Het MKB in de schijnwerpers: bouwen aan een sterke bedrijfscultuur voor duurzaam succes 

brand
Het MKB in de schijnwerpers: bouwen aan een sterke bedrijfscultuur voor duurzaam succes

Het MKB in de schijnwerpers: bouwen aan een sterke bedrijfscultuur voor duurzaam succes 

Er zijn talloze MKB bedrijven die erg sterk zijn in het behalen van grote winst en het focussen op strategie op de markt. Toch is er een aspect dat nogal vaak over het hoofd wordt gezien, of zelfs een beetje aan de kant wordt geschoven: de bedrijfscultuur binnen het MKB bedrijf. MKB bedrijven zijn een onmisbare schakel in onze economie, dus we zien ze graag groeien en sterker worden. In deze blog gaan we er dieper op in waarom een sterke bedrijfscultuur binnen jouw bedrijf zo belangrijk is om te kunnen bouwen aan een duurzaam succes. Het succes zal een stuk groter worden wanneer alle werknemers dezelfde visie uitdragen. 

Wat is een bedrijfscultuur?  

Allereerst is het goed om even uit te leggen wat een bedrijfscultuur precies inhoudt. Zo wordt de bedrijfscultuur ook wel de organisatiecultuur genoemd. Deze cultuur bevat de normen, waarden, visie, missie en ongeschreven regels binnen het bedrijf. Het is belangrijk dat deze dus vastgesteld zijn en duidelijk worden doorgevoerd binnen een bedrijf. De bedrijfscultuur of organisatiecultuur is er ook wel om werknemers te verbinden door het hebben en uitdragen van dezelfde waarden. 

Het MKB in de schijnwerpers: bouwen aan een sterke bedrijfscultuur voor duurzaam succes

Een model om de bedrijfscultuur te definiëren en versterken 

Het creëren van een goede bedrijfscultuur klinkt eenvoudig, maar bestaat uit een aantal componenten. De eerste stap is om duidelijk te zijn over de missie, visie en waarden van je bedrijf. Dit moet duidelijk zijn en alle aspecten laten zien. Het bedrijf zou dit echt moeten doorvoeren en uitdragen aan de werknemers.  De volgende stap is het definiëren welke cultuur aansluit bij deze kernwaarden en wat het bedrijf wil bieden. Hiervoor kun je het essentiemodel van de managementpraktijken van Quinn en Rohrbaugh gebruiken. Volgens het model zijn er vier culturen en twee conflictassen. Daarom moeten bedrijven beslissen wat belangrijk is voor hun organisatie. Hieronder zal verder worden uitgelegd wat de assen en de culturen zijn. 

Assen van het essentiemodel  

Stabiliteit of flexibiliteit: is het belangrijker voor een bedrijf om stabiel te zijn met zijn werknemers en het bedrijf, of is het beter om een ​​flexibel bedrijf te hebben met veel mogelijkheden? Interne focus of externe focus: Bedrijven moeten overwegen of het belangrijker is om processen binnen het bedrijf te vergelijken (intern) of om zich te concentreren op de externe positie (extern). Natuurlijk kunnen deze verschillen in verschillende mate worden gecombineerd, dus er worden nog vier culturen in beschouwing genomen. 

Vier bedrijfsculturen van Quinn 

De sfeer en de regels binnen een bedrijf, ofwel de bedrijfscultuur, spelen een enorme rol in hoe werknemers zich gedragen en met hun werk omgaan. Dit maakt de bedrijfscultuur ontzettend belangrijk, misschien wel het belangrijkste, voor het succes van een bedrijf. Er zijn verschillende manieren om naar bedrijfsculturen te kijken. 

Marketingcultuur (effectief) 

De naam geeft aan wat belangrijk is in deze bedrijfscultuur: marketing. Deze bedrijfscultuur is erg gericht op productiviteit en prestaties. Het behalen van geweldige resultaten is de sleutel. Dit betekent een cultuur die wordt gekenmerkt door sterke leiders, sterke doelen en een externe focus. 

Hiërarchische cultuur (taakgerichte) 

In een hiërarchische cultuur is het belangrijk om te begrijpen hoe de organisatie is gestructureerd en dat iedereen weet waar hij of zij mee bezig is. In deze culturen is het duidelijk dat om goede resultaten te bereiken, alles erin moet kloppen. Het is belangrijk om processen te standaardiseren, functiebeschrijvingen te schrijven en duidelijke grenzen te stellen in dit proces. 

