Praktische tips voor een linkbuildingstrategie
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Links zorgen namelijk voor meer verkeer op jouw website. Veel marketingexperts proberen het reilen en zeilen van linkbuilding uit te leggen, maar ze geven vaak geen antwoord op de vraag: “Hoe zorg je nu concreet voor links?” Met een linkbuildingstrategie. We geven je praktische handvatten om direct met linkbuilding aan de slag te gaan.
Je publiek aanspreken
Om een succesvolle linkbuildingstrategie te bepalen, moet je eerst weten hoe je je huidige publiek groter maakt, of een heel nieuw publiek aanboort. Daarvoor moet het antwoord gevonden worden op twee vragen: ‘Wie is mijn publiek nu?’ en ‘Hoe ziet mijn ideale publiek eruit’?
Hiervoor moet wat research gedaan worden. Het is een goed idee om heel specifiek te beginnen. Bloeise zou zich bijvoorbeeld alleen op ondernemers kunnen richten met ondernemersnieuws en zakelijke artikelen. Dat is een vrij specifieke groep. Omdat we ook van nieuw publiek houden, plaatsen we ook veel over online marketing in andere branches. Daardoor is de kans groot dat ook marketeers ons blog weten te vinden. Zo kan dat met jouw website ook werken. Yoast, bekend van die handige WordPress plugin voor SEO, heeft al eens uit de doeken gedaan waarom linkbuilding zo belangrijk is.
Linkbuilding werkt ook met het uitwisselen van links. Maak daarom een lijstje van websites die jou mogelijk zouden kunnen helpen bij het bereiken van jouw publiek. Een link van deze websites kunnen het door jouw beoogde publiek aantrekken.
Een match op het gebied van content
Een link krijg je niet zomaar. Je moet geweldige content hebben om echt hoger in Google te komen. Het moet relevant zijn voor de website die de link plaatst en de content moet lezers aanspreken. Niet alleen jouw eigen lezers, maar ook dat van anderen. Zorg ervoor dat je stukken goed gestructureerd en nauwkeurig geschreven zijn.
Als je content op orde is, is het tijd om in de lijst van websites te duiken. Welke websites zouden misschien wel een link willen plaatsen? Wie een long tail keyword-aanpak hanteert, zal erachter komen dat het aantal websites dat bij de blogpost past, maar klein is. De kans is groot dat deze websites zeer graag een linkje plaatsen, omdat de content specifiek bij hun content past. Nog belangrijker: bezoekers die de link volgen zullen jouw content interessant vinden, waardoor de kans op conversie hoger is.
Outreach
Dit is voor velen het engste gedeelte: de outreach. Om op een website te komen, moet je contact zoeken met de website waar je graag op zou willen staan. Overtuig de redactie of eigenaar over de content op jouw website. Gaat het om een tastbaar product? Stuur dan een proefexemplaar op naar de website waar de link vandaan moet komen.
Goed om in het achterhoofd te houden: niemand houd van copy-paste of geautomatiseerde mails. Schrijf daarom altijd een persoonlijke e-mail. Bellen is eigenlijk nog beter. Je krijgt snel de vraag: wil je dan voor mij ook een link terugplaatsen? De zogeheten reciprocal link. Zijn ze goed of slecht voor je SEO? Julian Goldie tackelt het onderwerp in deze video.
Checklist voor je backlinkstrategie
Als het antwoord op de volgende vragen meer dan drie keer ‘ja’ is, is het plaatsen van een link de moeite waard:
- Gaat het om een legitieme site?
- Moet ik moeite doen een link te plaatsen?
- Heeft de pagina een logisch verband met mijn site?
- Gaat de link rechtstreeks bezoekers opleveren?
- Staan de huidige links op de website logisch geplaatst?
Kom je er zelf niet uit? Dan kan het zeer de moeite lonen om linkbuilding uit te besteden.
Reacties