Facebook marketing in 2023: tijd om over te stappen naar Instagram of TikTok?
Mensen besteden elke dag gemiddeld twee uur van hun tijd op sociale media. Daardoor kunnen deze platformen een sleutelrol spelen in het succes van je onderneming. Het is echter wel belangrijk om de juiste platformen te kiezen om je publiek te bereiken. De efficiëntie van marketing op Facebook en andere social media is afhankelijk van jouw succes in het bereiken van je doelgroep. Daarvoor moet je de juiste content op het juiste moment op de juiste plek neerzetten.
De geschiedenis van het succes van Facebook
Facebook is het eerste platform dat een echte trend werd. Vanaf zijn oorsprong in het eerste decennium van de 20e eeuw hebben miljarden mensen een account aangemaakt. Het is nog steeds het grootste platform qua gebruikersaantallen omdat iedereen daar begonnen is. Facebook is makkelijk in het gebruik en heeft zijn basis in het versterken van het netwerk tussen vrienden en familie binnen hun omgeving. Daardoor is het een efficiënte gids voor lokale ondernemingen. Het gebruik ervan loopt de laatste jaren echter terug omdat veel mensen zijn overgestapt naar platforms zoals Instagram, TikTok, YouTube LinkedIn en Twitter.
Hoe weet je dat Facebook terugloopt in gebruik?
Analyses over het gebruik van verschillende social media platforms laten duidelijk zien dat het gebruik van facebook de laatste jaren terug loopt. Vooral jonge mensen neigen steeds meer naar andere platforms. In de leeftijdscategorie van 13 tot 19 jaar is het aantal gebruikers bijvoorbeeld met twaalf procent verminderd sinds 2019. Voor de komende twee jaar wordt voorspeld dat de gebruikers in deze leeftijdsgroep met nog eens de helft zal dalen. Facebook heeft al jaren moeite om nieuwe gebruikers onder de leeftijd van 30 aan te trekken. Ondanks hun inspanningen lijkt deze trend zich voort te zetten.
Is jouw doelgroep (nog) op facebook te vinden?
Facebook is nog steeds het social media platform met de meeste accounts – ondanks de enorme daling in gebruik onder jonge mensen. Voor de meeste mensen die opgegroeid zijn zonder dergelijke apps is facebook dé plek waar ze op de hoogte blijven van het doen en laten van hun geliefden. Zij ontvangen er informatie over nieuwe mogelijkheden in hun regio en initiatieven van bekenden van bekenden. Als jouw onderneming een product of dienst aanbiedt dat vooral gericht is op mensen boven de dertig, dan zal een groot gedeelte van je doelgroep nog steeds op facebook te vinden zijn.
Hoe bepaal je of een social media kanaal nog waardevol is om in te zetten?
Om te bepalen of een social media kanaal nog waardvol is om in te zetten moet je naar een aantal aspecten kijken. Ten eerste moet je bepalen hoeveel tijd je beschikbaar hebt om te werken aan branding en reclame via dergelijke kanalen. Het is namelijk belangrijk dat je een account goed onderhoudt. Wanneer mensen interesse tonen en dan niets terug horen leidt het namelijk meestal tot niets. Daarom is het verstandig om slechts een paar kanalen te gebruiken die voor jou het meest waardevol zijn. Om te bepalen welke dat zijn moet je kijken naar de mogelijkheden en de gebruikers van verschillende kanalen.
Verschillende kanalen hebben hun eigen sterke punten
Zoals we hierboven hebben gezien kun je nog steeds veel mensen bereiken via facebook. Dit is een geweldig platform om relaties op te bouwen en te onderhouden met reeds bestaande klanten en hun directe vriendenkring. Mensen die verbonden zijn met je bedrijf zullen aankondigingen zoals evenementen en veranderingen in openingstijden of locatie vaak te zien krijgen. Het is ook een goed platform om live streams en discussies te onderhouden. Eén van de grote nadelen van Facebook is de gelimiteerde ‘organic reach’. Dat betekent dat de informatie die je deelt enkel bij onbekende gebruikers terecht komt wanneer je betaalt voor een advertentie.
Welke kansen biedt Instagram in 2023?
Instagram is in sneltreinvaart een aantal andere platforms voorbijgeschoten op het gebied van gebruikersaantallen. Sinds 2018 heeft het een miljard actieve gebruikers en is daarmee groter dan de oudere platformen LinkedIn en Twitter. Instagram is vooral populair vanwege de vele verschillende manieren waarop je content kunt weergeven. Daardoor wordt het makkelijk gemaakt om iets er professioneel uit te laten zien als je een beetje moeite doet. Instagram is hét platform voor influencers – zoals autoriteiten, leraren en coaches – en merken die werken met populaire persoonlijke waarden en doelen – zoals gezondheid en duurzaamheid. Je kunt het beste kiezen voor dit platform als je een grote ‘organic reach’ nodig hebt omdat je doelgroep zich verbindt door interesse (en niet persé door persoonlijke contacten).
Welke kansen biedt TikTok in 2023?
TikTok is het snelst groeiende social media platform dat ooit heeft bestaan. Het heeft een miljard gebruikers gehaald binnen vijf jaar. Binnen het platform kun je verschillende populaire categorieën kiezen en deze groeien continue in de hoeveelheid aandacht die ze krijgen. Mensen komen naar TikTok voor entertainment en ontspanning. Je kunt dit als onderneming gebruiken door leuke, grappige en vermakelijke video’s, foto’s en teksten te posten. Als je iemand bent die graag op de hoogte is van de nieuwste trends, dan kun je via TikTok je creativiteit optimaal gebruiken om deze in te zetten voor de naamsbekendheid van je bedrijf. Door leuke content te posten en persoonlijk op berichten en reacties in te gaan bouw je hier snel een grote groep volgers op.
Reacties