Familiecultuur (mensgericht) 

 In deze managementcultuur is het belangrijkste dat het bedrijf voor de mensen werkt. Het bedrijf is daar erg op gefocust, maar het is simpel. Communicatie en participatie zijn belangrijke aspecten van deze cultuur. In de meeste gevallen zijn werknemers spraakzaam en zeer loyaal aan het bedrijf. 

Innovatieproces (creatief model) 

Flexibiliteit is belangrijk voor bedrijven met een creatief proces. Het bedrijf moet zich altijd kunnen aanpassen aan de behoeften en wensen van zijn klanten. Hier verzamelen ze kracht. Bij deze organisatieculturen is vaak creativiteit en inbreng van medewerkers betrokken. Ga dus aan de hand van dit model na onder welke organisatiecultuur jouw bedrijf valt, of waar je graag zou willen dat het bedrijf onder zou vallen. Hierbij moet dus goed rekening worden gehouden met de missie, visie en waarden van het bedrijf. 

Praktische stappen om de bedrijfscultuur te verbeteren en door te voeren 

Het opstellen van de bedrijfscultuur is natuurlijk een eerste stap in het proces van het bouwen aan een duurzaam succes. Toch moet je ook gaan denken aan praktische stappen die je kunt nemen om de bedrijfscultuur te bevorderen. Zo omvatten deze stappen het creëren van een open en transparante communicatiecultuur binnen het bedrijf. Dit betekent dat er weinig sprake is van hiërarchie als het gaat om de communicatie. Ook is het een goed idee om als bedrijf opleidingen of trainingen te stimuleren en te betalen. Hierdoor doen de werknemers meer kennis op en het is een mooie kernwaarden die op deze manier kan worden uitgedragen. Ook het erkennen en belonen van prestaties is heel belangrijk voor een sterke bedrijfscultuur. 

Zet doelen en werk aan teambuilding 

Het is goed voor de onderlinge verhoudingen en de teamspirit om doelen te hebben en daar ook zelf iets terug van te zien. Verder is het altijd een goed idee om te werken aan teambuilding voor het bouwen aan een sterke bedrijfscultuur. Plan deze regelmatig in, per team en met het hele bedrijf. Hierdoor komen collega’s van verschillende afdelingen elkaar ook tegen en is het makkelijker om iedereen dezelfde bedrijfscultuur te laten uitstralen, omdat zij dan ook daadwerkelijk in contact staan. 

Het MKB in de schijnwerpers: bouwen aan een sterke bedrijfscultuur voor duurzaam succes

Leiderschap in de bedrijfscultuur binnen MKB bedrijven  

Het is belangrijk binnen een MKB bedrijf om na te denken over leiderschap binnen de bedrijfscultuur. Zo fungeert een leider uiteraard als een rolmodel om de vastgestelde waarden, missie en visie ook daadwerkelijk uit te dragen. Het begint natuurlijk bij jezelf, en dan zal het snel op andere overkomen. Hiervoor is het wel belangrijk om er actief mee aan de slag te gaan. Motiveer werknemers en geef misschien inspirerende presentaties voor kleine groepen werknemers, om hun aandacht echt te krijgen. Hierbij is het belangrijk om een inclusieve werksfeer te creëren, zodat iedereen zich welkom voelt. Een effectieve vorm van leiderschap binnen MKB moet gericht zijn op het opbouwen van een bedrijfscultuur die samenwerking, vertrouwen en respect uitstraalt. 

Voorbeelden van bedrijven met een sterke bedrijfscultuur 

Er zijn een aantal opvallende succesverhalen van MKB bedrijven die veel succes hebben met de sterke bedrijfscultuur die zij hebben opgebouwd. Hierbij kan gedacht worden aan bedrijven zoals Coolblue of de welbekende Tony’s Chocolonely. Deze bedrijven hebben een bijzondere bedrijfscultuur die heel erg nadruk legt op duurzaamheid, inclusiviteit en transparantie. De bedrijven zijn opvallend betrokken bij hun medewerkers, en dat stralen zij weer uit naar buiten toe. Het is zoals in deze blog te lezen van groot belang om als MKB bedrijf een sterke bedrijfscultuur op te bouwen om uiteindelijk van een duurzaam succes te kunnen praten. 

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *