Wat is beter: Adverteren op Facebook of Linkedin?

brand

Gastblog door Patricia van Bergeijk van B2B Leadgeneratie

De wereld van social advertising kan er best overweldigend uitzien. Je hebt zoveel mogelijkheden en opties en hoeveel geld zou je moeten uitgeven? Een andere vraag die op popt is wat mag je qua resultaten verwachten van een social advertentie. Zou je het wel moeten inzetten omdat je zelf ook zoveel kan publiceren als je wilt, voor niets! En welk kanaal kan je dan het beste gebruiken? LinkedIn in met 4,4 miljoen gebruikers (en 0,5 miljoen dagelijks) of Facebook met 10.8 miljoen gebruikers (7,6 miljoen dagelijks) in Nederland. Als je werkt in een B2B-omgeving zou je denken dat LinkedIn het slimste is, maar het imago van LinkedIn is dat het wel duur is. Maar is dat wel zo?

Als eigenaar van een bedrijf of marketeer wil je zoveel mogelijk onder de aandacht komen van jouw potentiële klant. Als je een Facebook bedrijfspagina hebt, heb je vast wel eens bericht promoten zien staan bij een bericht dat je op je bedrijfspagina hebt gezet. Soortgelijks zie je ook voorbij komen op LinkedIn als je een adverteerdersaccount hebt. Dit zijn de betaalde content promotie mogelijkheden die ieder netwerk heeft. Maar hoe kan je als bedrijf profiteren van deze opties? Ik heb informatie verzameld en zal proberen antwoord te geven op deze vraag.

De handeling om te adverteren op Facebook en LinkedIn is eenvoudig. Je moet slechts 3 dingen weten:

  1. Wat wil je promoten, de advertentie
  2. Wie wil je bereiken, je doelgroep
  3. Hoeveel wil je investeren, budget

Voordat we beginnen, zijn hier een paar zaken om rekening mee te houden:

  1. Er zijn veel soorten advertentiecampagnes die je op social media kunt uitvoeren. Voor deze vergelijking richt ik me alleen op Facebook en LinkedIn maar er zijn veel meer mogelijkheden voor B2B-leadgeneratie.
  2. Het antwoord welk kanaal “het beste” is, zal waarschijnlijk van onderneming tot onderneming verschillen. Er zijn veel variabelen zoals imago, boodschap, ervaring en doelgroep. Het doel van dit artikel is informeren zodat jij een beter besluit kan nemen. Maar zoals met de meeste zaken in marketing, moet je testen om echt zeker te weten wat er voor jou werkt.
  3. Dit artikel is gebaseerd op mijn eigen ervaringen met bedrijven die soortgelijke campagnes uitvoeren op zowel Facebook als LinkedIn.

Doelgroep

Hiermee bedoel ik, hoe effectief kan jij je ideale klant vinden.

Er heerst het gevoel dat je bijvoorbeeld ondernemers niet goed op Facebook kan targeten en dat je hiervoor beter LinkedIn kan gebruiken. Maar de waarheid is dat je op beide kanalen doelgroepen heel effectief kunt bereiken.

Overeenkomsten Facebook en LinkedIn:

  • Op Facebook en LinkedIn kun je mensen uit je e-mail database opnieuw targeten;
  • Mensen die je website bezoeken;
  • Mensen targeten die nog nooit van je hebben gehoord met gegevens zoals functietitel, industrie, leeftijd en plaats

Een van de grootste voordelen van Facebook is dat je niet alleen mensen target op demografische informatie, maar dat je je ook kan richten op hun interesses.

Interesse targeting

social advertising - Facebook

Facebook heeft veel gegevens over wat mensen doen en leuk vinden. Dit betekent dat als je op zoek bent naar bedrijfseigenaren die ook geïnteresseerd zijn in zelfontwikkeling en online influencers zoals Gary Vaynerchuk, je dit op Facebook kunt doen (en niet op LinkedIn). Of als jij wilt richten op eigenaren van bedrijven die geïnteresseerd zijn in sport, gaat dit perfect in Facebook.

Facebook heeft ook het extra voordeel van het bezitten van Instagram, dat heel hard aan het groeien is.

Omdat meer mensen Facebook gebruiken (en vaker), is de kans groter dat je de mensen kunt vinden en targeten waarnaar je op zoek bent.

Ten slotte heeft Facebook een geweldige targeting-optie genaamd “lookalike audiences“. Dit betekent dat je een e-maildatabase van je bestaande klanten kunt uploaden of je bestaande leads of mensen die je inhoud gebruiken retarget en meer vergelijkbare mensen kunt vinden.

LinkedIn heeft een “publieksuitbreiding” -functie, maar de mogelijkheden zijn beperkter dan in Facebook

Bedrijfsgrootte targeting

Een van de grootste voordelen die LinkedIn heeft, is met de gegevens die ze opslaan over bedrijven en bedrijfseigenaren in de B2B-omgeving. Naar mijn ervaring heeft LinkedIn, wanneer jij je richt op B2B en functies op hoger niveau (management en C-level) of specifiek op grote bedrijven, veel meer gegevens tot zijn beschikking.

Een van de redenen hiervoor is dat mensen die zich aanmelden voor een LinkedIn-account, LinkedIn precies vertellen wie ze zijn (hun functie, voor wie ze werken, hoe groot het bedrijf is, enz.).

LinkedIn geeft je vervolgens de mogelijkheid om die informatie in te voeren in zijn advertentieplatform, om precies die mensen te targeten die je wilt bereiken.

Een ander voordeel dat LinkedIn heeft, is dat het gegevens heeft zoals “bedrijfsgrootte”. Dit is een zeer krachtige targetingfunctie voor de bedrijven waarmee ik op LinkedIn heb gewerkt.

Laserfocus targeten

Als je bijvoorbeeld mensen op Facebook target met de functienaam ‘CEO’, krijg je allerlei soorten bedrijven van verschillende grootte. Dat is prima, als je met allerlei verschillende bedrijven werkt. Maar wat als je alleen wilt werken met bedrijven met 10 of meer werknemers? Er zijn een aantal dingen die je kan doen om de kans te verkleinen dat je met kleinere bedrijven op Facebook werkt, maar op LinkedIn kan je precies de exacte grootte van een bedrijf invoeren die je wilt targeten.

Samenvatting doelgroep targeting

Beide social advertising kanalen hebben zeer krachtige targetingopties. Hoewel Facebook minder B2B-gegevens beschikbaar heeft in vergelijking met LinkedIn, maakt het het goed met zijn indrukwekkende op interesse gebaseerde targetingopties en het feit dat dit het grootste sociale mediakanaal is.

En hoewel LinkedIn minder gebruikers heeft dan Facebook en je niet op interesses kan targeten, maakt het het goed met een breed scala aan targetingopties bij targeting op bedrijfsnaam, functie, bedrijfsgrootte, enzovoort.

Intelligentie

Wat ik hiermee bedoel: hoe slim is het social media kanaal om je te helpen om met je advertenties de juiste mensen te bereiken.

Wat sommige mensen zeggen: Facebook is veel slimmer dan LinkedIn, omdat het je advertentiecampagne zelf zal optimaliseren om betere resultaten te krijgen.

De waarheid: Yep, dit is waar. Zodra je Facebook in de juiste richting hebt gewezen (en ervan uitgaand dat je doelgroep en berichten goed zijn), kijkt Facebook naar trends in de gegevens van degenen die je advertentie zien en in leads converteren.

Als ze een bepaalde groep mensen opmerken die het meest converteren binnen jouw doelgroep, zullen ze beginnen je advertenties weer te geven aan meer van dat soort mensen. Dit gebeurt automatisch zonder dat je je hier zorgen over hoeft te maken.

Facebook heeft zwaar geïnvesteerd in het maken van een advertentieplatform dat resultaten oplevert. Ze willen dat je resultaten boekt, omdat je langer zult blijven betalen en gebruiken.

LinkedIn is nog steeds achtergebleven als het gaat om de intelligentie van het algoritme op hun advertentieplatform. Natuurlijk kun je de test splitsen (op dezelfde manier als op Facebook), wat wel helpt. Maar het optimaliseert niet automatisch je campagne om je te helpen betere resultaten te boeken met minimale inspanningen.

LinkedIn heeft hier nog veel in te halen. Maar dit zal zeker in 2019 gaan veranderen.

Kosten

Hiermee bedoel ik de kosten per lead.

Het imago is dat adverteren op LinkedIn duurder is dan op Facebook.

De waarheid: Yep, dit klopt. Over het algemeen zijn de kosten voor adverteren op LinkedIn duurder dan op Facebook. Laat dit je echter niet helemaal afschrikken met LinkedIn te gaan adverteren. Duurdere leads, is niet altijd een slechte zaak, als de kwaliteit en de ROI van die leads hoger zijn.

Adverteren op Facebook wordt duurder

Over het algemeen zijn de kosten op Facebook nu lager in vergelijking met LinkedIn. Maar de kosten van adverteren op Facebook zijn gestaag gestegen.

Waarom?

Meer en meer bedrijven stromen massaal naar Facebook-advertenties.

Hoe meer mensen het Facebook advertentieplatform gebruiken, hoe duurder het voor iedereen is om daar reclame te maken. Dus ja, op dit moment is het goedkoper om te adverteren op Facebook (in de meeste gevallen). Maar het zal interessant zijn om te zien wat er de komende jaren gebeurt.

Kwalitatief goede leads op LinkedIn

LinkedIn leads kosten meestal meer dan Facebook, maar als je leads van hoge kwaliteit genereert, met een hoge ROI, is het misschien de moeite waard om iets meer te betalen. Dat wil niet zeggen dat Facebook leads van lage kwaliteit zijn. Ik zeg alleen dat de hogere kosten per lead je niet moeten laten afschrikken.

Vanwege het aantal variabelen op de kosten per lead, raad ik je aan beide kanalen te testen, om te zien wat voor jou het beste werkt (in termen van kosten per lead, kwaliteit en ROI).

Conclusie

Facebook of Linkedin adverteren

Wat is beter, adverteren op LinkedIn of Facebook?

Om eerlijk te zijn, ze zijn allebei sterk op hun eigen manier. Maar als ik één kanaal moest kiezen, geloof ik dat Facebook op dit moment meer voordelen heeft ten opzichte van LinkedIn, vanwege het slimme algoritme, lagere kosten per lead en slimme targetingopties.

Uiteindelijk zal het antwoord op ‘welk kanaal het beste is’ voor jouw bedrijf grotendeels afhangen van degene die je target en waar ze zich het meest bevinden.

Dus dit is mijn laatste advies:

Als potentiële klanten zowel LinkedIn als Facebook gebruiken, voer dan een campagne uit om de resultaten te vergelijken. Kijk niet alleen naar de kosten per lead. Kijk ook naar de kwaliteit van die leads en de ROI.

Gastblog door Patricia van Bergeijk van B2B Leadgeneratie

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.