Column: Het totale plaatje van reclame

brand
reclame in beeld en tekst

Column: Het totale plaatje van reclame

Tekst zonder beeld trekt minder de aandacht. Daar ben ik na zeven dagen zonder headerfoto’s op de website wel achter. Mijn WordPress template werd niet meer bijgewerkt. Daarmee kregen bezoekers niet meer het totale plaatje. En dat is niet bevorderlijk voor de communicatiekracht. Een blik op beeldmateriaal.

Een foto kan meer vertellen dan 1000 woorden. Maar daar boven? Een foto met een persoon erop valt meer op dan zonder persoon. Een halfnaakt persoon doet het weer beter dan een bedekt persoon. Video werkt weer beter dan stilstaand beeld. De laatste overtreffende stap kun jezelf wel invullen.

Uitstraling

Een blog zonder afbeeldingen doet bijna denken aan een krant van voor de oorlog. Je moet echt gaan koppensnellen om te zien waar het over gaat. Een mooie afbeelding maakt direct een mooier verhaal. Als blogger betekent dat dat je niet alleen schrijver bent. Het totaalplaatje moet kloppen, de uitstraling passend zijn bij het blog en het bedrijf erachter.

De 3-30-300 regel

Hoe werken tekst en beeld samen? De 3-30-300 regel illustreert dat duidelijk:

  • Je hebt drie seconden om de aandacht te vangen. Vergelijkbaar met de twee seconden om iemand te beoordelen. In drie seconden zie je vooral de titel en de bijbehorende afbeelding. Als de afbeelding al direct een matig of slecht gevoel overbrengt, kleurt dat de beoordeling: ga ik dit lezen? Klik ik of scroll ik door?
  • Je hebt 30 seconden om je lezer te interesseren. Dat doe je met een steengoede intro, kopjes en eventuele andere afbeeldingen. De intro moet direct relevantie oproepen, zoals een herkenbaar probleem, een sterke belofte of een intrigerende vraag. Des te meer je artikel aansluit bij een doelgroep, hoe gemakkelijker het is om je lezers te interesseren. Uiteraard moet de intro aansluiten bij de titel en afbeelding.
  • Je hebt 300 seconden om de belofte waar te maken. Na vijf minuten is het klaar: de lezer wil verder. Of het artikel is gelezen, of het artikel wordt bewaard voor later, of het is gewoon welletjes geweest. De gemiddelde leessnelheid is 300 woorden per minuut. Schrijf je een stuk langer dan 1500 woorden? Dan is het verstandig om deze ook als PDF beschikbaar te stellen voor later. Handig om mailadressen te verzamelen bijvoorbeeld.

Het juiste plaatje

Als freelance blogger voor Emerce mocht ik in het begin zelf een afbeelding bij het blog zoeken in een stockphoto database. Gelukkig werd die taak later door een designer of ander soort beeldspecialist overgenomen, want dat is knap lastig, zeker omdat je voor zo’n welbekend en populair blog het juiste plaatje wilt tonen. Dit artikel maakte mij dat duidelijk:

Het juiste plaatje

Bron: Emerce

Het artikel gaat over inbound marketing: het aantrekken van klanten. Iets dat door Jan en alleman wordt geïllustreerd met magneten. De beeldspecialist koos voor een ‘vliegtuig flagger’: iemand die een vliegtuig de juiste weg op signaleert.

Beeldmateriaal vinden

Maar soms moet jezelf het beeldmateriaal erbij zoeken. Er zijn legio sites die gratis – dus commercieel te gebruiken zonder bronvermelding of risico op claims of rechtszaken – afbeeldingen bieden. Dit rijtje raad ik aan:

Er zijn er veel meer natuurlijk. Hier heb je een kort lijstje ván lijstjes:

Bewerken van afbeeldingen kan gratis met Gimp of Picmonkey.com.

Beeldmateriaal kiezen

Dit vind ik dus een lastig klusje, en ik kan me voorstellen dat ik daar niet alleen in sta. De volgende tips geef ik graag:

  • Past het bij je website? Bestaan headerfoto’s uit foto’s of illustraties? Zijn er huisstijlkleuren die je graag laat terugkomen? Past de afbeelding bij je merk? Zo vind je op Bloeise regelmatig foto’s van planten bijvoorbeeld.
  • Ondersteunt het je verhaal? De afbeelding moet je verhaal sterker maken, niet verwarren. Begrijpt een lezer binnen drie seconden op basis van jouw afbeelding en je titel wat je wil vertellen? Of je nu vertelt over een product, dienst of een vergelijking maakt, het onderwerp moet centraal staan op de afbeelding.
  • Roept het emotie op? Typische emoties die worden opgeroepen met afbeeldingen zijn: angst, vertrouwen, jaloezie, trots, nostalgie. Wat doet de afbeelding met de lezer op een emotioneel niveau?
  • Kwaliteit! Scherpe foto op het juiste formaat dat duidelijk kwaliteit uitstraalt. Uniek voor jouw publiek: niet zo’n afbeelding die al je concurrenten ook gebruiken. Originaliteit is een teken van kwaliteit.
  • Mensen? Mensen kijken graag naar mensen. Maar liever geen stockphoto mensen: mooie multiculturele kantoormensen in kreukloze maatpakken die lachend en giechelend melk drinken terwijl ze naar een PowerPoint presentatie kijken. Het moet je doelgroep zijn die je laat zien. Let ook op de kleren: past die bij je doelgroep? Wat zegt een jaren ’70 outfit bijvoorbeeld?

Uiteraard ook bij offline reclame

Bovenstaande geldt natuurlijk net zo goed voor offline reclame materiaal zoals flyers, briefpaper, visitekaartjes, enveloppen, bierviltjes, stickers, folders of banners. Want daar zijn twee grote verschillen met online communicatie:

  • Het is onpersoonlijk. One to many zoals dat heet. Een keer gemaakt en daarna vrij verspreid. Natuurlijk: je kan een mailing wel personaliseren, maar dat doe je niet bij visitekaartjes of posters. De doelgroep kies je door de manier van verspreiden: wie geef je een visitekaartje, waar hang je de poster op.
  • Het is real life. En ja dat is een positief iets J Het betekent alleen wel dat de doelgroep doorgaans niet achter zijn PC zit als hij de reclameboodschap ziet, en de mobiel erbij moet pakken. Offline reclame materiaal resulteert niet zo snel in kliks, eerder in views, waar eventueel later nog een actie uit voortvloeit. Dat maakt het belang van de juiste afbeelding nog groter.

Je eigen beeldbank

Laatste tip: maak je eigen beeldbank. Afbeeldingen die passen bij je bedrijf en die terugkerende thema’s goed illustreren. Kijk maar naar de standaardfoto van een Nu.nl bij een bericht over politie-inzet bijvoorbeeld. Ga je op zoek naar afbeeldingen, doe dit dat niet alleen voor dat ene blog dat je nu de wereld in wil sturen, maar kies mogelijke afbeeldingen en sla die op. Zo krijg je veel meer feeling met de juiste onderwerpen, kleuren en originaliteit.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *