatie tot het internet wat minder van toepassing. Uitzonderingen daargelaten, stelt een paar honderd Twitter volgers niet veel voor, ten minste als je Twitter zakelijk zo ruim mogelijk wilt inzetten. Bij BNN’ers groeit het Twitter account meestal spontaan en in een hoog tempo. Alle andere Twittergebruikers zullen echt hun best moeten doen om het aantal accounts dat hen volgt, snel te laten groeien. Om zelf volgers aan te trekken is het cruciaal dat we actief anderen gaan volgen en dat we accounts die ons spontaan zijn gaan volgen terug volgen. Accounts die actief terug volgen realiseren gemiddeld 250 procent meer nieuwe volgers dan accounts die dit niet doen. Uiteraard is het belangrijk om hierbij accounts te gaan volgen die zich in onze doelgroep bevinden.

5. Like, retweet en comment actief op tweets

Besteed dagelijks een paar minuten aan het liken en retweeten van tweets van anderen die relevant zijn voor onze eigen branche en doelgroepen. Wees hierbij zorgvuldig en like en retweet belangrijke accounts met aanzien en populaire tweets en van accounts die tot de doelgroep behoren. Deze accounts zullen dan geneigd zijn om ons ook te gaan volgen en wanneer dit voortduurt dan zal er een wisselwerking ontstaan waardoor deze accounts onze tweets ook zullen liken en retweeten mits die voldoende relevant, interessant en aantrekkelijk zijn. Tevens zorgt dit ervoor dat onze eigen timeline interessanter wordt voor onze eigen volgers vanwege een divers en uitgebreider aanbod van tweets die zij interessant vinden.

6. Tweet dagelijks en wanneer volgers actief zijn

Om ervoor te zorgen dat tweets daadwerkelijk gezien worden is het belangrijk om te tweeten op tijden dat de volgers van het account het meest actief zijn op Twitter. Er zijn tools voor het bepalen voor de optimale tijdstippen om te tweeten en het onderstaande voorbeeld is gemaakt met Followerwonk en de planningsfunctie voor Buffer. Ga naar Followerwonk, geef je account op en zoek ‘Most active hours for users…’ op. Deze grafiek geeft per uur van de dag aan hoe actief volgers van het Twitteraccount zijn op dat moment.

Optimale Tweet tijden voor 2 tweets per dag

Optimale Tweet tijden voor 2 tweets per dag

Bovenstaande grafiek is gemaakt met de Schedule at Buffer functie die u op Followerwonk kunt vinden onder de grafiek Most active hours for users…’ en waarmee de optimale tweet tijden voor een Twitteraccount kunnen worden bepaald. Timing bij het plaatsen van tweets is belangrijk en tweets geplaatst op tijden dat er veel volgers actief zijn zullen veel meer vertoningen en interactie genereren dan tweets die buiten die uren om geplaatst worden.

7. Kies veelgebruikte hashtags

Hashtags in tweets zijn links naar speciale pagina’s op twitter die tweets tonen die allemaal diezelfde hashtag bevatten: #durftevragen voor mensen die een algemene vraag stellen bijvoorbeeld. Hashtags geven een overzicht van alle tweets over een onderwerp en veel mensen gebruiken dit om meer tweets over een specifiek onderwerp te vinden. Hierdoor worden tweets met hashtags vaker getoond dan tweets zonder hashtag. Tweets met populaire en veel gebruikte hashtags worden meer getoond dan hashtags die zelden gebruikt worden. De juiste hashtag vinden is dan ook niet onbelangrijk als we het meeste uit onze tweets willen halen. Daarnaast gebruikt Google hashtags vaak om resultaten uit Twitter te tonen voor zoekopdrachten wat ook weer extra vertoningen oplevert.

Hashtag gebruik analyse Twitter met TweetChup

Hashtag gebruik analyse Twitter met TweetChup

Om veel gebruikte hashtags te vinden zijn er handige tools zoals TweetChup (discontinued). Met deze tool is het vinden van populaire tweets eenvoudig. Het is dan ook aan te raden om populaire hashtags op te sporen en om die structureel te gebruiken in tweets.

8. Stel Analytics doelen in en gebruik Twitter analyses

Om de prestatie steeds weer te verbeteren zijn tools die inzicht geven in welke tweets het meest aanslaan onmisbaar want niet alle tweets genereren evenveel vertoningen. Inzicht in het aantal vertoningen, likes en retweets vertelt ons wat werkt en wat minder goed werkt. Met deze kennis kunnen steeds de meest succesvolle soorten tweet formats worden herkend, worden geoptimaliseerd en opnieuw worden gebruikt. Statistieken over tweets kunnen worden gevonden met de analyse tool van Twitter (analytics.twitter.com) zelf. Daarbij biedt Google Analytics uitkomst om inzicht te krijgen in wat de bijdrage is geweest van Twitter en andere kanalen aan behaalde resultaten zoals gerealiseerde conversies.

Over Daniël Mulder

Daniël Mulder is all round online Marketeer gespecialiseerd in Google (Adwords gecertificeerd) en Twitter marketing voor bedrijven. Als oprichter Omnileads en autodidact programmeur en ontwikkelaar snapt hij de business kant én de technische kant. Ìdeale sparringspartner voor bedrijven die echte stappen online willen maken.

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *