Als zzp’er een auto leasen in tijden van corona: is dat slim?

brand
Als zzp’er een auto leasen in tijden van corona: is dat slim?

Als zzp’er een auto leasen in tijden van corona: is dat slim?

De coronacrisis laat diepe sporen na in ieder denkbaar segment van de economie. Dat het aantal faillissementen in 2020 historisch laag was, is dan ook slechts de stilte voor een onvermijdelijke storm. Als alle Nederlanders eenmaal gevaccineerd zijn, de IC’s langzaam leeg lopen en de ziekenhuizen weer op normale capaciteit kunnen draaien, dan pas begint de echte storm in onze economie. Vrijwel iedere ondernemer probeert momenteel dan ook vooruit te kijken: hoe ziet de wereld eruit ‘ná corona’? Dat is een fundamentele vraag waarvan het antwoord impact heeft op veel bedrijfsmatige besluiten, niet alleen voor grote ondernemingen, maar ook voor zelfstandig ondernemers.

Mobiliteit in coronatijd

Mobiliteit is één van die bedrijfsmatige onderwerpen waar momenteel veel verandert onder druk van de coronacrisis. Het verplicht thuiswerken, het (deels) moeten sluiten van je onderneming en het niet fysiek in contact kunnen komen met je klanten, het heeft er allemaal voor gezorgd dat de vraag naar mobiliteit drastisch is teruggelopen, en daarmee ook de vraag naar bijvoorbeeld leaseauto’s. Maar blijft dat op langere termijn ook zo? Hoe spring je daar als zzp’er bijvoorbeeld op in? Is het überhaupt nog verstandig om een auto of bedrijfswagen te leasen, en zo ja, wat zijn dan goede opties?

Leasebeleid grote ondernemingen onder de loep

Mobiliteitsbeleid onder de loep

Het mobiliteitsvraagstuk speelt momenteel bij vrijwel elke grote onderneming in Nederland. Dan gaat het zowel om multinationals met duizenden medewerkers als om bedrijven met een paar honderd werknemers. Onder dat mobiliteitsvraagstuk wordt verstaan: hoe mobiel moeten onze medewerkers ná de coronacrisis zijn of worden en wat is er voor nodig om dat te bereiken?

Veel ondernemingen hebben bijvoorbeeld al kantoorpanden afgestoten om voor te sorteren op een toekomst waarin structureel meer wordt thuisgewerkt. Dat maakt het minder aantrekkelijk om voor tal van medewerkers dure abonnementen voor het openbaar vervoer af te sluiten.

Maar ook voor werknemers die niet op kantoor, maar bijvoorbeeld veel bij klanten en/of partners in binnen- en buitenland werken, ziet de toekomst er waarschijnlijk anders uit. Bedrijven wereldwijd hebben de mogelijkheden van digitaal werken en vergaderen ontdekt en zullen minder geneigd zijn veel geld te besteden aan het laten overvliegen van personeel als dat ook kan worden voorkomen. Daar komt nog bij dat, onder druk van de huidige crisis, die mogelijkheden om op afstand samen te werken ook snel zijn doorontwikkeld.

Uiteindelijk hebben mobiliteitsvraagstukken veel impact op bijvoorbeeld de leasevloot van grote bedrijven. Leaseauto’s staan momenteel stil, maar de maandelijkse lasten lopen door. Maar leasecontracten afkopen en alle auto’s afstoten, is dat wel handig met het oog op een wereld ná corona?

Mobiliteit wordt ‘gewoon’ weer belangrijk

Mobiliteit na coronacrisis

We kunnen het ons nu wellicht nog niet voorstellen, maar mobiliteit wordt in de nabije toekomst gewoon weer belangrijk. Dat woord ‘gewoon’ betekent niet dat alles weer wordt zoals het ooit was, maar zodra het weer kan, zullen ondernemers direct weer de voordelen willen gebruiken van het kunnen bezoeken van klanten, samenwerken op locatie en fysiek ontmoeten van leveranciers of andere partijen.

Het is belangrijk om dat in het achterhoofd te houden en niet klakkeloos alles wat met mobiliteit van doen heeft, als achterhaald te bestempelen. Het moment direct na de coronacrisis wordt namelijk een belangrijk moment. Zodra overheidssteun wegvalt, zullen veel bedrijven alsnog het onderspit delven en in de problemen terechtkomen. Dat is natuurlijk geen prettig vooruitzicht, maar ook een kans voor ondernemers om zich te onderscheiden. Wie het best inspeelt op dat moment, kan als winnaar uit de strijd komen en zich juist onttrekken aan de malaise. Mobiliteit maakt daar een onderdeel van uit.

En leasen voor de zzp’er?

Autoleasen in coronatijd als zzper

Als je als zzp’er je auto de deur uit doet en je volledig richt op thuiswerken, nu en in de toekomst, kan het zomaar zijn dat je jezelf een achterstand op je concurrenten cadeau doet. Zodra de beperkingen van vandaag zijn opgeheven, ben jij immers degene die niet mobiel is en die niet eenvoudig naar (potentiële) klanten kan.

Het is dus helemaal niet gek om je, als je bijvoorbeeld nu start met je eigen bedrijf, tóch te richten op mobiliteit. Dat kan je immers die voorsprong geven die je na de coronacrisis nodig hebt. Het is belangrijk nú voor te sorteren op hoe je stráks je onderneming wilt voeren.

Kopen of leasen

Een onverwacht gevolg van de coronacrisis is dat de aanschaf van een auto duurder is geworden. Hoewel je zou verwachten dat een kleinere vraag zou leiden tot lagere prijzen, is het tegenovergestelde gebeurd.

Dat heeft drie oorzaken:

  1. Veel forenzen hebben een tweedehands of zelfs nieuwe auto gekocht om niet van het OV gebruik te hoeven maken tijdens de coronacrisis;
  2. De lage brandstofprijzen én de afwezigheid van files hebben rijden interessanter gemaakt dan voorheen;
  3. Fabrieken van autofabrikanten zijn ook (deels) gesloten geweest en konden minder produceren.

Hogere prijzen dus, en niet direct een veel lagere vraag. Als je als zzp’er had verwacht in deze tijd voor een prikkie een auto of bedrijfswagen op de kop te kunnen tikken, kom je dus bedrogen uit. Daarom is zakelijk leasen weer een stukje interessanter geworden dan het al was.

De verschillende leaseopties

In dat kader heb je grofweg drie opties, waarbij er niet zoveel verschil bestaat tussen een auto leasen of een bedrijfswagen leasen (zzp):

  • Operational lease
  • Financial lease
  • Private lease

De verschillen tussen deze vormen zijn onder meer wie eigenaar is van de auto, de inhoud van de leaseovereenkomst (wel of geen onderhoud/belasting/verzekering moeten betalen, bijvoorbeeld) en of er sprake is van een kilometerbeperking.

Shortlease beperkt het risico

Los van welke variant je uiteindelijk kiest, is er een vierde optie die vooral voor (startende) zzp’ers interessant is: short lease. Nu zegt de term short lease niets over het type overeenkomst – vaak is het een vorm van financial lease – maar wél iets over de looptijd ervan.

De meeste traditionele leasecontracten moet je voor vijf jaar afsluiten. Daarnaast zijn er een hoop voorwaarden, zoals het kunnen overleggen van enkele jaren aan financiële gegevens, waaraan je moet voldoen om zo’n contract te kunnen afsluiten. Short lease biedt een oplossing aan vooral zzp’ers die ofwel niet aan die voorwaarden kunnen voldoen – omdat ze bijvoorbeeld net gestart zijn – ofwel geen zin hebben om zestig maanden vast te zitten aan een contract. Short lease is iets duurder dan traditionele leasevormen, maar de flexibiliteit maakt veel goed. Daarnaast geldt altijd: alle betaalde btw is aftrekbaar.

Wat voor auto leasen?

elektrische auto leasen zzp

Als je dan besluit dat het, ook tijdens de coronacrisis, eigenlijk best wel slim is om toch die auto te leasen, dan rijst de volgende vraag: wat voor auto moet het worden? Dat ligt uiteraard totaal aan je behoeften, de wijze waarop je je auto of bedrijfswagen gaat gebruiken en ook aan je persoonlijke voorkeuren.

De belangrijkste afweging is de vraag of je een tweedehands of een nieuwe auto gaat leasen. Tweedehands auto’s zijn veel goedkoper te leasen en het eventuele bijtellingspercentage ligt vaak ook lager dan bij gloednieuwe auto’s. Daar staat tegenover dat nieuwere auto’s zuiniger rijden, dus als je veel kilometers maakt, kan het verschil in kosten daarmee kleiner worden.

Daarnaast moet je afwegen of je een benzineauto, een dieselauto of wellicht een elektrische auto leasen wilt. Vooral op het gebied van elektrisch rijden verandert er ieder jaar veel. Bijtellingspercentages schommelen ook enorm, dus lees je goed in en laat je degelijk informeren over deze optie. Als je slimme keuzes maakt, kun je hier ook in 2021 mooie deals vinden en je als zzp’er op een voordelige manier verzekeren van goede mobiliteit.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

1 Reactie
  • Monique schreef:

    Corona had een negatief effect op bepaalde branches, maar ook een positieve invloed op andere gebieden. Corona zal niet verdwijnen. Het zal nog enkele jaren blijven, dus ondernemers moeten zich aanpassen. Prachtig artikel dat je met lezers deelt. Met deze informatie kunnen zzper’s overwegen om een auto te leasen. Komen lease auto’s met alarmsystemen die voertuigvolgsystemen of extra startonderbreker bevatten?

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.