Social commerce trends voor 2023

brand
Social commerce trends

Social commerce trends voor 2023

Social commerce heeft in 2022 zichzelf bewezen en naar verwachting zet dit door in 2023. Wat zijn de social commerce trends voor 2023?

Je bedrijf onder de aandacht brengen bij potentiële klanten is de definitie van adverteren. Social media en zeker social commerce hebben dit ook als doel, maar gaan nog een stap verder. Het gaat om het connecten met de doelgroep en relevant voor hen blijven. Inmiddels kun je zowel op Facebook als Instagram direct je producten aanbieden. Wanneer je als webshop of winkelier dit nog niet doet, dan is het zeker aan te raden dit in 2023 te gaan doen. Dit was immers al de social commerce trend 2022. Wat de social commerce trends voor 2023 onder andere zijn, wordt in dit artikel behandeld. 

Social commerce in het kort 

Wat is social commerce? Social commerce is het direct verkopen van producten of diensten via social media. De bezoeker zal daardoor de volledige winkelbeleving en merkbeleving via het sociale platform hebben en niet meer de webshop van de aanbieder bezoeken. Een eigen e-commerce site hebben is niet nodig waardoor de drempel verlaagd wordt om een webwinkel te starten. Hoe groot is deze markt inmiddels? Volgens schattingen van Insider Intelligence gaat het om zo’n 27 miljard. Voor 2023 wordt een sterke stijging verwacht. Reden genoeg dus om je te verdiepen in de social commerce trends 2023. 

Social commerce trends

Er wordt een sterke stijging voor social commerce verwacht

Nu het is moment om te starten 

In welke branche je ook zit, de kans is zeer groot dat er al prominente bedrijven aan social commerce doen. Hoe eerder je er bij bent, des te groter de kans op succes doorgaans is. Zoals voor alle social media accounts geldt, is groeien een stuk makkelijker wanneer je al een grote hoeveelheid volgers hebt. Volgers kopen of andere interacties van gebruikers manipuleren is niet toegestaan. De ACM (Autoriteit Consument & Markt) ziet hier streng op toe en kan boetes uitdelen. Wanneer je zelf geen social media guru bent, schakel dan een specialist zoals Bloeise in. 

Influencer marketing 

Een van de social commerce trends voor 2023 zal het werken met influencers zijn. Het is logisch dat bij social commerce en social selling influencers een rol spelen. Doordat de gebruiker niet meer het social media platform hoeft te verlaten om de aankoop te doen, is het ook logisch dat de gebruiker via social media met jouw merk of bedrijf in aanraking komt. Instagram geeft aan dat maar liefst 1 op de 2 gebruikers het platform gebruiken om nieuwe merken te ontdekken. 

Gebruik social media zal nog verder stijgen 

Wist je dat volgens schattingen gemiddeld zo’n 15% van het wakkere leven door mensen op social media doorgebracht wordt? In Nederland was in 2019 88% van de bevolking van 12 jaar of ouder dagelijks online! Zeker wanneer jij voor de verkoop van jouw producten of diensten jongeren als doelgroep hebt, kun je niet meer om social media heen. 

Nieuwe social media platformen 

TikTok is het meest recente succesvoorbeeld van een social media platform dat een significant deel van de gebruikers naar zich toe heeft weten te trekken. Een platform als BeReal is ook een opmars aan het maken. In hoeverre ben jij bekend met nieuwe social media platforms? De kans is groot dat er in 2023 nieuwe spelers komen of andere platformen hun groei doorzetten. Ook hier geldt weer, zorg dat je er op tijd bij bent om mee te kunnen groeien. Opvallen tussen een klein aantal gebruikers is makkelijker dan wanneer een social media platform zo groot is dat de markt eigenlijk al verzadigd is. 

Tot slot: werken met social media specialisten 

Social media is een volwassen verkoopkanaal aan het worden en in 2023 zal dit naar verwachting doorgaan. Bij zo’n verkoopkanaal managen zullen binnen bedrijven functies moeten ontstaan om dit goed te doen. Verdiep je nu al in externe partijen die dit voor jou kunnen doen of haal op tijd de juiste mensen in huis. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *