Zakelijke telefonie oplossing van Rinkel: telefooncentrale zonder vast toestel

brand
Rinkel.com review

Zakelijke telefonie oplossing van Rinkel: telefooncentrale zonder vast toestel

Een telefooncentrale biedt ondernemers allerlei voordelen, alleen was dat voorheen nogal een gedoe om op te zetten. VoIP heeft daar verandering in gebracht, maar ook VoIP heeft nadelen, zoals onstabiele telefoonverbinding en problemen met beveiliging en compatibility. Nu is er Rinkel voor zakelijke telefonie, dat een complete telefooncentrale met vele professionele functies belooft vanaf € 4,99 per maand. Deze review kijkt naar de achtergrond van een telefooncentrale en de toepassing voor kleine ondernemers, en biedt een praktische blik op Rinkel.

Waarom heb je eigenlijk een telefooncentrale nodig?

VOIP communiceren - voice over IP

Een telefooncentrale was doorgaans niet voor zzp’ers maar eerder voor mkb-bedrijven waar meerdere personen werken én bellen. Een telefooncentrale voor je zakelijke telefonie was verstandig om te overwegen wanneer:

  • Er meerdere communicatielijnen door het bedrijf lopen. Een telefooncentrale leidt telefoongesprekken naar de juiste persoon of afdeling. Dat helpt met klanttevredenheid en operationele efficiëntie. Het helpt ook om je privé en zakelijke telefonie te scheiden.
  • Je meer doet dan alleen bellen. Een telefooncentrale biedt functionaliteiten zoals voicemail, conferentiegesprekken en wachtrijsystemen. Zo kun je beter communiceren en efficiënter werken.
  • Er meerdere vestigingen zijn. Verbind je vestigingen met een telefooncentrale zodat medewerkers gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren.
  • Je veel belt. Er zijn geen aparte telefoonlijnen per medewerker nodig. En door telefonie te centraliseren en beheren, verhoog je de efficiëntie.
  • Je moet voldoen aan specifieke wettelijke vereisten. Sommige bedrijven zijn wettelijk verplicht om bepaalde telefoniefunctionaliteiten te hebben, zoals bijvoorbeeld een noodnummer. Dat regel je beter in met een telefooncentrale.

Vroeger werkte een telefooncentrale uitsluitend via telefoon- en ISDN-verbindingen. Nu is er internet, en dat maakte het mogelijk om de internetverbinding in te zetten voor telefonie, en voor kleinere bedrijven.

Rinkel review: gemakkelijk en behulpvaardig

Opgericht in 2014 door twee nerds met het doel om – naar eigen zeggen – de manier waarop ondernemers met hun klanten communiceren drastisch te veranderen. Dat doen ze met een toegankelijke telefooncentrale voor kleine bedrijven, waarmee je eenvoudig een vast nummer via de mobiele telefoon of computer kunt gebruiken. Ze beloven daarbij geen langlopende contracten of trage support. Kortom: Gewoon Rinkel. Ze bouwden een in-house een oplossing die niet via VoIP werkt maar via het GSM-netwerk van de gebruiker. Zo garandeert Rinkel een betere bereikbaarheid met een stabiele verbinding dan bij een VoIP-oplossing. Bel je daarnaast via de browser met de Webphone dan garandeert Rinkel een 99,9% uptime.

Dat het goed werkt, wordt bewezen door hun klantengroep van 10.000+ zakelijke gebruikers en meerdere FD Gazellen Awards.

Wat biedt Rinkel precies?

Rinkel is een dienst die plug & play werkt voor ondernemers:

  • Van 06 naar 0223. Een vast nummer op mobiel zonder vaste lijn of toestel. Je geeft het nummer op waar je bereikbaar bent, en Rinkel zet er een vast bedrijfsnummer voor uit de door jouw gewenste gemeente.
  • Betrouwbare telefonie verbinding. Het grote nadeel van VoIP? Het… kan…kan… nog…ggg….soms problemen met de verbinding hebben. Rinkel stelt daar een technische oplossing voor te hebben.
  • Eigen telefooncentrale. Je krijgt een eigen Rinkel-omgeving waarin je bellers in de wacht kan zetten en zelf kunt uitbellen via app of laptop. Standaard heb je in het Rinkel Basis abonnement ook de functionaliteiten: Webphone (bellen via browser), zakelijke voicemail, WhatsApp Business-koppeling en CRM-koppeling via Zapier.
  • Extra functionaliteiten. Via het Rinkel Compleet abonnement biedt Rinkel de volgende extra functionaliteiten: openingstijden, welkomstbericht, doorverbinden naar collega’s, keuzemenu (toets 1 voor Sales, 2 voor Marketing). Extra betaalde functionaliteiten voor basis- en compleet abonnement zijn de antwoordservice (er wordt opgenomen met jouw bedrijfsnaam, €2 per gesprek), gespreksopname (€5 per maand) en professionele voice-over voor je welkomstboodschap of voicemail (€ 50 per 75 woorden).
  • Per maand opzegbaar. Rinkel doet nogal wat claims, zoals geen kleine lettertjes en een uitstekende support die wordt gewaardeerd op een 9+. Dat wordt gewaarborgd met het feit dat je per maand kunt opzeggen (per e-mail of via de My Rinkel app).

Rinkel kost €4,99 per maand per gebruiker plus € 0,06 per minuut in- en uitgaand. Het eerste vaste nummer is gratis, er zijn geen aansluitkosten of starttarieven. Het Rinkel Compleet abonnement kost à 14,99 per gebruiker per maand en is inclusief onbeperkt bellen en toegang tot alle functionaliteiten.

Wanneer kiezen voor Rinkel?

vast nummer op mobiel

De twee abonnementen verschillen ook in functionaliteit: Openingstijden, Welkomstbericht, Doorverbinden naar collega’s en Keuzemenu zijn uitsluitend verkrijgbaar in het duurdere Compleet abonnement. Met veel medewerkers die allemaal wel eens bellen kan Rinkel snel aantikken op jaarbasis. Kijk daarom eerst goed naar je behoeften en wensen, en prioriteer je nice to have’s en must have’s. Vervolgens kun je die matchen met de verschillende mogelijkheden: traditioneel, VoIP en Rinkel. Zo krijg je een overzicht van kosten en functionaliteiten en kun je de beste keuze maken.

Interessant is dat Rinkel werkt via je eigen mobiele telefoon, waardoor je bespaart op de aanschaf en onderhoud van bureautoestellen of extra mobiele telefoons met simkaarten. Eb doordat je alle telefooncentrale functies eenvoudig zelf online beheert, ben je niet afhankelijk van een IT-specialist of team. Rinkel verbruikt ook geen data van de gebruiker tijdens het bellen; bij VoIP kan dat wél het geval kan zijn. Omdat Rinkel gemakkelijk is op te zetten (met nummerbehoud) en per maand opzegbaar is, is het al snel de moeite waard om uit te proberen. Daarvoor biedt Rinkel ook een proefperiode van 7 dagen die automatisch stopt.

Klanten zijn onverminderd positief op Feedbackcompany.com (99% aanbeveling) maar niet op Trustpilot.com (3 van de 4 reviews zijn slecht). Reden: de koekenbakkers van Trustpilot.com laten de reviews uit 2010 van een compleet ander bedrijf met dezelfde naam gewoon staan. Dat was Rinkel.nl, waar de reviews op Tweakers.net uit 2007 ook voor zijn.

 

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *