Het nieuwe normaal: bedrijfspresentatie post-covid
Covid-19 heeft de laatste twee jaar ons leven op zo goed als elk vlak overhoop gehaald. In de privésfeer is er heel wat minder mogelijk geweest (denk aan sociale contacten, hobby’s tot gezellig iets gaan drinken) maar ook professioneel valt de impact niet te ontkennen. Nog nooit is er zo veel telewerk geweest en de bedrijven hebben zich telkens moeten aanpassen aan wat er kon en mocht. Het spreekt voor zich dat dit alles een blijvende impact zal hebben op de bedrijfspresentatie. Nieuwe waarden zijn naar boven gekomen, nieuwe mogelijkheden zijn ontdekt en sommige zaken zoals telewerk zijn in een stroomversnelling terecht gekomen. Dat brengt ons tot de vraag: wat is het nieuwe normaal? En misschien nog wel pertinenter: hoe speel je daar als onderneming goed op in?
De klant blijft koning
Een waarheid als een koe die ook post-covid niet te ontkennen valt: de klant is nog steeds koning. Dat betekent echter ook dat wanneer de koning een nieuw idee krijgt het net dat gegeven is dat je moet voorzien en op moet inspelen. Als de pandemie van de voorbije jaren op zakelijk vlak dan ook een enorme impact heeft gehad is het vooral op wat de klant van jou als ondernemer verwacht.
De wereld is digitaal…
Een eerste belangrijke aspect daarbij is digitalisering. Dit is een evolutie die natuurlijk jaren in de maak is maar die wel een stevige stroomversnelling heeft gekend dankzij corona. Mensen en dus ook jouw klanten bleven liever thuis of moesten dat wel doen. Logische gevolg? Digitalisering en online aanwezigheid is belangrijker dan ooit. Dan gaat het om een e-commerce optie aan te bieden. Dan gaat het om aanwezig te zijn op diverse platformen en hier bovendien een consistente en consequente communicatie te voeren. Dan gaat het erom dat alle belangrijke informatie over jouw bedrijf lekker online te vinden is en dat bovendien toegankelijk is via verschillende apparaten. Het is niet toevallig dat heel wat bedrijven plots terug hun toevlucht nemen tot e-mail blasts. Top of mind blijven met een verminderd fysiek contact is cruciaal en de digitale wereld helpt daar sterk bij.
…maar we verlangen naar fysiek
Tegelijkertijd is fysiek of persoonlijk contact belangrijker dan ooit geworden. Waar het vroeger vanzelfsprekend was dat je persoonlijk advies kreeg is dat al enige tijd niet meer het geval. En dat is iets wat de klant de laatste twee jaar enorm gemist heeft. Dat kan je doen door echt fysiek contact (denk bijvoorbeeld aan een klantbezoek, een telefoontje of door een fysieke winkel), maar dat kan ook in beperkte mate digitaal. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden van Microsoft Teams of aanverwante programma’s. Mensen en dus ook klanten willen geen generisch beeldje maar wel een echt persoon die hen door alle opties, problemen en oplossingen kan gidsen. De toekomst is digitaal, maar succesvolle ondernemingen zijn net die bedrijven die de digitale toekomst zo fysiek en persoonlijk mogelijk kunnen maken.
De rol van fysieke bedrijfsmiddelen
In het nieuwe normaal van de bedrijfspresentatie is het belangrijker dan ooit geworden om een consequente corporate identity te hebben. Dat betekent dat eerst en vooral jouw communicatie over alle platformen heen op één lijn zit. Dat betekent ook dat je enkele duidelijke core values naar voren schuift en daar ook aan werkt. Is veiligheid bijvoorbeeld een prioriteit? Dan is het wel logisch dat je op kantoor of in de fysieke winkel duidelijke informatie geeft over wat wel of niet toegelaten is. Denk in de context van COVID bijvoorbeeld aan de regels rond mondmaskers, rond afstand en rond handhygiëne.
Een tweede pijler van een consequente corporate identity is het inzetten van een eigen huisstijl. Fysieke bedrijfsmiddelen spelen daarin nog altijd een enorm grote rol. Zo kan je producten als ordners of ringbanden in de eigen huisstijl laten bedrukken. Goed om te weten is dat je hiervoor al lang geen multinational meer moet zijn. Bij een bedrijf als Bellea kan je perfect ordners en ringbanden in kleine oplages in de eigen huisstijl laten bedrukken.
De digitale presentatie
Steeds meer bedrijfsprocessen verlopen de laatste jaren steeds meer digitaal . Fysieke vergaderingen zijn Teams vergaderingen geworden. Dat betekent dat je als onderneming meer aandacht dan ooit nodig hebt voor jouw digitale presentatie. Denk bijvoorbeeld aan de lichtkwaliteit als je een online vergadering hebt. Niemand tuurt graag in het donker om zijn of haar gesprekspartner te zien. Een goede licht- beeld-, en geluidskwaliteit komt professioneel over en toont aan dat je jouw gesprekspartner gelijkwaardig inschat. Het is ook absoluut geen overbodige luxe om te investeren in een op maat gemaakte achtergrond.
Organiseer je webinars? Dan moet je nu extra moeite doen in vergelijking met voorheen. Mensen verwachten een betere kwaliteit, een meeslepend verhaal en bovendien ook nog eens een visueel spektakel. Kan je die kwaliteit niet leveren? Dan wacht je beter even af tot dat wel een optie is. Plaats je veel online content voor jouw klanten? Dan verwachten deze vandaag de dag interactieve content (denk terug aan die persoonlijke touch!) en niet zomaar een mailingblast zonder meer.
Het nieuwe normaal kan voor sommige bedrijven een echte schok zijn. Het is echter ook een wereld vol met kansen die wachten om gegrepen te worden. Ben jij het type ondernemer die dat ook doet?
Reacties