Direct mailing in 2019: zo werkt het
Direct mailing, werkt dat nog in 2019? Niet iedereen is altijd en overal online. Het kan nog steeds lonen om een campagne op te zetten die per brief wordt verstuurd, of die terugkomt in een tijdschrift of een krant. Wel vragen de veranderende tijden om een andere aanpak.
De waarde van print neemt weer toe
Consumenten zijn niet alleen online te vinden. Direct mailing is nog steeds relevant. In 2019 wordt nog steeds regelmatig een tijdschrift of een krant gelezen. Sterker nog: Brits onderzoek bevestigt een comeback van print en toegenomen waardering van jongeren voor dit ‘oude’ medium. Print vormt namelijk voor veel mensen een rustmomentje. Bovendien wordt de inhoud als ‘dieper’ ervaren dan bij online lezen.
De informatie die wordt aangeboden in direct mailing wordt gezien als ‘meer betrouwbaar’. Dat heeft ook te maken met het feit dat het aantal poststukken afneemt. De attentiewaarde neemt hierdoor toe.
Gebruikmaken van mobiele systemen bij direct mailing
Vervolgens is de vraag: waar leidt je je lezers van jouw direct mailing naar toe? Net zoals bij radio is online de meest logische stap, en dan met name (maar niet uitsluitend) mobile. Uit onderzoek van Statista blijkt dat er in 2018 zo’n 3,7 miljard mobiele gebruikers waren. Daarom is het verstandig om een landingpagina responsive te maken, zodat deze ook goed wordt weergegeven op een mobiele telefoon.
Bezit je al over wat data over het kanaalgebruik van je doelgroep? Dan kun je deze volledig inzetten bij je marketing campagne. Want daarmee leer je welk kanaal jouw doelgroep het liefst voor welke actie gebruikt. En dus via welk kanaal je jouw boodschap het beste kunt vertellen.
Een-op-een contact
Hoe willen we het liefst worden aangesproken? Inderdaad, persoonlijk. Een poststuk dat is rondgestuurd aan duizenden klanten is vaak niet zo interessant. Personaliseren op direct mail gaat verder dan de juiste naamgeving: speel in op persoonlijke interesses en gedrag. Want uiteindelijk gaat het vooral om relevantie. Dit is hetzelfde fysieke aspect als dat je bij relatiegeschenken zoals pennen, USB-sticks en koffiemokken ziet. Wanneer je iets fysiek in je handen krijgt, wordt het echt.
Voorzie je mail van een call-to-action
Laten we eerlijk zijn: het doel van marketing en direct mailing is uiteraard conversie. Daarom zou iedere direct mail meteen al een call-to-action moeten hebben. Het moet voor de lezer meteen duidelijk zijn wat hij of zij moet doen. Traditioneel wordt deze altijd herhaald onderaan in de PS, zo ziet de lezer binnen een paar seconden wat de bedoeling is. Experimenteer gerust een beetje met de locatie van de call-to-action, maar sta er bij stil dat deze gemakkelijk te zien moet zijn.
Voorbeelden van goede call-to-actions zijn: ‘Koop een product en krijg er één cadeau’, ‘Verjaardagsaanbieding!’ of ‘Gratis transport!’ Je kunt ook een eyecatcher, zoals een bijzondere afbeelding plaatsen.
Voeg passende afbeeldingen toe
Een goede direct mail ziet er verzorgd uit. Niet alleen de tekst of de content moet kloppen, maar het hele plaatje. Daarom is het belangrijk ook passende afbeeldingen toe te voegen. Het is goed er even bij stil te staan wat jouw doelgroep graag zou willen zien in de brief, in het tijdschrift of in de krant.
Wees betrouwbaar
Bij marketing draait alles om betrouwbaarheid. Consumenten kopen graag van bedrijven die ze vertrouwen en waar ze goede ervaringen mee hebben. Hierbij speelt reputatie ook een grote rol. We vinden offline spam misschien nog wel irritanter dan online spam, dus ligt hier de taak om betrouwbaarheid te tonen. Bied je in jouw post juist interessante content aan en probeer je een probleem op te lossen, dan wordt de mail graag gelezen.
Wees zo betrouwbaar mogelijk. Vraag andere klanten om een recensie over jouw bedrijf te schrijven en voeg deze toe. Maak foto’s van de oprichters van het bedrijf en voeg deze inclusief een handtekening toe. Een foto van het team kan ook; dit geeft de campagne een persoonlijke touch.
Reacties