De kracht van SEO influencer marketing
SEO influencer marketing wordt steeds belangrijker voor het scoren van goede posities in Google. Hoe kom jij onder de aandacht van de juiste SEO influencers? Hoe bouw je relaties op? En welke invloed heeft dit soort marketing op de SEO van jouw website?
SEO is nog steeds belangrijk
Dat de SEO in orde moet zijn als je wilt dat je website ook daadwerkelijk nieuwe klanten en omzet oplevert, is algemeen bekend. Maar SEO is veel meer dan alleen de YOAST-plugin installeren en keywords in een tekst zetten. Je wordt niet zomaar nummer 1 op Google.
Influencer marketing kan je helpen om de SEO-waarde van je website flink te verhogen. Bekende bloggers hebben typisch een website met autoriteit, maar het kan bij seo influencer marketing ook gaan om niche-sites. Krijg je van zo’n site een relevante link naar je website, dan kan je dit meteen bezoekers opleveren uit het publiek van de blogger. En Google ziet deze link ook als een ‘stem’ op jouw website, waardoor je hoger in de zoekresultaten komt te staan.
SEO influencers vinden
Er zijn diverse platforms waarop je een campagne kunt plaatsen met je gewenste links. Vervolgens kunnen influencers hierop reageren met een aanbod, en kun jij als adverteerder een selectie doen op basis van Trustflow, Citation flow, domain en page authority, aantal bezoekers, relevantie en natuurlijk de kosten. Zo kun je snel meerdere seo influencers vinden en inschakelen.
Daarnaast kun je ook een relatie opbouwen met interessante partijen in jouw specifieke niche. Laat af en toe een reactie achter op het blog, stel vragen of laat juist je expertise zien. Zo bouw je een goede verstandhouding die zeker helpt wanneer je de volgende stap neemt: benaderen van je gewenste SEO-influencer. Let op: ben je een serieus bedrijf en zie je echte toegevoegde waarde in dit blog? Besef dan dat ook die influencer ergens van moet leven. Daarom is het logisch om de influencer een vergoeding te bieden, dan kun je heel specifiek je wensen bespreken. Je kunt ook een product of dienst beschikbaar stellen ter review, maar zonder betaling weet je niet hoe dit uitpakt. Zorg er ook voor dat er een goede match is. Een influencer die anders praat over hele andere onderwerpen en nu opeens een lipstick aanprijst, is ongeloofwaardig.
Kwalitatieve backlinks scoren: linkbuilding
Backlinks blijven belangrijk. Lang geleden wilden marketeers overal lukraak backlinks scoren, want hoe meer was hoe beter. Die tijd is voorbij. Vandaag de dag gaat het om de kwaliteit van de backlinks, en dat vraagt om doorlopende linkbuilding. De pagina’s die jouw product of bedrijf linken, moeten relevant zijn. Anders is het een soort spam en dat accepteren de zoekmachines niet meer.
Zelf kun je hier ook invloed op uitoefenen, door gastblogs te schrijven. Als je een plekje krijgt op de website van een influencer, kun je over een onderwerp binnen het thema van de website schrijven. In je biografie neem je dan een linkje op naar je eigen website. Wil je een SEO-linkje, dan zul je typisch toch moeten betalen.
Content is king!
Content is het allerbelangrijkst vandaag de dag als je wilt scoren in Google. Vooral cornerstone content of super content is belangrijk. Dit is content waar je echte informatie verzamelt over één onderwerp: de superpagina die je moet lezen over bijvoorbeeld B2B contentmarketing of de Geschiedenis van het internet. Wees informatief en voorzichtig met een overdaad aan keywords. Voor je SEO influencer marketing is het zaak om bij je SEO influencers precies die cornerstone content te vinden en daar een linkje op te scoren.
Reacties